galéria megtekintése

A magyarok megtört emberek, akik inkább nem figyelnek rá, mi történik körülöttük

5 komment


Kácsor Zsolt

Az Év Könyve sorozatunk következő heti jelentésírója Grecsó Krisztián, aki nemzedékének egyik legjelesebb és legnépszerűbb írója. Regényeivel hatalmas sikereket aratott. Szegváron, egy Csongrád megyei faluban született, apja hippi volt és a járási szavalóversenyek állandó versenyzője, munkájára, származására nézve parasztember, ahogy minden őse.

Édesanyja a rendszerváltás óta fizikai munkából él a férjével, otthon laknak a faluban. Az író példaképe Jusztika, a nagymamája, akiről sokat ír, és aki hiányzik neki nagyon. Arra a kérdésemre, hogy miért érezzük nagyon sokan Abszurdisztánban magunkat a saját hazánkban, az író azt mondta, „nem tudom, erre mit válaszolhatnék, mert már nincsenek viszonyítási pontjaim sem".

Szerinte kérdés, hogy mit jelent ebben a rendszerben kritizálni valamit, mit jelent tűrni, és mihez képest próbálunk meg tiszták maradni. Nemrégiben megkérték, írja alá a Petőfi rádió átalakulása elleni tiltakozást, amit nemcsak azért nem írt alá, mert nem lehet mindig demonstrálni (nem akar cégérré válni), hanem azért sem, mert – ahogy fogalmaz: – nem értettem, hogy az előző és az azt megelőző MTVA-s rémisztő butításhoz képest mi változott. Másfelől meg nincs igazam, mert ugyanezen az alapon a Nemzeti Kulturális Alap és a Magyar Művészeti Akadémia is csak megy tovább a feketei úton, vagyis eddig velejéig romlott volt mind a kettő, és nincs változás. És mégis, irodalmi műhelyek tucatjai állnak a megszűnés szélén, valódi írószervezetek tűnnek el, ez mégsem a tavalyi hó – tette hozzá.

 

Szerinte tehát nem az a kérdés, hogy miért érezzük magunkat Abszurdisztánban, hanem az: mit csináljunk, ha tényleg így van.
Egy író esetében az persze nem kérdés, hogy mit csináljon: ír. Grecsó néhány hete megjelent új regénye, a Jelmezbál tükröt tart az olvasó elé, méghozzá „szigorúan családi, emberi oldalról". – Az látszik benne, milyen a termékbemutatós Magyarország, hogyan maradhat tartása egy nőnek, ha egyedül marad, és az özvegy utcák, lakótelepek tagja lesz, ahonnan kikoptak a férfiak. A nők gerincéről, tartásáról, erejéről van ott szó, meg az elfogyó vidéki kis- és középvárosokról, ahonnan elköltöztek a fiatalok, és a friss vagy kevésbé friss nyugdíjasok igyekeznek nem szembenézni a következményekkel. De ezeket személyes sorsokon át láthatjuk.

Grecsó jól ismeri a „másik
Grecsó jól ismeri a „másik", a vidéki Magyarországot is
Imre György

Azzal kapcsolatban, hogy az „elfogyó vidéki kis- és középvárosokból" ő maga is eljött, Grecsó Krisztián azt válaszolta: „nem tudom, hogy elárultam-e a saját világomat, a Viharsarkot, vagy csak magam elől menekültem. Nyilván minden történet más, nekem nem volt elég erőm és hitem, hogy elhiggyem, egyben tudok maradni". Emlegetik azt a kemény, eléggé ráolvasós szembesítést, hogy „negyven felett mindenki felelős a saját arcáért", de Grecsó szerint ez nem elég, az ember a saját teherbírásáért, tempójáért, szellemi kondíciójáért is „felelős".

Arra a kérdésemre, hogy szerinte a rendszerváltás eufóriáját miért váltotta föl keserű kiábrándulás, az író fölelevenítette: nem olyan régen látta a televízióban a Queen együttes budapesti koncertjéről készült dokumentumfilmet, s úgy látja, a nyolcvanas években ez a lehetőségek országa volt, nemcsak a legvidámabb barakk, hanem egy kultúrnemzet is, amely egy csapásra Nyugat lesz majd. Innen nézve szerinte már inkább az a megdöbbentő, hogy mennyi potenciál volt ebben a hazában, és nem az, hogy mi lett belőle. Mert most, amikor a romokon kesergünk, már fel sem tudjuk mérni a veszteségeket – fogalmazott.

S hogy jövő heti jelentésírónk szerint milyenek a magyarok az általa megírt Gulliver szemével nézve? Az író keserű választ adott erre. „Megtört emberek, akik megpróbálnak nem figyelni rá, mi történik körülöttük. Mert fogódzókat keresnek, örömet, családot, intim szférát, bármit, ami nem ez. Nem lehet minden pillanatban megélni, hogy tragédia történik körülöttünk, hogy a felelős polgári gondolkodásra se remény, se esély, és akik a rendszer megfé­lemlített tagjaiként, megyei, városi szinten kiszolgálják ezt a hatalmat, ugyanezt teszik: hazudnak maguknak. Ők nem vétkesek, ők jó emberek, keresztények, konzervatívak, vannak itt hibák, de még mindig jobb. Már nincs kinél jobb legyen, már nincs »ahhoz képest«."

Ő azonban az országjárások során találkozik a másik Magyarországgal is. Amikor az öccsével, Grecsó Zoltán táncossal lép föl a Mellettünk című összművészeti estjükön, vagy Kollár-Klemencz Lászlóval zenél, vagy akár író-olvasó találkozón saját maga mesél, a könyvtárakban, művelődési házakban azokkal találkozik, akik nem adják fel, akik küzdenek a szellemi, lelki tartásukért, akik gondolkodni akarnak. Azaz „tudni, honnan jönnek, kik ők, akik ismerik, értik a saját nemzeti tradíciójukat, tudják, mit jelent ez. Az nem a yuppie kérkedők világa, nekik az identitás szóról nem egy csík fehér por jut az eszükbe".

Sikerregény

Grecsó Krisztián legújab regényé­ben két lányt holtan találnak a faluban valamikor az 1960-as években. A harmadik még él, amikor rábukkannak, de mire odaér az orvos, a sebesült lány eltűnik. Szerelme, a fiatal rendőr évtizedek múlva Budapesten, egy különös találkozás után jön rá az igazságra. E talányos bűnügyi történetből bomlanak ki egy családregény mozaikjai. A Jelmezbál megjelenése óta vezeti az eladási sikerlistákat, pedig nem könnyű olvasmány.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.