galéria megtekintése

Tapogatózás Róma bőrén

0 komment

Cs. L.

Négy Rómát járt magyar művész állította ki az Örök Város ihletésében született új alkotásait a Horánszky utcai Párbeszéd Házában. Koralevics Rita, Olajos György, Fülöp Gábor és Gaál Tamás a Római Magyar Akadémia, a Falconieri-palota ösztöndíjas vendége volt tavaly egy hónapig.

A római ösztöndíjnak egészen a húszas évekig visszanyúló hagyománya van a magyar művészetben. És az Örök Város mindenkit másként érintett meg. Az akadémia galériájának a kurátora, Németh Pál szerint „számos alkotó első római inspirációja éppen a belvárost borító utcakövek hálójával kezdődik – nem véletlenül tér vissza ez a motívum például Gaál Tamás Róma montázs című grafika sorozatában is. Róma bőre, a felület a városon, s hányan próbálták éppen ezen keresztül felfejteni a lényegét?" Gaál egyébként nemcsak grafikákkal, de „köztestnek" nevezett szobraival is bemutatkozik.

Gaál Tamás: Róma
Gaál Tamás: Róma
A szerző felvétele

Németh szerint a felületekkel való játék az ami leginkább összeköti a négy alkotót. Érdekes észrevétel. Fülöp Gábornál ezt például a Kisasszony című szobrán fedezzük fel. Az eltorzított koponyájú, félig ember, félig ember alatti vagy ember feletti lény testfelszínét pikkelyszerű hálózat fedi, éppen olyan, mint a capitoliumi farkas testét. Íme itt is. Róma bőre. Vagy egy másik szobrán, amely a Galóca címet kapta, egy pompeji pózban humifikálódott emberalakot nőnek be sűrűn a gombák. Éppen úgy, ahogy az archaikusra általában rátelepszik az élősködő jelen. Hát ez is Róma.

 

Olajos György képei, sokszorsított grafikái finom, labirintisszerű hálózatok. Mint sűrű belvárosok térképei, vagy mint szövetminták. Valaki azt írta róla: tiszteletbeli textiles. Hát mi más jutna most az ember eszébe, mint megint csak: Róma szövete.

Végül pedig itt vannak Kolorevics Rita festőien szép fotócsendéletei, a kopott római legénylakások, szegényes padlásműtermek jutnak eszünkbe róluk, a hátterek szürke falfelületeiről. De az alkotó a fotók mellett műgyanta plasztikákat is bemutat, amelyek leginkább csatornafedőkre emlékeztetnek (ó, római csatornafedők), de az öntödék feliratai és a csúszásgátló raszterezés helyett ornamentikus hálózat szövi be őket, melyek mindig egy-egy bölcs feliratot fonnak körül, akárcsak a falusi, magyar konyhai falvédők.

Németh mondja, hogy az egyhónapos kinttartózkodást a művészek általában feltöltődésre, ihletszerzésre és kapcsolatteremtésre használják ki. Utána pedig három hónap áll rendelkezésükre, hogy a Róma ihletében, de nem feltétlen a városról szóló alkotásaikat bemutassák. Évente hét ösztöndíjast fogadnak, akik általában a június közepén rendezett palotaünnepen évadzáró kiállítással mutatkoznak be a Falconieri-palotában.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.