galéria megtekintése

Szóval, rajzzal, játékkal

Az írás a Népszabadság
2014. 07. 01. számában
jelent meg.


Trencsényi Zoltán
Népszabadság

A darabból készült film is a roma integráció valóságát mutatja meg
A darabból készült film is a roma integráció valóságát mutatja meg

Szotyinak hívták, 14 éves volt. Fényeslitkén egy kocsmában késelték halálra. A cigány származású fiú bűne annyi volt, hogy a szotyola héját rendszeresen a vasútállomás gyöngykavicsai közé köpte, ahonnan az állomástakarító nehezen tudta összeszedni. Az állomástakarítónak azon a napon végképp elborult az agya, és amikor Szotyi belépett a kocsmába, hogy vásároljon valamit, izzó gyűlölettel szúrta a halálba. Szotyi aznap ballagott el az általános iskolából, az életbe már sohasem érkezett meg.

Sajókazán egy Index nevű cigány fiú olyan kerítésen akart átmászni, amelybe áramot vezettek.

 

Mónikát édesapja nevelési célzattal verte agyon Kaposváron.

Rambót Tatárszentgyörgyön gyilkolták meg a Molotov-koktélos fegyveresek.

És itt van még Babrinka, aki ugyan túlélte a kislétai, rasszista támadást, de most küzd az emlékeivel, álmaival és naponta megkérdezi magától: miért?

Miért? Ezt kérdezte Balogh Rodrigó, a Független Színház vezetője is, aki Tollfosztás című darabjában a művészet nyelvén dolgozza fel a fenti eseteket. Amikor a főként cigányok ellen elkövetett gyűlölet-bűncselekmények 2009 nyarára már minden képzeletet meghaladó méreteket öltöttek Magyarországon, úgy érezte, meg kell szólalnia. Balogh Rodrigó színészként, színházi szakemberként amúgy is azt tapasztalta, hogy a cigányokról a hazai színpadokon csak torz és közhelyes képet közvetítenek, problémáikról pedig szinte szó sem esik. Fölvette a kapcsolatot különféle jogvédő irodákkal, bújni kezdte az archívumokat, korabeli újságcikkeket, és talált anyagot bőségesen. Számos eset került elő a hivatalos iratokból, de személyes visszaemlékezésekből is. Ezek alapján megírta a Tollfosztás című darabot, amelyet a Független Színház társulata 2010-ben a Tavaszi Fesztiválon mutatott be, azóta 21 előadást ért meg, jártak vele Svájcban és Angliában is. A darabban öt fiatal szökik meg éppen egy cigány gyerekeknek rendezett nyári táborból, ahol szóvá tettek néhány visszásságot. Hazafelé igyekeznek, útközben valóságos és álomszerű helyzetekbe csöppennek, valamint megelevenednek a saját történeteik is. Ahogy Balogh Rodrigó mondja: a Tollfosztás a roma integráció valóságát és napjaink társadalmát mutatja meg, annak minden abszurditásával, képmutatásával és borzalmával.

2012-ben a Tollfosztásból film készült, egy év múlva pedig egy kétszer háromórás társadalomismereti csoportfoglalkozás terve, amelyet iskolai közösségekbe, osztályokhoz visznek el az életkorban a gyerekekhez közel álló trénerek. A film megtekintése mellett a diákok arról beszélgethetnek, hogy mit jelent számukra a kirekesztés, hogyan jelenik meg az ő közegükben, miként vélekednek erről, szerintük miféle megoldások lehetségesek a problémára. A fiatalok elmondhatják a véleményüket, megismerkedhetnek társaik álláspontjaival, és megtanulják meghallgatni, sikeres esetben elfogadni azokat. Feladatokat kapnak, kérdésekre kell válaszolniuk, olykor a szavakat félretehetik, és a művészet eszközeivel: rajzzal, jelenetek előadásával reagálhatnak a látottakra, fogalmazhatják meg saját üzeneteiket a társadalomról, amelyben élnek.

Szegedi Tamás András, a Tollfosztás című színdarab rendezőasszisztense, aki egy ideig Szotyi szerepét is játszotta, a program egyik trénere meséli, hogy fél éve járják az iskolákat, immár 22 meghívásnak tettek eleget. Nem kevés, hiszen a foglalkozások komoly felkészülést igényelnek, a trénerek feltérképezik az adott közösséget, a tanárok segítségével igyekeznek megismerni annak tagjait, problémáit; próbálják az adott osztályközösségre szabni a foglalkozásokat. A Tollfosztás nem könnyű darab, a darabból forgatott Tollfosztás című film sem az, figyelmet, nézői odaadást követel. Többrétegű, sűrű, látszólagos könnyedsége ellenére is nehéz levegőjű. A filmvetítést követő beszélgetések során azonban kiderül: a gyerekek képesek megfejteni üzenetét, tisztában vannak azzal, hogy Magyarországon mit jelent ez a probléma. Aztán kiderül az is: a résztvevők saját világában is gyakran megjelenik a kirekesztettség, a bántalmazás. Persze az is előfordult, hogy egy vidéki szakmunkásképzőben már az első foglalkozás első percében megkérdezték: az baj, hogy mi utáljuk a cigányokat? A trénerek nem estek kétségbe, mivel a foglalkozás célja, hogy minden gondolatról, problémáról előítéletek nélkül beszélgethessenek. És nem csak a cigányellenességről folyik a szó, megesett, hogy egy kövérségével küzdő fiú kirekesztettsége került a középpontba, más helyen a foglalkozáson vállalta fel először valaki, hogy meleg. Így aztán a gyerekek –sokszor hosszú évek után – egymást is megismerik.

Jellemző, hogy az iskolai programokat egy londoni magánalapítvány, a Badur támogatja, amelynek szakemberei elégedettek Balogh Rodrigóék munkájával. Immár közösen gondolkodnak azon, miképpen lehetne más témakörben is tartani a fentihez hasonló társadalomismereti foglalkozásokat, amelyek erősen hatnak az előítéletesség, a kirekesztés ellen. Szegedi Tamás András szerint a hátrányos helyzetű, esetleg a betegséggel küzdő gyerekek, vagy a hajléktalanok problémáit is meg lehetne jeleníteni, és az ezekkel kapcsolatos önkéntességet is lehetne segíteni.

Ne legyenek illúzióink: a Tollfosztás című filmet – a világháló videomegosztójának adatai szerint – 143-an nézték meg eddig.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.