Téglagyári capriccio
Az ötletet a menekültek látványa adta a szerb–magyar határ vajdasági oldalán. Aztán terepmunkára vitte a színészeit a szabadkai téglagyárba, ahol a menekültek húzták meg magukat víz s minden más nélkül. Itt szembesültek exodusukkal, az egyéni vallomásokat itt próbálták átélni, megérteni – már ha azt lehet.
Kosztolányi Dezső Színház |
Talán ez az előadás különlegessége, mások traumáival szembesülni szakemberként sem könnyű, és a színészek maguknak is feltették a kérdést: odamegyünk, és művészkedni akarunk, amikor ott vannak rajtuk a háborús és a lelki sebek? Ki vagyok én, hogy őt faggassam, s hogy ebből alkossunk?
A rég elhagyatott szabadkai téglagyár kiváló helye lehetne a menekültek múzeumának, ám kérdés, hogy a mindent elöntő gyűlöletkampány vagy a brutális képsorok, a terrorizmus és a háború(k) árnyékában lehet-e még sokkolni a nézőt? Mond-e újat az, hogy ledarálják az embert, kurvává teszik az ázsiai, afrikai nőt, miután megerőszakolták, embriótetemet ásnak ki a földből, háború dúl, és sehol senki, aki segítene?
Kosztolányi Dezső Színház |
Nincs ebben új, ahogyan a darabban történet sincs. Tolnai Szabolcs nem értelmez, hanem erős képekkel, hanggal, csapongó jelenetekkel több perspektívából ábrázol. Erős szimbolikával fűszerezve, iróniával, abszurd jelenetekkel – disznók és egy marha nézi a szerb tévében a „havazást”.
Aztán a színpadon is felhúzzák a kerítést, jő a Monty Python-os jelenet: angol urak s hölgyek birthday-partiznak, golfoznak, aggódnak madarukért, amit most megvéd a drót tőlünk, a menekültektől. Akiket kiröhögnek, majd ránk maszturbálnak, a nézőkre; úgy vezetnek be bennünket a színpadra, majd a nézőtérre, hogy migránsoknak néznek.
Kosztolányi Dezső Színház |
Merész vállalkozás ez, tudván, hogy a magyarok megmentőként néznek a kerítéscsinálókra, dúl az idegengyűlölet és a menekültellenesség. Mégsem polgárpukkasztónak vagy szembenézésnek szánt darab, vagy az aktualitást meglovagoló kurzusmű, Tolnai úgy szétdarabolja, hogy ne lehessen egész a kép. Hogy jó darab-e? Már hogy lehetne az, ha azt a csömört, szívtelenséget és gyűlöletet visszhangozza, ami bennünk van. És nem a szánalmat, amit éreznünk kellene, hanem a szánalmasságunkat.
Nem jó, inkább szép, erős munka ez, a hat színész több szerepben való markáns játékával. Feltételezem, minden nézőnél akad egy olyan jelenet, aminél megakad. Nálam az európai madarak lelki világáért aggódó angol alakja volt ilyen, mert találkoztam már a műszaki zár okán a nyuszikért és őzikékért aggódókkal.
Az emberekért már kevésbé, ha fennakadtak is a drótban. Akár az Exodus a torkunkon, mert a menekülés még mindig csak valaminek az eleje, és nem a vége.
Exodus
Kosztolányi Dezső Színház, Szabadka