galéria megtekintése

Tánc a házak felett

Az írás a Népszabadság
2015. 03. 20. számában
jelent meg.


Papp Sándor Zsigmond
Népszabadság

Nagyon vártuk már Eric Toledano és Olivier Nakache új filmjét, hiszen az Életrevalók az utóbbi idők egyik legemlékezetesebb mozija volt.

A maga felemelő és cseppet sem píszí humorával és életszeretetével sokkal közelebb férkőzött a szívünkhöz, mint korrekt és érzelgős társai. Kellett hozzá persze a lehengerlő Omar Sy is, aki önfeledt alakításával egy csapással az élvonalban találta magát, és még az X-Menben is kapott egy nyúlfarknyi szerepet, ami egyértelműen a befutás jele a tengerentúlon. (Kész csoda, hogy még nem született meg az Életrevalók hollywoodi verziója.)

Ezek után őrültség is lett volna kihagyni őt az új dolgozatból, sőt az egyetlen ésszerű megoldást választották: új filmjük középpontjába is őt helyezték. Méghozzá egy kicsit drámaibbat, kevésbé önfeledtet. A francia bevándorlók életét járják körbe a szenegáli Samba sorsán keresztül, aki Párizsban keresi a boldogulást papírok és szakképzettség nélkül.

Mindent elvállal, hiszen keresete jó részét haza kell küldenie. S bár mindennek kábé annyi romantikája lehet, mint a viharsarki közmunkás mindennapjainak, a készítők ide is be tudják csempészni azt a fajta szemléletet, ami az Életrevalók kockáit is bearanyozta.

 

Jó döntés viszont, hogy a Sambát szomorúbbá, lemondóbbá, sötétebb filmmé hangszerelték, mert így a boldogsága is életszerűbben csillog, bár talán egy kevésbé megnyugtató végkifejletet is elviselt volna. De a recept lényegén már nem akartak változtatni: vígjátéki elemekkel dolgozni fel egy kényes témát, anélkül hogy beszakadna alattuk a vékony jég.

Humorba oltott dráma a bevándorló és a kiégett üzletasszony szerelméről: Omar Sy és Charlotte Gainsbourg
Humorba oltott dráma a bevándorló és a kiégett üzletasszony szerelméről: Omar Sy és Charlotte Gainsbourg

Más kérdés, hogy itt már nehezebben kerülték el a közhelyeket, a Samba ebből a szempontból jóval kiszámíthatóbb alkotás. Tudjuk, hogy a távolságtartást tanácsoló aktivista fog egy óra múlva a legszenvedélyesebben szexelni, és a segítőkész Alice (Charlotte Gainsbourg) erőltetett esetlensége is inkább fárasztó lesz egy idő után. A Samba viszont inkább a derűben és az életszemléletében erős, semmint az érzelmekben. Abban a naiv hitben, hogy egy sármos és nyíltszívű óriás akkor is elnyeri méltó jutalmát, ha éppen minden ellene szól. Ami pedig az érzelmeket illeti: Alice és Samba kibontakozó szerelme a megszokott és kissé lapos fordulatok mentén alakul, itt nem képes csodát tenni a rendezés. Ez még akkor is igaz, ha szándékosan visszafogják és tompítják az egymásra találás regényességét, ám a visszafogottság nem mindig jelent mélységet is. S bármennyire is ez a szál adná a történet gerincét, a mindennapi lavírozás, az életben maradás apró trükkjeit bemutató jelenetek mégis fontosabbakká válnak.

A rendezők arányérzéke viszont most sem hagyja cserben őket: az előbbit nem erőltetik az utóbbi ellenében. Kicsit az a néző érzése, mintha az utolsó pillanatban kihúztak volna néhány érzelgős jelenetet, ám a heget nem tudták egészen eltüntetni. Ám mindezt számos remek jelenet ellensúlyozza. Kiváló ötlet, hogy az Életrevalókban még a parkett ördögének számító Sy itt nem tud táncolni, és ezt éppúgy elhisszük neki, amennyire szájtátva bámultuk korábbi lehengerlő tudását. A tánc álbrazil barátjára, Wilsonra marad (Tahar Rahim), akivel minden közös jelenete igazi humorforrás, főként az ablakmosás és a háztetőkön való menekülés igazán emlékezetes. Mint ahogy remek iróniával mutatja be az ügyintézés mindennapjait, a bábeli zűrzavart és az ott dolgozókat, akiknek éves mulatsága éppoly kedves, mint amilyen remek volt Philippe születésnapja.

Igazából annyi történt, hogy a kimagasló Életrevalók után a Samba „csak” jó lett, nem hibázik nagyot, és éppúgy kigyógyít a mindennapi nyavalygásainkból. Éppúgy felemel, mint a korábbi film, legfeljebb nem a felhők, hanem csak a házak fölé. Ráadásul úgy, hogy egy kis szomorúságot is mellé csempész: nem mindenkinek sikerül, nem mindenkinek sikerülhet. A boldogsághoz tragédia is kell, és ezt a Samba pontosan tudja. Csak nem akar túl sokáig búslakodni.

SAMBA
Forgalmazza a Vertigo Média

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.