Tarr Béla befejezte, bezárja irodáját is
Tarr Bélát tavaly év végén a Magyar Filmművészek Szövetségének elnökévé választották. A Népszabadságnak akkor adott interjúban kifejtette: a kormány által felállított Magyar Nemzeti Filmalapot nem tartja legitim szervezetnek, egyrészt, mert nem rendszerben és egységben gondolkodik, másrészt mivel nincs semmiféle szakmai felhatalmazása, kizárólag politikai legitimitása van. A filmművészszövetség ezután február elején megrendezte a független magyar filmszemlét, mely a sajtóban ellenszemle vagy Tarr-szemle néven vált ismertté. A rendező hangsúlyozta: a filmművészszövetségben megkezdett munkáját változatlanul folytatja, a cégbezárás ezt nem érinti.
Tarr produceri irodája immár kilenc éve sikeresen működött. A bezárás okait firtató kérdésünkre lapunknak telefonon elmondta: ha egy szervezetet nem tart legitimnek, akkor nem is fog oda pénzért pályázni, források hiányban viszont nem tudják tovább fenntartani a céget.
Ahogy fogalmaz: amíg módjukban állt, igyekeztek minden olyan törekvést és elképzelést támogatni, amelynek – az egyre inkább a showbiz felé eltolódó – filmiparban nem juthatott hely és levegő. Továbbá sajnálják, hogy nem tudták megvédeni és megvalósítani azon alkotók terveit, amelyekben őszintén hittek, és amelyekbe sok energiát fektettek. A jelenleg is futó filmterveiket megpróbálják átadni más cégeknek, de társproducerként továbbra is jelen lennének.
Tarr nem vonul ki a filmszakmából, ahogy mondja, csak a céget zárja be, „telefonja továbbra is lesz”. Sőt, ha majd úgy adódik, a T.T.-t is újranyitja, „majd ha eljön az a kor, amely respektálja és akceptálja a művészet szabadságát és politikától mentes függetlenségét.”
„Az elmúlt kilenc évben legjobb tudásunk szerint, felelősséggel és becsülettel dolgoztunk, mindent megtettünk annak érdekében, hogy hozzájáruljunk a magyar és az egyetemes filmművészet fejlődéséhez” – olvasható a T.T. közleményében. A filmműhely többek közt olyan műveket hozott létre, mint a Tarr Béla rendezte Prológus, a Cannes-ba beválogatott A londoni férfi és a Berlinálén a zsűri nagydíjával kitüntetett A torinói ló. De ebbe a csoportba sorolódik Mundruczó Kornél Szent Johannája és a Pálfi György rendezte Final Cut – Hölgyeim és uraim, melyet holnapután az épp zajló 65. cannes-i filmfesztiválon is bemutatnak.