galéria megtekintése

jelent meg.

Bárkay Tamás
Népszabadság

Egy szent remetebarlangjába, néhai özv. Tóth Győzőné sziklába vésett lakásába, a budafoki pezsgőgyártás szentélyeibe és egy sor rettentően nyomasztó hidegháborús óvóhelyre is eljutottunk a minap, hogy most fennen hirdethessük: Budapest csodáinak egy része mélyen a föld alatt lapul.

Alvilági cserkelésre indultunk, mert meg akartunk bizonyosodni, hogy igaz az állítás, miszerint Budapest bizonyos pontokon mélyen a talajszint alatt, a híres cseppkőbarlangoktól és a budavári labirintustól távol is tud csudákat mutatni. Meg lettünk győzve.

Özv. Tóth Győzőné volt az utolsó lakó a hatvanas években a budafoki barlanglakótelepen
Teknős Miklós

Elsőként a Gellért fürdő egy félreeső ajtaján át tűntünk el a felvilág vizsla tekintete elől. Egy sósavas kaniszterekkel szerelt belső udvart és két késő Fock Jenő kori fotelt magunk mögött hagyva, szűk folyosóba torkolltunk, hogy megtekintsük az Ősforrást, amelyet már a rómaiak is használtak.

A vizet pár évtizede máshonnan nyerik, az 1918-ban kialakított setét termesedés immár emlékpont. Később alagúthoz érkeztünk, amely a Gellért és Rudas fürdőt hivatott összekötni, a Ráchoz vezető oldalággal, az 1200 méteres járatba terveztek már kisvasutat, sőt trópusinövény-ültetvényt is. Jobbról csigalépcsőt találtunk, emez egy barlangba vezet fel, amelyet Aragonit-barlangnak, Karfiol-barlangnak és Szent Iván-barlangnak is neveznek, a jámbor névadó a szájhagyomány szerint kiterjedt gyógyító tevékenységet folytatott e helyt.

A budafoki Veréb utca barlanglakásainak titkait tárták fel nekünk ezután, amelyeket – miként a táj kiváló ismerőjétől, Appel Pétertől értesültünk – szabatosabb volna mélyudvaros kőházaknak nevezni, de nem nevezik, mert hogy nézne ki a táblán? A hely az elmúlt évszázadok sokat próbált mészkőbányászainak emlékét őrzi, hajdan sok százan laktak itt a kőbe vájva. Az utolsó lakó, özv. Tóth Győzőné a hatvanas években hunyt el, az egyik muzeális térré vált szoba-konyhában többnyire az ő, mondjuk így, roppant szerény tárgyaival szembesülhet a nagyérdemű. Torokszorító a látvány, szerencsére van a remek skanzenben falvédő is, ami lazít a szorításon, az egyiken részegen randalírozó atyafi látható ezzel a szöveggel: „Férjecském, ha pénzed a korcsmában nem hagyod / Akkor hozzád örökké hű maradok.”

Következőleg a Törley-gyár látogatóközpontjába lettünk speditálva, ahol elsőként egy csuda modern múzeumban ismerkedhettünk a pezsgő és a legendás család történetével. Egy hatalmas, fémlemezből szobort parafadugó-parafrázison át, egy ugyancsak gigantikus kvázi palack és pezsgőspohár súrolása után a pincerendszer több pontján megfigyelhettük, miként zajlik a pezsgőérlelés, arrébb egy reprezentációs teremmé alakított egykori degorzsáló- (seprőtelenítő) részleg falán 110 éves, bő húsz négyzetméteres, Zsolnay faliképben gyönyörkedhettünk. Az ábrázolaton az alapító Törley József talpig díszmagyarban köszönti az ógörög modorban alulöltözött esküvői menet tagjait.

Onnan Kőbányára hajtattunk. A 180 ezer négyzetméteres, bő 30 kilométer hosszú egykori sörgyári pincerendszerben elsőként egy hidegháborús óvóhelyet tekintettünk meg, erősen szorongva, egy különös városnéző túrákat szervező cég képviselőjének avatott vezetésével. Somogyi Levente megmutatta az egykori Duna csokoládégyár hőközpontját, majd egy óriási termet, ahol a világháborús bombázások idején kápolna működött. Befüleltünk egy vízzel borított járatba, búvárok gyakorlatoztak odabenn. Végül tisztáztuk a kérdést, hogy tudniillik laknak-e állatok életvitelszerűen odalenn. Láttak már néhány csigát, egeret és gyíkot, valamint egy nagyon sovány macskát, de egyik se jókedvében került oda, a mennyezeti szellőzőnyílásokon át estek be. Röviden tehát: nem.

MINDEN MEGNÉZHETŐ

A Gellért fürdő alatti túrára csoportosan, előzetes engedéllyel lehet benevezni, a budafoki barlanglakások megtekintéséhez a www.barlanglakasok.eoldal.hu-n, a Törley kincseinek számbavételéhez a www.torley.hu/torleymuzeum címen lehet jelentkezni, a kőbányai kirándulásra vágyók levelét a https://hu-hu.facebook.com/ budapestscenes címen várják.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.