A nap kritikája (M.G.P.): Who the f**k is Lady Domina

Asztalkák, kerti székek az Ódry Színpadon. Kevesen férnek a leeresztett függöny mögé. A színpad végében villanykörte-füzéres színpad. Kerényi Imre és Huszti Péter növendékei itt vizsgáznak egy hirtelen-sült musical előadásával. Címe: Who the f**k is Lady Domina.

Amikor neki kezdtek a próbáknak: Suda Balázs Róbert szövegkönyve még a Jakab-kori Ben Jonson kizsebelő-komédiájából indult ki. A próbák során kikopott Jonson. Rögtönzésekből állt össze a szöveg. A Britannia nevű lupanárban, lokálban, night klubban, titkos játékkaszinóban négy színi tanuló olyan kavarodást csinál, mintha rengetegen lennének, pedig csak ruhát cserélnek, szakállat ragasztanak. Megsokszorozzák magukat. Mivel Fejszés Attila kivételével először látom a szereplőket, beletart némi időbe, amíg kifésülöm a színpadi gubancból arcukat.

Bella Máté szerzeményeit Balog Zsolt zongorázza. A növendékek Galambos Attila dalszövegeit éneklik. Hernicz Albert táncai színpadra szabott mini-látványosságok. Almási-Tóth András hozta tető alá rendezőként az előadást. Horváth Andornak humorérzéke és humorhoz elegendő komolysága van. Fekete Linda úrinő, de adja még lejjebb is erkölcsileg. Mózes Anita és Fejszés illedelmesen züllöttek. S bár oda nyilatkozott a szerző, hogy Kurt Weill útját követve igyekeznek pimaszkodni. Szerencsére - és sajnos - nem így esett a dolog. Hogy miért sajnos, gondolom, nem magyarázandó, Weill vérbősége, ritmusgazdagsága, változatos zenei formái hiányoznak. Szerencsére azonban sem a dalok, sem a muzsika, sem az előadás modora nem követi a Koldusopera mára már kopottas stílusát. Még Kander-Ebb Chicagóját sem utánozzák. Eredetiek akarnak lenni. Az előadásnak részben sikerült. Intelligensek a mára utalások. Nem nyomják le a nézők torkán felismerhető azonosságok humorát. Csak csippentenek a szemükkel. Bíznak benne, hogy nézőik legalább annyira értelmesen veszik a lapot, mint ahogy ők ártatlan képpel mondják politikai vicceiket.

Magamban jót mulatok, hogy a Színművészeti Rákóczi úti épülete a Somossy mulató (ma: Uránia mozi) feletti emeleteken visszavonulási szobákat működtetett. Amikor e sorok írója még növendék volt itt: áttekinthető volt a szobarendszerek elhelyezkedése és eredeti rendeltetése. Belső átépítései után mára már nincs nyoma a kuplerájnak.

A musical azonban egy Jakab-kori nyilvánosházban játszódik. Az Ódry Színpad főiskolás koromban még a Protestáns helyőrség templomának oltára mögött hatalmas orgona állt.
Mindazonáltal nem vonnám le tanulságként, hogy terjed a világban az elaljasodás és a züllött üzletelés. Lehet, hogy tévedek.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.