galéria megtekintése

A nagy O

Az írás a Népszabadság
2014. 12. 05. számában
jelent meg.


Hegyi Iván
Népszabadság

Rettenetesen súlyos csomaggal érkezett meg a Mikulás 1988-ban: alig ötvenkét éves korában meghalt a rock and roll Enrico Carusója, Roy Orbison. Pedig alig másfél hónappal korábban jelent meg a Traveling Wilburys első nagylemeze a műfaj legszebb hangjával – az All Star-ötöst Bob Dylan, George Harrison, Jeff Lynne, Tom Petty és Orbison alkotta –, s a Los Angeles-i Ambassador Hotelben tizenkét hónappal azelőtt rendezték minden idők legbensőségesebb hangulatú koncertjeinek egyikét. Erre a házigazda Orbison meghívott néhány olyan kollégát, aki – miként ő maga is – dalszerző és előadó volt egyben: így lépett a szállodai night-club színpadára Jackson Browne, Elvis Costello, Bonnie Raitt, Tom Waits, Jennifer Warnes, valamint az estét a főszereplővel együtt végiggitározó Bruce Springsteen.

Kegyelmi pillanat volt.

Mind a közönség, mind Springsteen számára. A „Főnöknek” becézett muzsikus abban az időben Amerika első számú bálványává avanzsált az 1984-ben közreadott Born in the U. S. A. nagylemezével, melynek tizenkét száma közül hét került be a Billboard-slágerlista első tíz helyezettje közé, s amelynek címadó dala egyenesen az Államok emblémájává vált. Az albumból 30 millió példány kelt el, a Rolling Stone magazin 1985-ben – amikor Springsteen augusztus 18. és szeptember 1. között nyolc telt házas (egyenként nyolcvanezres) koncertet adott New Jersey-ben, a Giants stadionban – a „Bosst” választotta az év művészének. Majd ugyanez az orgánum 1987-ben – tehát a Los Angeles-i Orbison-koncert esztendejében – a nemegyszer egyórás ráadásra is „kényszerített”, lehengerlő rocker újabb hosszan játszóját, a Tunnel of Love címűt a nyolcvanas évtized huszonötödik legjobb nagylemezeként rangsorolta. (Pedig erről „csak” három szám szerepelt a Top Tenben.)

 

Ám a szupersztár az Ambassador-hangverseny minden momentumában látványosan tudatta: ő itt csupán másodhegedűs lehet, a prímet kizárólag az élő legenda, Orbison viheti.

Olyan rajongással tekintett a „Big O-ra”, akár egy kölyök, megerősítve gyermekkorát felidéző szavait: „Roy zenéje ahhoz a rettegett romantikus apokalipszishez hasonlított, amelyet az első szerelmes éjszakán éreztél. Elsuttogtad a barátnődnek, hogy I love you, és összeomlottál.”

Így csak olyasvalakiről lehet beszélni, aki valóban mélyen megérinti az embert. Akár az is mondható: amerikai (és nem amerikai) gyermekek milliói köszönhették Orbisonnak az életüket...

Háromoktávnyi hangterjedelme feledtette vastag szemüvegét és menőnek nem mondható öltözékét
Háromoktávnyi hangterjedelme feledtette a vastag szemüvegét és menőnek nem mondható öltözékét

Bár ő maga nem tetszett vonzó személyiségnek: úgy festett, mint Arthur Miller tragikus sorsú ügynöke, Willy Loman a színpadon. Viszont ha megszólalt! A háromoktávnyi hangterjedelem feledtette a Coca-Cola-üveg vastagságú szemüveget, a menőnek nem mondható szerelést (értsd: az öltözködést), s ahogyan a döngető, dübörgő Springsteen odavolt a káprázatos toroktól, úgy a világ is elalélt az Orbison-repertoártól. Az Only the Lonely, a Running Scared , a Crying, a Dream Baby, az In Dreams, a Blue Bayou, az It’s Over egymást követte az amerikai és a brit lajstrom közvetlen élmezőnyében, nem beszélve az itt is, ott is listaelső Oh Pretty Womanről, amely több mint negyedszázaddal a megjelenése után, 1990-ben is címadója lehetett a nagy sikerű hollywoodi filmvígjátéknak Julia Robertsszel és Richard Gere-rel a főszerepben.

Orbison még posztumusz is tudott nagyot dobni. Az 1989-ben kiadott Mystery Girl című albumán olyan számok csendültek fel, mint a You Got It vagy a California Blue. Hogy képes mindent túlélni, az már a hatvanas években kiderült. Hatvanhatban halálos motorbalesetet szenvedett felesége, az Everly Brothersnek felajánlott dalban megénekelt Claudette, majd 1968-ban elvesztette két fiát, Royt és Tonyt: miközben ő Angliában turnézott, a két gyermek bennégett tennessee-i házában.

Abban, hogy Orbison még mindig velünk van, a zsenialitásán túl az is szerepet játszik: a Los Angeles-i koncertet lemezre és filmre vették, majd Black and White Night címmel (fekete-fehér felvételen) kiadták. Az Ambassadorban az a TCB Band kísérte, amely Elvis zenekara volt 1969-től 1977-ig, Presley haláláig. Ez illett „Carusonhoz”, aki 1963-ban a Beatlesszel, 1965-ben a Rolling Stonesszal turnézott.

Bár lehet, hogy John Lennon, Mick Jagger és társaik azt vallották, amit Springsteen: ők szerepelhettek együtt a nagy O-val...

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.