galéria megtekintése

Sosemvolt népművészet

1 komment

Rózsa Gyula

Hiába van ott a bal oldali teremben a Kisördög bronz változata is, a jó tíz évvel korábbi fa eredetit nem tudja utolérni. Ami ott felületi csíkozás, az a hetvennégyes Kisördögön faragott vagy fúrt, goromba mustra, ami a bronzon csak szegecselésnek hat, az szemben súlyos csapolás, amelyet ódon faszögek rögzítenek. És így van ez a többi bronzba öntött variációval is. A Szónokló faágból hiányzik az a finoman makacs, színes sávozás, amely Samu Géza igazi faágait gyakran oly líraivá könnyíti, a Kisördög madárálarccal II-ből meg a természetes tövisek, a törzsből kinőtt valódi tüskék spontán agresszivitása.

Samu szobrászatának egyik magyarázata az anyagokban megtalálható. Az ötvenes évekbeli, falusi gyerekkorában, még megtanulta nagyapjától a kényszer és tehetség szülte ezermesterség fogásait, a technikákat, amelyek a hagyományos népi-paraszti tárgykultúrát már régen társították az ipari civilizáció produktumaival. A szobrász tehát a teknővájók jártasságával készít szárnyakat a Kerekes angyalnak, faesztergályosként tojást a Tollas markába, csapol, pácol és ékel – de nem csak fával dolgozik. Vesszőből kosarat fon egy monumentális Tölcsér megalkotásához, lószőrrel ékíti a Madárlábú hajas totemet, vasból kovácsol apró Temetési menetet, amelyben a ravatal körül állók egytől egyig olyan gömbfejű egyedek, amilyeneket a szekér­vasalásokon lehet vagy lehetett látni.

Hasznosít ódon darabokat, de ­maga is archaizál. Híres, emblematikus műve a kilencszázhetvenes Szarvasteknő: kilyukadt, porladó sózóteknő kapott totemgyanús, hatalmas szarvakat, s bár a Nagynéném vajat köpül teste is lehetett öreg, üreges fatörzs, archaizmusát már a faszűrőktől örökölt fúrt lyukak és a ki tudja, honnan előkerült hegedűkulcsfélék teremtik meg. A faanyag kellően sötétre pácolt-öregített, a megmunkálás hibátlan és hagyományhű, az eredmény mégsem népművészet.

 

Az eredmény „olyan, mintha", azaz megvesztegetően apokrif. A Kisördög elmosódó piros csíkozását használhatná spanyolozott ördögöcskék díszéül a dunántúli pásztor, ha a dunántúli pásztor faragna és spanyolozna fa ördögöcskéket, éppilyen veszőből fonnának Tölcsért a Tisza-vidéken, ha a Tisza-vidéken fonnának funkció nélküli óriásobjektumokat, és a Teknőszárnyú angyal durván kovácsolt ajtósarkait alkalmazná a gazda, ha szüksége volna Teknőszárnyú angyalokra.

Kisördög 1986
Kisördög 1986
Teknős Miklós / Népszabadság

Az irónia nem a leírás sajátja, hanem a Samu-életműé. Az igazságtalanul korán meghalt szobrász rövid, hatalmasan termékeny pályája során először megtanulta a kézművesmesterségeket a teknővájástól a rézművességig, ismerte, magáénak tudta azt a tárgyi világot, materiális örökséget, amelyet ezek a mesterségek előállítottak, aztán – tetszik, nem tetszik – mindezeket kifordította, átalakította, alkalmazta a saját világának kifejezésére. Csaknem parodizálta. Tessék megfigyelni először a címeket, aztán a tárgyak szellemét.

A szónokló faág, a Zebrafa műcímek csupa humort, csupa iróniát ígérnek, nem beszélve arról, amikor A róka vendégségbe megy a gólyához. És maguk a tárgyak, a művek is derűsen kicsik, groteszkek, játékosak – ha pedig nagyméretűek, önfeledten abszurdak, mint az apró zsindelyekkel borított, semmibe görbülő Kanyarodó. De korántsem tréfásak. Nem csak a temetési menet arasznyi szekérvasalásaiban jelenik meg valami komoly, gyászos, szorongó. Ott van a mélység és a komorság a nagy, kajla teknőangyalokban, valami nyugtalanító a tollal borított Tollas oszlopban, valami mégiscsak fenyegető az ördögöcskékben. Röviden: különös, egyszeri tragikomikum, nem könnyed groteszk, amelyet az anyagban, technikában, szellemben megcsillanó frivolság meg az ugyanezekben megjelenő dráma együtt tesz utánozhatatlanná.

Samu Gézát sokáig azért ünnepeltük, mert benne láttuk a népművészet és a magasnak mondott művészet egyik hiteles ötvözőjét, szuverén alkalmazóját. Ez ma is igaz. Ám a 43 éves korában elhunyt szobrász halála után 25 évvel látnunk kell: mindez eszköz volt számára. Korszakteremtő, teljes életműve a folklóradaptáció­nál sokkal több: hitelesen megteremtett sosemvolt népművészet.

Samu Géza emlékkiállítása

Pesti Vigadó

Megtekinthető: február 11-ig

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.