MAGOS JUDIT: Kókusz jól nevelt, cuki gyerek. Nem úgy, mint az enyém.
KÁLMÁN LÁSZLÓ: Igen, unalmas, született stréber.
MAGOS JUDIT: Demény meg született kötsög.
KÁLMÁN LÁSZLÓ: Kókusz soha senki holmijához nem nyúlt. Számon tartja, mi az övé, és vigyáz rá. Az első játékai is megvannak, semmit nem tép szét. Igazi jó gyerek.
MAGAZIN: Ez fajtaspecifikus vagy kutyaspecifikus?
MAGOS JUDIT:
Gazdaspecifikus. Minden kutya olyan, amilyen a gazdája.
Mondjuk, a fajtában is benne van, de nem minden vizsla ilyen vállalhatatlan...
KÁLMÁN LÁSZLÓ: És nem minden golden retriver stréber.
MAGAZIN: Kutyásként tehát ismerték egymást. Szakmailag?
MAGOS JUDIT: Én mint magyartanár nyilván, de azért a nyelvészet távol áll a lelkemtől.
MAGAZIN: Mint oly sokunknak.
KÁLMÁN LÁSZLÓ:
De ez nem a mi hibánk!
MAGOS JUDIT: Neeeeem! Ááá.
KÁLMÁN LÁSZLÓ: Ez a magyar tananyag hibája!
MAGOS JUDIT: Egyébként igen. Nyelvész tanáraim mind jó fej emberek voltak az egyetemen. Őket nagyon szerettem, csak azt nem, amit tanítottak.
KÁLMÁN LÁSZLÓ: Viszont
amit az egyetemen tanítanak, köszönő viszonyban sincs azzal, amit a nyelvészek csinálnak.
MAGOS JUDIT: Ahogy köszönő viszonyban sincs azzal, amit egy tanár csinál.
KÁLMÁN LÁSZLÓ: Készítettünk egy szövegértés-szövegalkotás tananyagot egészen a tizenkettedik évfolyamig. Az EU finanszírozta a magyar oktatás korszerűsítését. Ki is próbálták 600 iskolában, de tankönyv nem lett belőle, mert jött a kormányváltás. Most már csak a Magyartanárok Egyesületének honlapján lehet megtalálni.
|
Fotó: Teknős Miklós / Népszabadság |
MAGAZIN: A diákok mit szólnak a bloghoz és Demény stílusához?
MAGOS JUDIT: Demény úgy ír, ahogy akar, mert
ő egy diktátor, és a diktátorok azt csinálnak, amit akarnak.
A tanítványaim nem olvassák a blogot. Nem vagyok igazi celeb. A diákoknak az a tanár vagyok, aki nem javítja ki időben a dolgozatot, és rosszkedvűen jön be, ezért dolgozatot írunk.
KÁLMÁN LÁSZLÓ: Nem gondoltam volna, hogy nem követnek.
MAGOS JUDIT: Szerintem kicsit hülyének is néznek, hogy egy kutya nevében írok, és
ez lássuk be, ciki.
Bár tudom szemléltetni a szereplírát és a szerepepikát. Ha meg akarják úszni, hogy órát tartsak, akkor megkérdezik, hogy van Demény.
KÁLMÁN LÁSZLÓ: Pedig az idősebbek nagyon vevők rá.
MAGOS JUDIT: Vagy a kisebbek. Az általános iskolások imádják Deményt. Kérik, hogy vigyem be a suliba.
|
Fotó: Teknős Miklós / Népszabadság |
MAGAZIN: Milyen egy menő tanár?
MAGOS JUDIT: Hiteles, önazonos. Én az órán is olyan vagyok, mint most. Van gyerek, aki kedveli ezt, van, aki nem. Onnan, hogy az ember tisztában van önmagával és vállalja önmagát, könnyebb elfogadni.
KÁLMÁN LÁSZLÓ: Az őszinteség a dolog lényege. Amit hülyeségnek tartok, arról elmondom: hülyeség, de meg kell tanulni. És emberszámba kell venni a diákokat.
Az egyetemen ez már nagyon nehéz, mert megszokták, hogy nem vették őket emberszámba.
Gondolom, te nem ilyen vagy.
MAGOS JUDIT: Nem, de én egy alapítványi iskolában tanítok. Az más világ.
MAGAZIN: Ezért nem merik vállalni a véleményüket, ezért nem mernek beállni jó kezdeményezések mögé tizenéves létükre?
KÁLMÁN LÁSZLÓ: Igen, összefügg ezzel. Erre vannak trenírozva. Az egyetemen már gyakorlatilag kérdezni sem mernek. Beálltak arra, hogy nekik megtanulniuk kell dolgokat, amiket mások kitaláltak, nem véleményt alkotni vagy gondolkozni.
Előfordult már, hogy a kurzus végi teszt miatt reklamáltak a hallgatók, mert arról nem volt szó az órán, hogy gondolkozni kell. Felháborodnak, ha nem azt kérdezi vissza az ember, amit az órán elmond, vagy amit a könyvekben elolvashatnak.
MAGOS JUDIT: Semmi szükség lexikális ismeretekre a Google korszakában. Inkább logikára, kreativitásra vagy arra, hogy átlássák az összefüggéseket. Magyarból a kreativitás híve vagyok. A gyerekek már visítanak, amikor bemegyek, „Jaj, már megint fogalmazást írunk?"
MAGOS JUDIT
SZÜLETETT
1980. március 28-án Egerben.
FOGLALKOZÁSA
blogger, magyartanár. A Miskolci Egyetem magyar nyelv és irodalom szakán végzett 2003-ban. Miskolcon és Egerben tanított, majd a tanári pályát elhagyta, hogy marketinggel foglalkozzon. A szíve azonban visszahúzta, jelenleg is magyart tanít a Lauder Javne Iskolában Budapesten. A Demény, a kötsög blog szerzője. Decemberben jelent meg a blog alapján készült második könyve Kóbor kalandjaim címmel. Demény, Max és Iván gazdája.
KÁLMÁN LÁSZLÓ: Az etológusok és pszichológusok a tanulás működéséről szóló kutatásaiból érdekes módon az iskolában szinte semmit nem használnak.
MAGOS JUDIT: Mondjuk, a pozitív megerősítést sem. Például ha bevinnék a gyerekeknek egy kis libatöpörtyűt, és minden jó válasz végén azt mondanám, hogy tessék, egy falat.
KÁLMÁN LÁSZLÓ: Inkább a motiváció számít.
Fenyítéssel, büntetéssel csak sunyiságra lehet nevelni.
A kutyák esetében, ha maguk jönnek rá, hogy mi a feladat, az iszonyatosan bevésődik, egész életükre megmarad. Ehhez képest a pedagógusok nagy része még nem érti, hogy amit maguktól találnak ki a gyerekek, sokkal jobban megtanulják.
MAGOS JUDIT: Az öröm, a sikerélmény miatt. És a tanítást csak szívből lenne szabad csinálni. Bár szerintem minden szakma ilyen. Egész más, amikor az ember a táblánál ledarálja Radnóti szerelmi költészetét. Tanítani olyan, mintha az X-Faktorban szerepelnék. Van negyvenöt percem, hogy a gyerek ki ne szavazzon. Ott stand-upolok neki, hogy ne aludjon el, ne foglalkozzon mással, érdekes legyen, amit mondok.
KÁLMÁN LÁSZLÓ:
Az, hogy a gyerek jól érezze magát az iskolában, senkinek nem igazán szempont, még a szülőknek sem.
Mert a szülők is azt gondolják, hogy meg kell tanulni beilleszkedni ebbe a társadalomba, ahol az ember nem érzi jól magát. Miért épp az iskolában lenne ez másképp? A kutya a kutyaiskolában ha nem érzi jól magát, nem tanul semmit. Az ő képzésénél alap, hogy tanulás közben semmilyen rossz élmény nem érheti. Ezt gyerekeknél valahogy nem igazán alkalmazzuk.
|
Fotó: Teknős Miklós / Népszabadság |
MAGOS JUDIT: A gazdákkal ugyanez a helyzet. A gazdinak is jól kell éreznie magát a kutyaiskolában, különben ez kihat a kutyára.
De ne hasonlítsuk a kutyát a gyerekekhez, mert majd kapok érte.
KÁLMÁN LÁSZLÓ: Nem teljes a párhuzam, de sok a hasonlóság. Érdekes, hogy teljesen elterjedt nézet, hogy ami jó érzéssel jár és kellemes, az biztos, hogy árt a tanulásnak.
MAGOS JUDIT: Mert az nem munka. Ha a gyerek hangos és nevet, akkor azon az órán biztosan nincs tanítás.
KÁLMÁN LÁSZLÓ
SZÜLETETT
1957. november 24-én, Budapesten.
FOGLALKOZÁSA
nyelvész, a nyelvtudomány kandidátusa, tudományos főmunkatárs az MTA Nyelvtudományi Intézetében, az MTA–ELTE BTK elméleti nyelvészet kihelyezett tanszékének docense. Az ELTE Bölcsésztudományi Karán spanyol nyelv és irodalom, valamint általános és alkalmazott nyelvészet szakon szerzett diplomát. 1981 és 1983 között a budapesti Filmtudományi Intézet munkatársaként dolgozott. 1983-ban bölcsészdoktor lett. A magyaron kívül beszél angolul, franciául, spanyolul, hollandul, német és orosz nyelven. Kókusz, a golden retriver gazdája.
KÁLMÁN LÁSZLÓ: Ezt a szemléletet gyökeresen ki kellene irtani. Találkoztam már egy fizikatankönyvről szóló hivatalos tankönyvbírálattal, amelyik a következőképpen szólt: Ezt a tankönyvet nem lehet az iskolában bevezetni és használni, mert úgy állítja be a fizikát, mintha az valami szórakoztató, könnyen megtanulható és kellemes dolog lenne. Ez teljesen félrevezeti a gyerekeket, hiszen a fizika nagyon nehéz, bonyolult tárgy, kemény tudomány. Ha azt tanítjuk meg a gyerekeknek, hogy ez élvezet, akkor soha nem fogják tudni, mi az a fizika.
MAGOS JUDIT AJÁNLJA
KÖNYV
Florian Illies: 1913
FILM
Woody Allen: Match Point
ZENE
Denmark+Winter: Re: Imagined
KÁLMÁN LÁSZLÓ AJÁNLJA
FILM
Wes Anderson: Grand Budapest Hotel
KÖNYV
Karen Pryor: Ne lődd le a kutyát!
ZENE
Söndörgő