galéria megtekintése

Veszett akarásnak nyögés a vége

Az írás a Népszabadság
2015. 10. 30. számában
jelent meg.


Csákvári Géza
Népszabadság

Bár a Veszettek című drámát igen magas kópiaszámmal, 54 moziteremben indította el a producer tulajdonában lévő forgalmazó, a nyitóhéten csak 5149-en látták azt. Ilyen eredményt tíz apró art moziban is elért volna a mű. A nézettségi top 10-es listára fel sem került. A Vajna-éra egyik legdrágább filmje csak a legnagyobb bukások toplistáján lesz az élmezőnyben.

A Veszettek sikertelenségének fő okát sokan a megfelelő marketingkampány hiányában látták. Még Goda Krisztina rendező is azt nyilatkozta, hogy nagyobb hírverésre számított, a főszereplő Fenyő Iván pedig meglebegtette az Origónak: biztos van oka, hogy nem volt reklámozva a film.

Plakátolnak a Veszettek című film egyik jelenetében, de az alkotást már nem sikerült eladni a mozinézőknek
Plakátolnak a Veszettek című film egyik jelenetében, de az alkotást már nem sikerült eladni a mozinézőknek
Megafilm

A Filmalaptól tudni szerettük volna, mi az álláspontjuk az általuk mintegy 790 millió állami forinttal támogatott Veszettek bukásáról. Mint írták: fantáziát láttak a forgatókönyvben, emiatt ítélték meg a támogatást. „A film rossz fogadtatásában nagy szerepe volt annak, hogy a készítők nem fektettek kellő hangsúlyt a film népszerűsítésére” – válaszolta az intézmény. – A Filmalap lehetőséget biztosít a filmkészítőknek, hogy marketingtámogatást kapjanak, a Veszettek gyártója azonban nem adott be ilyen pályázatot. A támogatás a forgalmazási bevételekből visszatérítendő, ám a Veszettek gyártója, Kálomista Gábor cége, a Megafilm nem élt a lehetőséggel.

 

Az eddig moziba került húsz új magyar film producerei közül egyedül Bodzsár István pályázott a Swing című filmmel, más nem látta meg a lehetőséget.

Mindazonáltal a Filmalap – mint minden támogatott film gyártójának – Kálomista Gábornak is felajánlotta, hogy a kommunikáció kialakításába ingyen bevonhatja az alap szakértőit. A Megafilm ezt sem kívánta igénybe venni.

Kálomista Gábor
Kálomista Gábor
Teknős Miklós / Népszabadság

Kálomista Gábor producer, egyben a filmet forgalmazó a Hungari-Com képviselője abszurdnak tartja a felvetést, mely szerint elmaradt a film marketingkampánya. Lapunknak elmondta: mintegy 21 millió forint a büdzsé készpénzrésze, melyet a HungariCom saját forrásból a népszerűsítésre fordított, illetve barter formájában további 60-70 millió forint értékű volt a kampány. Háromszáz óriásplakát, 300 City Light poszter mellett online hirdetésük is van az Indexen és az Infinetyn, rádióspotról is megállapodtak a Class FM-mel. Tévés megjelenések is voltak a TV2-n és az RTL Klubon, utóbbin a werkfilm is lement kétszer.

Goda Krisztina
Goda Krisztina
Szabó Miklós

Kálomista állítja: ennél többet nem költöttek a Coming Out népszerűsítésére sem, az pedig a Vajna-rendszer legnézettebb filmje lett, igaz, az komédia volt. Hangsúlyozza: abban a filmben is elveszítettek mintegy ötvenezer nézőt, mivel a piacot több mint ötven százalékban lefedő, külföldi tulajdonú Cinema City idő előtt levette a műsorról.

TV2-botrány: Vajnának kedvezett a GVH, Simicska lecsúszhat a csatornáról

 Andy Vajna viheti a TV2-t. Legalábbis a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) álláspontja szerint. Simicska Lajos lecsúszhat a csatornáról. Részleteket itt olvashatnak: >>>

A Veszetteket pedig már most, egy hét után elkaszálták. Csütörtöktől már csak délelőtti és késő esti előadásokban játsszák. Nagy probléma, hogy nincs olyan mozis konkurencia, ahol a magyar filmek kifuthatnák magukat. Már az art mozik sem vállalkoznak utánjátszásra, így a Víkend és a Parkoló is indokolatlanul nagyot bukott a közelmúltban.

Andy Vajna
Andy Vajna
Teknős Miklós / Népszabadság

– Letaglóz a bukás, a Veszetteket a legjobb filmemnek tartom. Felháborít, hogy egyesek azt gondolják, direkt megbuktattam a saját filmem. Keserű csalódás a számomra, hogy ma Magyarországon a társadalmi témájú művekért az emberek nem fizetik ki a mozijegyet. De muszáj, hogy ilyen művek készüljenek – mondja Kálomista.

– A filmtörvény még nincs befejezve. Azzal, hogy nincs a magyar filmeknek normatív forgalmazási támogatása (a visszatérítendő marketingtámogatás a producer szerint értelmetlen), nem lehet rájuk olcsóbban belépőt váltani, illetve hosszú távon műsoron tartani, szép lassan a nézők eltűnéséhez vezet, mivel az amerikai filmekkel nem lehet felvenni a versenyt.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.