galéria megtekintése

Valóságosnak tűnő valóság

Az írás a Népszabadság
2014. 12. 24. számában
jelent meg.


Trencsényi Zoltán
Népszabadság

Tüntetőtábla-erdő, kísérleti videofilmrészletek, szórópisztollyal készült festmények – a 2012-ben elhunyt Pauer Gyula utolsó öt évében alkotott műveiből nyílt kiállítás a budapesti Fugában. A neoavantgárd jelentős képviselőjének tárlatán világossá válik, mit értett a pszeudoművészet fogalmán.

Ismert volt szobrászként, festőként, színházi díszlettervezőként, látványtervezőként, kísérleti filmesként, nem mellesleg ő maga is szerepelt számos filmben, egyebek mellett Jeles András Álombrigádjában, Bereményi Géza és Tarr Béla alkotásaiban, készített több köztéri emlékművet köztük az Id. Antall József rakparton 2005-ben felállított, Dunába lőtt áldozatokra emlékező cipőket. Pauer Gyula, a magyarországi neoavantgárd egyik legnagyobb mestere a legbüszkébb talán mégis arra volt, hogy megalkotta és megfogalmazta a „pszeudoművészetet”, amely kissé kacifántosan ugyan, de a képzőművészet lényegét igyekszik felmutatni.

A nyilasterror idején folyóba lőtt emberekre emlékezve
A nyilasterror idején folyóba lőtt emberekre emlékezve
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Jelesül, hogy a valóság leképezésének végeredménye egy illúzió, egy másik valóság létrehozása, és ez a folyamat létrehoz egy egészen új minőséget, mondjuk úgy: egy addigiaktól is különböző valóságot. Aki ennél bővebb magyarázatra kíváncsi, olvassa el Pauer Gyula honlapján az 1970-es évek elején írt pszeudomanifesztumait. Olvassa el, de nem állítjuk, hogy a fentieknél határozottabb kontúrokat kap a pszeudoművészet teljes megértéséhez.

 

Aki pedig csak emlékezni kíván a mesterre, szeretne bekukkantani ebbe a bizonyos pszeudovilágba, valamint kíváncsi a kései, 2007 után készült alkotásaira, látogasson el a Fuga Budapesti Építészeti Központ kiállítóterében rendezett A semmi is csak illúzió című Pauer Gyula kiállítására.

Láthatunk a fő helyen egy összeállítást azokból a szövegekből, amelyek eredetileg Pauer 1978-ban, a Nagyatádi Művésztelepen készített, Tüntetőtábla-erdő című alkotásának darabjain voltak olvashatók. A lebetonozott fatáblákra írt szövegek kétségtelenül rendszerkritikus szellemiséget hordoztak, noha a hatalom akkori képviselői ezt konkrétan nem tudták tetten érni, ami érthető is, mert mit lehet kezdeni afféle mondatokkal, hogy „Éljen a megnyugtató látvány!”, „A holnap bizonyíték” vagy „A semmi is csak illúzió.” Biztos, ami biztos: a Tüntetőtábla-erdőt akkor egyetlen nap alatt lerombolták, de lám, a szövegeket, a gondolatokat nem tudták elpusztítani, és mindig jó arra gondolni, miképpen zavarodik meg a hatalom attól, ami számára érthetetlen.

A megtévesztés művészete
A megtévesztés művészete
Kurucz Árpád / Népszabadság

Láthatunk aztán válogatott részletek Pauer kísérleti videofilmjeiből, amelyekben a fő forma ugyancsak a pszeudo, és láthatók azok a pszeudofestmények, amelyeket a művész élete utolsó éveiben készített, mégpedig úgy, hogy összegyűrt vásznakat festett meg szórópisztollyal, majd a vásznakat ismét kifeszítette, térhatásúvá, illuzórikussá téve azokat.

Ahogy a kiállítás egyik kurátora Danka Zsófia mondja: Pauer a megtévesztés prófétája volt. A pszeudoművészet filozófiájának megalkotója azonban a gyakorlatba is könnyedén átültette a pszeudoművészet gondolatát. De, ha nagyon egyszerűen akarunk fogalmazni, akkor elég annyit mondanunk: csupán művészetet csinált. Valóságosnak tűnő valóságosat.

A SEMMI IS CSAK ILLÚZIÓ Pauer Gyula kiállítása a Fugában. Megtekinthető január 11-ig.

Cipők a Duna-parton

„Négyéves fejjel szüleimmel az óvóhelyen vészeltük át a háború végét. Nem sokat értettem a kint zajló eseményekből. A különböző híradások nyomán csupán annyi fogalmazódott bennem, hogy az oroszok kergetik a németeket, akik tőlük menekülve felrobbantják a hidakat, míg a szövetségesek bombázzák a várost. A nyilasok a Dunába lőtték az embereket.

Amikor felmehettünk az óvóhelyről a lakásra, apám lelkemre kötötte, hogy senkinek se beszéljek a „részletes bácsiról”, aki egy ideig nálunk tartózkodott. Azért „részletes”, mert tőle vásároltunk részletre bútorokat.

A háború végeztével azután ismét láttam Emil bácsit, amint boldogan öleli át szüleimet megköszönve, hogy napokig bújtatták.

A zsidó honfitársaimmal történt szörnyűségeket csak apránként értettem meg, majd szobrászként is egyre inkább foglalkoztatni kezdett a holokauszt témája.

Egy töprengő este, egy régi barát váratlan látogatása, egy beszélgetés elejtett, majd újra felvett fonala, Can Togay barátom felvetése segítettek el ahhoz, hogy ráleljek a mű végső formájára.

Azt hiszem, Istennek tetsző módon.”

Pauer Gyula

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.