galéria megtekintése

Visszahoznák a magyar művészet nagy vándorát

0 komment

Á. Z.

Nemrég ért véget Rómában egy kiállítás, a mostanában – értsd: az elmúlt hatvan évben – ritkák egyike, amelyen Hajnal János műveit látni lehetett. Hajnalt a művészeti lexikonok többnyire egyházművészként, a 20. századi üveg- és mozaikfestészet kimagasló alakjaként ismerik, és tény, hogy egy-egy üvegfestményének megkérdőjelezhetetlen helye van a vatikáni VI. Pál audienciateremben, az Egyesült Államok, Brazília, Libanon és a Fülöp-szigetek székesegyházaiban. Az a kiállítás, amelyet a Balassi Intézet hozott össze az olasz fővárosban, a Római Magyar Akadémián (RMA), mégsem erről a mesterétől, Aba-Novák Vilmostól származó monumentalitásról szólt. Hanem a könyvillusztrációk, a batikművek és az állatképek Giovanni Hajnaláról, aki – méltatják – az emigráns magyar művészek közül talán a leginkább beépült a választott hazája, Olaszország művészetébe.

A zene hatalma, 1960-as évek vége
A zene hatalma, 1960-as évek vége

Hajnal nagy vándor volt, szó szerinti értelemben és stilisztikailag is. Azelőtt, hogy 1948-ban gyalog emigrált volna Olaszországba, hogy soha többé ne térjen vissza, már járt Rómában és megfordult a frankfurti és a stockholmi művészeti akadémián, az életműve pedig egy kicsit az egész 20. század első felének a magyar művészet miniatűrje is. Hajnal gyakorlatilag mindenhol tanult és alkotott, ahol Magyarországon éppen a művészet történetét alakították, és mindent be is olvasztott abból, ami megtetszett neki a kecskeméti művésztelep klasszicizáló és a szecesszió felé hajló tendenciáitól az addig a nélküle is elég eklektikus római iskoláig, ahol egyrészt a mestere, Aba-Novák monumentalitás iránti rajongása, másrészt Szőnyi István festményeinek a színvilága ragadt rá. És útközben rengeteg minden az irodalomból és a zenéből is. Szívesen festett hangszereket, 1971-ben Swiftnek a Gulliver utazásainak, a nyolcvanas években Dante Isteni színjátékának az olasz kiadásához készített illusztrációkat.

 

Az anekdota egyébként úgy szól – idézi fel a remek kis tanulmány, amelyet az egyik kurátor, Balázs Kata írt a katalógus számára –, hogy az 1948-as emigráció után Hajnalt egy múzeumi teremőr indította el a világhírnév felé, aki a Sixtus-kápolna Michelangelo-freskói alatt tanácsolta neki, induljon el egy nemzetközi egyházművészeti pályázaton. Ezt Hajnal megtette, és  nyert is a megméretésen, megkapva a megbízást a Sao Paulo-i katedrális üvegablakainak a megfestésére.

Önarckép (Ismerd meg önmagad), 1978
Önarckép (Ismerd meg önmagad), 1978

Nem mintha a kiállításon szereplő „kis" műveken ne érződne a vallási affinitás. Hogy szakrális művészetet csináljon, azt Hajnal a középkort idéző evidenciának tartotta. Soha nem is beszélt szívesen a képeiről, már csak azért sem, mert a stilizáltsága ellenére próbált érthető lenni. „Az én művészetem kétségkívül nagyon stilizált, (...) de annak, ami megmarad, szerkezettel kell rendelkezni, olyan nyelvtannal, amelyet bárki ellenőrizhet. A lábnak lábnak kell lennie, a kéznek kéznek. Figyelembe kell venni az emberek állapotát, és nagyon magas retorikus szintre kell emelkedni, legalábbis a közlésmódban, mint a papnak, akinek a szószéken úgy kell megszólalnia, hogy mindenki, még a rózsafüzérező öreg néni is megértse" – ha valakit érdekelt humanista művészi hitvallás a 20. században. Egyébként a témaválasztáson túl ez a vallási affinitás megnyilvánult Hajnal anyagkezelésben is. Amikor batikolt – például a kiállításon szereplő 1949-es Héraklész-sorozat kedvéért –, a textil fényáteresztő és -elnyelő adottságaival játszva alakította ki a mondanivalóját.

Amihez viszont a vallásnak vajmi kevés, az egzisztenciális kétségeknek viszont annál több közük van Hajnal életművében, az az állatképek világa. Ez az, ahol Kokoschka is szabad utat engedett a szín- és a formavilágnak, és Hajnal is itt vetkőzte le magáról azt a szigort – a személyiség elfojtásának a szigorát –, amelyet a szakrális művészet megkövetel. Melankolikus, groteszk, magányt sugalló képekről van szó. Egzisztencialista állatkert – írta 1975-ben az egyik kritikusa, Bruno Morini a hatvanas években készült sorozatról. A sorozat egyik első darabja a Nárcisszusz. Ezen egy ember néz vissza a víz tükrébe mélyedő háromfejű torzszülöttre.

Állatképek, 1965
Állatképek, 1965

Arról, hogy a kiállítást Magyarországra is elhozzák, egyelőre nincs szó, pedig művész lánya és örököse, Hajnal Júlia részéről nem lenne akadálya a dolognak. Nagyon jó lenne hazavinni méltó módon – teszi hozzá ehhez a maga részéről Molnár Antal RMA-igazgató. Ebben, valljuk be, van némi igazság. Hajnalnak egyéni kiállítása 1945 után 1997-ben volt utoljára Magyarországon.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.