galéria megtekintése

Ünnepi esemény kímélet nélkül

0 komment


Kelen Károly

A hét elején jelent meg Kertész Imre új kötete, A néző (Feljegyzések 1991–2001). Hafner János szerkesztette a korabeli naplójegyze­tekből, a 87 éves, nagybeteg írónak a megjelenés előtt alkalma nyílott rá, hogy autorizálja a kéziratot.

Elvarázsolt hely a Nyitott Műhely. Utcáról nyíló lakás egy mellékutcában a Délinél, lakályos előtér, ahonnan be-be lehet kukkantani az úgy hatvan székre méretezett helyiségbe, ahol a programok zajlanak, de van még folyosó is, egy kisebb belső szobába vezet, ott éppen a hatvanas évek dzsesszlemezeit hallgatják néhányan értő magyarázattal.

Valamiféle előromkocsma ez, mindenfelé polcok jobbnál jobb könyvekkel, köztük az üres részeken meg írófotók – például a Szomjas ­oázis női antológia szerzőinek csoportja –, külön jó néhány Petri-kép meg az ő írásával félfalnyi helyen a Mosoly című verse („Mert az angyal a részletekben lakik"). Nagyon stimmel mindez irodalmi diskurzushoz. Bár ki tudja, mit szólna az ­illő öltözködés szabályait is jól ismerő volt rektor, hogy az egykor általa is vezetett egyetemről kikerült tudós irodalmárok ilyen környezetben és a képen látott viseletben beszélnek az egyetlen Nobel-díjas (2002) magyar író frissen megjelent könyvének bemutatóján. Jánossy Lajos, Németh Gábor és Reményi József Tamás Előhívó címmel régóta itt tartja kritikai beszélgetéseit. Az előző alkalommal váltotta az állandó negyediket, Vári Györgyöt Sipos ­Balázs a fiatalság képviseletében.

Németh Gábor, Sipos Balázs, Jánossy Lajos és Reményi József Tamás
Németh Gábor, Sipos Balázs, Jánossy Lajos és Reményi József Tamás
Teknős Miklós / Népszabadság

 

Ráadásul az ünnepélyes alkalomnak azzal sem akarnak megfelelni, hogy kímélnék a nagy írót, akinek minden megnyilatkozását óriási érdeklődéssel várják. Sipos úgy kezdi, hogy csalódottságát nem tudja véka alá rejteni: a könyv előképének tekinthető Gályanapló hihetetlen szellemi izgalma nem fogta el A néző olvasásakor. Másrészt ingerültséget érzett azt tapasztalván, ahogy Kertész Imre 1991 és 2001 közötti feljegyzéseiben a világot megfigyelte. Életében éppen ebben az időben következett be a pozitív fordulat, egyre nagyobb elismerés övezte művét: elindult a világhír felé. Mégis folyamatos lejtmenetet érzékel, mintha az áhított polgári világ tovább haladna a pusztulás felé. Ráadásul úgy, hogy a viszonyítási pont Auschwitz, vagyis mindennek a totális mélypontja.

A többiek is elismerik, hogy bár a rendszerváltás idején leírt pesszimista jóslatai többnyire beteljesedtek, találatai mégis inkább lelkialkatából következtek, nem az ak­kori történésekből. Külön foglalkoznak azzal, milyen ellenszenvvel viseltetett a demokratikus ellenzékkel szemben. Semmiképpen sem az ő működésüknek, hanem a történelmi körülményeknek, a nagyhatalmi játszmák eredményének tulajdonította a változások bekövetkeztét.

A beszélgetés résztvevői egyértelműen úgy látják, mintha Kertész írói alkatának nem felelne meg a siker elfogadása és élvezete. Az egész könyvet pesszimista alapállása jellemzi. Amúgy is az észrevétlenség az ő világa, a titkos életet szereti, miközben kívülállóként tekint saját műveire, amelyeket „valaki más" írt.

– Vannak azok a részek, amelyeket én csak polaroidoknak nevezek – zökkenti új kerékvágásba a társaságot Németh Gábor. – Valamit észrevesz az utcán, akárhol, és tökéletesen örökíti meg a jelenetet. Pillanatfelvételek. Ilyenkor látszik, micsoda író!

Első felesége halálának ­megrázó történetét emelik ki aztán, ennél derül ki, hogy Kertész hogyan viszonyul önmagához. Úgy érzi, képtelen a szeretetre, és talán nem lehet őt sem szeretni. Igen, igen – értek egyet, s már sajnálom, hogy meghallgattam őket, mielőtt írtam volna a könyvről. Kertészi a dilemmám: honnan tudom majd, mit veszek tőlük, mit gondoltam magamtól? De végül is ugyanazt a könyvet olvastuk.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.