galéria megtekintése

X-Faktor hatodszor: gyorskaja a nagymama csirkéje helyett

10 komment


Murányi András

Mindeddig utoljára a megboldogult nagymamám rántott csirkéjénél éreztem azt, hogy a megszokott módszertan dacára minden egyes falatnál az Örömóda zeng a fülemben, miközben libabőrös vagyok és nem érdekel, lehet-e a barkácsboltban hétszázötven milliliteres Easy Bond pisztolyos ragasztóhabot kapni. Az újdonság varázsának megteremtése könnyebb feladat, mint fenntartani azt – edző básítva is tudom: „Az első helyet könnyebb megszerezni, mint a csúcson maradni" –, és arra a közhelykonklúzióra szeretnék végre kilyukadni, hogy az úgynevezett nagy dobások sokszori ismétlése a dolog természete miatt jár kisebb hőfokkal, a fogyasztói érdeklődést tekintve több sóhajtozással vegyes cöcögéssel és a sarokban lévő pókfixírozással egybekötött orrpiszkálással.

Hogy az RTL Klubon szombaton újra elrajtolt X-Faktor alatt – mindezen tevékenységeken túl – kimentem a konyhába sörért, ránéztem a gyerekek leckéjére és azon lamentáltam a feleségemmel, kicsi vagy nagy fasírtokat gyártsunk-e a másnapi ebédhez, körülbelül rossz hír a formátum gazdáinak, de ne tessenek e metaforaparádéból mélyreható következtetéseket levonni. Egyszerűen csak az van, hogy olyan ez a műsor így, két év szünet után, hatodszorra hazai képernyőre varázsolva, mint amilyen – úgy fest, ma ételhasonlat-nap van – a Filet-O-Fish menü a Mekiben: fogyasztás közben Modern Talking-sláger sem szól a füledben, ellenben szépen megeszed a gondosan mért adagot, viszonylag jóllaksz, és közben azt veszed észre, evés céljából sokan térnek be a helyiségbe.

Simon Cowell, ez a derék brit tehetségműsor-gyáros anno prímán megalkotta a show-t, amennyiben Albániától Kambodzsán át Új-Zélandig értékesítette a licencet, amely az előrecsomagolt zenei élményre ügyesen ülteti rá a sok-kevés talentumot, a pankrációs perfomanszok álspontaneitására hajazó dramaturgiai elemeket, nem utolsósorban a mesés háttértörténeteket, a személyes sztorikat, hogy azért a szívnek is legyen már oka megszakadni. És igen, vannak valóban katartikus pillanatok a műsorban (mentori interpretálásban: „Megérkezett a fény"; „Ezekért a pillanatokért érdemes élni"; „Ez az eddigi legjobb X-Faktor"), továbbá akadnak olyan zenei élmények (vö. hangok), amelyek hatásosan ellenpontozzák a másodpercre pontosan kimért showelemeket; ezért nézhető a műsor, s ezért nem bukik meg a széria az idén sem, jóllehet számszakilag aligha üti majd meg az első kettő (három) évad nézettségét.

 

Mindenesetre a szombati első adás hozta a sztenderdet. Mint rendesen, ott volt a fürdőszobatükör előtti éneklés során saját képességeit tévesen megítélő értékesítő, extrém modell és HÉV-ellenőr, ám a pálma az önmagában Celine Diont és Whitney Houstont felismerő próbálkozóé, aki a zenei alap elcsúszásában, s nem irtózatos tehetségtelenségében lelte meg a baj forrását. Emellett a belevaló mentornégyes, Tóth Gabi, Bye Alex, Gáspár Laci, Puskás Peti is fölmondta a leckét; amikor kellett, állva tapsolt, amikor úgy jött, kezébe temette arcát, amikor pedig az a panel következett, amely szerint az egyik zsűritagnak meg kell sértődnie a másik háromra, amiért máshogyan értékeli az előadókat, akkor Bye Alex Színház- és Filművészeti Egyetem, második rosta szinten hozta a „most ideges vagyok, kimegyek" karaktert. De a figurák „mélyből a magasba" tartalmú történetei is pedánsan pörögtek: speciel Szűcs András Csaba figurája – kicsit pufi, kicsit félénk, de váratlanul énekelni kezd és mindenki elájul – rögvest megjeleníthette a szemek előtt Paul Potts alakját, más kérdés, hogy messze még a vége, ugyanis az áriában utazó brit kolléga 2007-ben megnyerte a Cowell másik fő produkciójaként ismert Britain's Got Talentet.

Itt persze nem tudni még, Karamyan Karina, Horcsák Martin, Sárosi Anita Anissza vagy éppen Dúró Nilla milyen pályát fut be, mindazonáltal abban megállapodhatunk, többek számára legalábbis van remény, lásd még: lehet belőle gondosan felépített, takkra menedzselt magyar sztár.

Csak a nagymama rántott csirkéje: na, az hiányzik nagyon nekem.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.