galéria megtekintése

Színházat az internetre

0 komment


Forgács Iván

A színészeket szeretjük, tiszteljük, csak egyre kevesebbet ismerünk közülük, egyre ritkábban járunk színházba. Inkább ülünk esténként is az internet előtt, szörfözünk, kuncogunk. És észre se vesszük, hogy már kedvenc bloggerjeink vannak, akiknek rendszeresen, örömmel látogatjuk az oldalait, és komolyan vesszük a véleményüket.

Magazin: Összetartó színészcsaládjában egyáltalán fölmerült, hogy más hivatást válasszon? Mintha vándorszínészcsapat lennének.

Balázsovits Edit: Néha úgy is érezzük magunkat: sokat dolgoztunk együtt is. Kicsit olyan ez, mint egy fertőzés. Én elkaptam. Amikor a cipész megtanítja a mesterségét a fiának, majd átadja neki a boltot, senki sincs meglepődve. A mi pályánk más. Mondták is, változtassam meg a nevem. Ha valami sikerült, a szüleim „számlájára” írták, ha meg nem voltam jó valamiben, a szokásosnál nagyobb ellenérzést váltott ki.

Magazin: Blogger biztos nem lesz valaki a családjában.

 

Szirmai Gergely: Pedig valahol ez is családi vonalon indult el. Világéletemben újságíró akartam lenni, sokáig a hagyományos úton haladtam a cél felé, amelyen édesanyám nagyon sokat segített, fontos szakmai értékeket nevelt belém. Ő az oktatástechnika világában van otthon, és látta, hogy a mai, gyorsan fejlődő világban jó, ha a gyereke a legújabb műfajokkal foglalkozik, bár tőle már távol áll, amit csinálok. Az újságíráson keresztül jutottam el a film-, majd videókészítésig, és a kettő találkozásából alakult ki mostani szakmám, a videoblogolás. Amerikai tanulmányaim során először csak gyakorlásra használtam, aztán megláttam benne a perspektívát. A szó gyártási értelmében ez tévés szakma. Ugyanolyan típusú tartalomgyártás, ugyanúgy értékesítjük a reklám helyét, ahogy a televízióban. Kitalálunk formátumokat, felépítünk karaktereket, csatornákat alapítunk.

Fotó: Koncz György / Népszabadság

Magazin: Amerikában ez már egy teljesen elterjedt műfaj?

Szirmai Gergely: Persze. Az ottani bloggerek jóval ismertebbek, mint egy hagyományos tévéadásokban fellépő celeb. S nagyon nagy a marketingértéke. Egy jó internetes csatornának kilenc-tízmillió – a legnagyobbnak negyvenmillió – feliratkozója van. De már itthon is 400 ezer körül járnak a leglátogatottabb, magyar bloggeroldalak. Csak a hazai médiaszakma még mindig bohókás hobbinak tartja a műfajt. A Színművészetin is tanultam televíziós műsorkészítést, és fejlődtem szakmailag. De a blogolásra egyrészt még nem igazán nyitottak a hazai oktatók, másrészt nem értenek, nem is érthetnek hozzá. Ehhez fel kell nőnie egy új generációnak.

Magazin: Színházban mivel lehet ma megfogni az embereket? Miért szakított a Vígszínház ígérte hagyományos karrierrel?

Balázsovits Edit

Született: 1975. június 13-án, Budapesten.
Foglalkozása: színésznő, énekes. A Színház- és Filmművészeti Főiskolán diplomázott 1997-ben, ezt követően több évig a Vígszínház társulatának tagja volt. 2001-től szabadúszó. Rendkívül sokoldalú, széles skálán játszó színésznő, klasszikus, könnyedebb és zenés darabokban egyaránt foglalkoztatják. Magyarországon forgatott külföldi sorozatokban és filmekben is szerepelt. 2009-ben Új Republic-dalok címmel lemeze jelent meg. Jásza Mari-díjas.

Balázsovits Edit: Én is még Shakes­peare-en és Csehovon nőttem fel, és óriási volt, amikor megkaptam Natasa Rosztova szerepét a Vígszínház Háború és béke előadásában. Csak aztán megpördült a világ. Elindultak például a kereskedelmi tévék. Irritált persze a színvonaluk, de nem lehetett elmenni hatalmas nézettségük, a celebjeik népszerűsége mellett. Láttam, hogy minden változik, átalakul a kulturális tér, és nem értettem, miért csinálunk még mindig mindent ugyanúgy a színházban. Fiatal voltam, tele önbizalommal és kíváncsisággal, gondoltam egyet, és beleugrottam a semmibe. Sokat szorongtam, de valahogy mindig jött valami. Nem vagyok finnyás, mindenféle darabban szerepeltem. Szakmailag sokat tanultam, a magam ura lettem, és ez jó nekem. Bár a mai korhoz talán így sem kerültem közelebb.

Magazin: Az éneklés, az Új Republic-lemez is egy kitörési forma volt?

Balázsovits Edit: Nem, az éneklés véletlenül úszott be az életembe. Megkaptam Sally szerepét a Kabaréban, és kiderült, hogy szeretek, merek, kicsit tudok is énekelni. A Rebublic szintén váratlan, alkalmi dolog volt. A színházi tapsokhoz szokott előadó számára megrázó, amikor hat-, hét-, nyolc-, tízezer ember csápol neki. De vége lett, Cipő meghalt, és nem is akartam jobban belekeveredni ebbe a műfajba.

Fotó: Koncz György / Népszabadság

Magazin: Milyen érzés a százezres nagyságrendű látogatottság?

Szirmai Gergely: Nem jó belegondolni, mert az ember hajlamos rá, hogy hatalmat érezzen a számok mögött. Vagy, hogy a felelősség terhével birkózzék. Számomra a felelősség annyit jelent, hogy az ember maradjon őszinte és egyenes. Sajátos népszerűség ez, mert a színészektől, zenészektől eltérően, én nem találkozom azokkal, akiket szórakoztatok. Az ember a hálószobájában, egyedül készíti el a műsorait. Aminek már önmagában különös, nagyon erős személyessége van, és ezt kell megőrizni.

Balázsovits Edit: Tényleg teljesen egyedül csinálod? Én megőrülnék. Nekem kell a kontroll. Meg rá se tudnám venni magam rendszeresen. Magam szervezem az életemet, de kell a lökdösés, a közösség, a próba, a gondolkodó partner.

Szirmai Gergely

Született: 1988. szeptember 20-án, Budapesten.
Foglalkozása: blogger, filmkritikus. Felsőfokú tanulmányait az ELTE Bölcsészettudományi karán kezdte, majd az egyesült államokbeli Chicagóban tanult filmművészetet, és a Színház- és Filmművészeti Egyetemen folytatta, televíziós műsorkészítő szakon. Az egyik leglátogatottabb magyar blogger. A YouTube-on vált híressé a Hollywood Hírügynökség című filmkritikai sorozatával. Ugyancsak ­népszerű adása a virtuális játékokat bemutató GameDay Iroda, amelyet Kiss Imrével együtt készít.

Szirmai Gergely: Ez a szakma olyanoknak való, akik teljesen kézben akarják tartani a munkájukat. Minél több ember van benne a produkcióban, annál kevésbé személyes. Nyilván könnyebb lenne, ha föl tudnék venni egy vágót, de soha nem találnék olyat, aki pontosan úgy érti a szöveget, és azokat a poénokat rakja be, mint én.

Balázsovits Edit: Pedig lehet, hogy hozzá tudna adni valamit. Engem a rendező mellett nagyon tud inspirálni bármelyik partner is.

Szirmai Gergely: Vannak is alkotó csapatok. Én is vettem részt nagyobb internetes produkcióban, amelyhez operatőrt, színészhaverokat, hangmérnököt hívtunk. De egy kisebb filmkritikai előadásnál nem lenne jó, ha ketten találnánk ki a szöveget, amelyet majd egyedül mondok el.

Fotó: Koncz György / Népszabadság

Magazin: Filmkritikai blogjában, a Hollywood Hírügynökségben az amerikai filmekre helyezi a súlyt. De egyre többször emel be magyar alkotásokat is.

Szirmai Gergely: Ritkán próbálkozom ezzel, mert nem értek igazán a magyar filmhez. A bölcsészkaron kifejezetten megutáltatták velem a szerzői filmes attitűdöt. Hiába voltak, vannak nagy művészeink, a tizenévesek semmit sem tudnak Jancsó Miklósról vagy Tarr Béláról, és az akadémikus megközelítés nem fog változtatni ezen. De mostanában kezd valami új élet lenni a magyar filmben, a fiatalok próbálják korszerűen összeboronálni a szórakoztatást a szerzőiséggel. Erre nagyon nyitott vagyok, fontos, hogy reagáljunk rá, és a magyar filmművészet is elinduljon egy eredményesebb irányba.

Balázsovits Edit ajánlja

Könyv
Hans Habe: Ilona

Film
Jean-Marc Vallée: Vadon

Színház
Nádas Péter: Találkozás (Pesti Színház)

Magazin: Hogyan lehetne az internetet jobban használni a színház népszerűsítésére?

Balázsovits Edit: Nagy szükség lenne valamire, mert a fiatal színészek gyakorlatilag nem ismertek. Tízéves fiammal a Minecraft-szenvedély miatt egy órát álltam sorba a hazai bloggere, ZsDav autogramjáért. Ha valakit ismernek az internetről, meg akarják nézni élőben is. Ha a színészeink ilyen csatornákon népszerűvé válnának, tömegével mennének el értük a színházba is.

Szirmai Gergely: Szinte minden műfaj át van már fordítva netnyelvre. Vannak oda készült élő szereplések, streamek, filmek, sorozatok. A színház adaptálása is megvalósítható lenne. De még erős az ellenállás, klasszikus értékei miatt ragaszkodunk a színház archaikus formájához. Pedig nagy hiba, ha egy ilyen fantasztikus múltra visszatekintő művészeti ágat megtagadunk az új generációtól, mert nem fordítjuk le az ő nyelvére. Ezt azok tudnák megcsinálni, akik színházban dolgoznak, és ismerik a netnyelvet. A lényeg, hogy ne más műfajba helyezzük a színház művészeit, hanem színházi színjátszó képességüket közvetítsük internetes csatornán.

Balázsovits Edit: Ha lehetőségem lenne, szívesen kísérleteznék ezzel.

Szirmai Gergely ajánlja

Könyv
Hunter S. Thompson: Hells Angels

Kiállítás
Nicolas Winding Refn: Bronson

Zene
TheFatRat: Unity

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.