Tragikus bravúr

A Victoria című német thriller elképesztő technikai bravúr. A norvég operatőr, Sturla Brandth Grovlen vágás nélkül vette fel a mintegy 140 perces játékidejű filmet. Pedig itt aztán tényleg minden megtörténik a bulizástól a bankrabláson keresztül egészen a modern westernjelenetekig.

Az operatőr teljesítménye emberfeletti, bár nézőként ezt nem észleljük egyből. Csak akkor, ha szándékosan végiggondoljuk, hogy mit látunk és mit érzünk. Amikor öten szállnak ki és be egy kocsiból és olyan hatást kelt, mintha mi is köztük lennénk, na az a pillanat fedi fel az operatőr zsenijét.

Ez igen kockázatos vállalkozás volt, a Sebastian Schipper vezette stáb többször is felvette a 140 percet biztonsági okokból, ha esetleg mégsem jönne össze vágás nélkül (one shot). De összejött, harmadik próbálkozásra egy szuszra rögzítették. És noha Grovlen szerint ebben volt a legtöbb operatőri hiba, mégis ez sikerült a legfilmesebbre.

Grovlen képi világa és Laia Costa (jobbról) játéka menti meg a filmet
Grovlen képi világa és Laia Costa (jobbról) játéka menti meg a filmet

A filmes jelző jelen esetben indokolt: nem volt részletes forgatókönyv, a színészek nagy százalékban improvizáltak, és jól tudta mindenki, hogy nem lesz vágás, vagyis ami hosszabbra vagy rosszabbra sikerül, azt nem lehet már utólag korrigálni. Hívhatjuk ezt valóságos realizmusnak is, a végeredményt mégis túlgondoltnak érezzük. Talán éppen a nem létező forgatókönyv miatt: a történet végül vékonyka a látványhoz képest.

A címszereplő, Victoria (Laia Costa) fiatal spanyol lány egy technóklubban mulatozik, ahonnan egy fiú társasággal elindul az éjszakába. Az ártatlannak induló kaland teljesen váratlanul bankrablásba és hajtóvadászatba torkollik, mely végül tragikus végkifejletet hoz.

Miközben tényleg tátott szájjal nézzük, hogy mindez vágás nélkül zajlik, a cselekmény számos ponton logikátlan, bosszantó és alulmúlja egy közepes Tetthely-epizód dramaturgiáját. Ugyanakkor nem lehet otthagyni a filmet... Arra vár az ember, hogy az operatőr végre egyszer csak elrontja, találunk egy álcázott vágást, de nem. Tragikus hőstett ez, hiszen éppen az alkotó tökéletességre törekvése nyomja végül agyon a filmet. A hülyeségfaktor a végére már elviselhetetlen szintre szökik a sztoriban, karakterszintű dramaturgiai rendszerről pedig sajnos nem lehet beszélni – a rögtönzések szétviszik a koncepciót. A show-t persze menti Laia Costa játéka és jelenléte, illetve Grovlen képi világa, melyekről még másnap is éles emlékeink lesznek.

VICTORIA német thriller
Forgalmazza: Vertigo Media

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.