galéria megtekintése

Mai magyar valósággá vált a West Side Story

Az írás a Népszabadság
2015. 09. 10. számában
jelent meg.


Szemere Katalin
Népszabadság

A West Side Storyt szinte mindenki ismeri, akár szereti a musicalt, akár nem. A Rómeó és Júlia-parafrázis zenéje Leonard Bernstein operai igényű műve. Pénteken az Erkel Színház mutatja be Miklósa Erikával és Boncsér Gergellyel a főszerepben, Novák Péter rendezésében. A bevándorlókérdéssel is foglalkozó darab alá most becsúszott a magyar valóság is.

Hatalmas rácsszerkezet a színpadon egymásba tolható, gurulós elemekkel. Horgas Péter monumentális díszletében legóembernek tűnik minden szereplő. Összeugrik az ember gyomra, mikor eldől egy fal. A következő percben kiderül, nem véletlenül hullik alá az elem, felülről fogja a színpadi gépészet. A színpad elején balettművészek gyakorolnak, a Bernardót táncoló Apáti Bence tele ötlettel kézfogásról, hajsimításról, ütésről és ölelésről. Sokat megvesz közülük a rendező Novák Péter.

Miklósa Erikát és Boncsér Gergelyt Novák Péter rendezi
Miklósa Erikát és Boncsér Gergelyt Novák Péter rendezi
Koncz György

Nemcsak kettős szereposztásban játsszák majd a West Side Storyt, hanem az előadáson belül is ketten játsszák ugyanazt a karaktert. Van egy énekes meg egy táncos alteregó, jellemzően a táncosok a fiatalabbak. Az énekesek között sok a színész, a próbán Kőrösi András, aki Bernardót énekli, és a Momentán Társulatból Molnár Levente, aki táncos rapid randit moderál egy másik képben.

 

Beül a nézőtérre Novák Ferenc is. „Gyerekek, kapjátok össze magatokat, itt az édesapám” – kiált a rendező, aki megállás nélkül a színpad és a nézőtér különböző pontjai között rohangál. A széksorok közötti folyosón az Anitát táncoló Gikovszki Sznezsana melegít be. Polifoamon ül, és a füléig emeli vérvörös tűsarkús lábát. Csak akkor bújik ki a cipőből, mikor az egyik ruhatári pultba kapaszkodva folytatja a gyakorlást.

Az amerikai Jetek és a bevándorló Puerto Ricó-i Cápák a színpad feletti páholyokba, a proszcéniumba és az igazgatóiba másznak fel. Túl rendezetten üldögélnek, kuszál rajtuk kicsit Novák. A színpadon Bernardo és Riff késelős jelenetét próbálják a táncosok, kezdetben körülöttük, később egy szinttel feljebbről adják hozzá magyarul a szöveget az énekes színészek. Az énekek már angolul szólnak, azt a jelenetet látjuk, amikor a szerelmespár, Maria és Tony eljegyzi egymást.

Kalandozás

A West Side Story a Magyar Állami Operaház Shakespeare-évadának része. A fiataloknak szóló darab ráadásul az OperaKaland sorozat új bemutatója. Az OperaKalanddal azt a célt tűzte ki a dalszínház, hogy az ország minden tájáról olcsó jeggyel nézhessenek előadásokat.

Maria nem új szerep Miklósa Erikának, énekelte már Dolhai Attilával, lemezt is felvettek belőle. A szünetben azt meséli, majdnem lebeszélte Ókovács Szilvesztert arról, hogy ő énekelje Mariát. Úgy érezte, 45 évesen túl öreg lesz a 31 éves Boncsér Gergely mellett. Erre a főigazgató annyit válaszolt: „Szereted a kihívásokat, itt van neked egy.” Az énekesnő vállalta, és nem bánta meg. Úgy érzi, hogy filigránsága, fittsége talán kompenzálja a korkülönbséget. Partnere szerint Miklósa Erika személyisége, habitusa, színészi játéka sok fiatalra rápirít.

Mindketten állítják, a musicaléneklés más énekléstechnikát kíván, mint az opera. Nem szeretik, ha egy musical túl operás, a stílushoz kell közeledniük. Nem fognak úgy táncolni, mint egy musicalénekes, de őket is megmozgatta a rendező. Azt is megtapasztalták: nehéz együtt táncolni és énekelni, mert más a táncos- és az énekesmemória. Miklósa Erika egyáltalán nem rajong a musicalekért, de állítja, Bernstein összes darabja – a Candide-tól a West Side Storyig – operai magasságokban szárnyal.

A sajtótájékoztatóra rövid időre leáll a próba, bár Novák Péter szívesebben foglalkozna a világításpróbával. Nem ez az első operaházi felkérése, de csak a mostanit tudta elvállalni. Az Opera ragaszkodott a szereposztáshoz, ezért találta ki a „ketten játszanak egy szerepet” formanyelvet. Bár az elválasztott szerelmesek tragédiájának sztoriját az ötvenes évek Amerikájába helyezte a szerzőhármas – Bernstein mellett a szövegíró Arthur Laurents Leonard és a dalszövegíró Stephen Sondheim –, bárhol játszódhat, ahol a kulturális különbség félelmet és gyűlöletet szít. Az évad tervezésekor még senki sem sejtette, hogy a darab alá és egyebek közt a színház elé csúszik a hétköznapi valóság a II. János Pál pápa téren.

I!

LEONARD BERNSTEIN: WEST SIDE STORY

Bemutató: szeptember 11. Erkel Színház

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.