Mint Alföldi az RTL Klub Fókusz című műsorában elmondta, izgalmas munka vár rá, a koreai színészek teljesen más stílusban játszanak, mint az európaiak. Koreában január 9-én lesz a premier. Most két hete próbálja Németországban, a trieri színházban Bernstein zenéjére a Pán Pétert Erich Kästner színpadi változata alapján. A színház igazgatója, dr. Karl M. Sibelius már ismerte Alföldi munkáit, Eggenfeldenbe is meghívta korábban. Ott Csehov Sirályát állította színpadra.
A Pán Péter-darab középpontjában a bennünk szunnyadó alkotói szabadság és fantázia áll – mesélte Alföldi a Teatrier nevű német blognak. A művészet, az alkotói szabadság mindig is foglalkoztatta. Két éve, a Burgtheater fennállásának 125. évfordulójára rendezett konferencián is erről tartott előadást. Többek között elmondta:
„Manapság Magyarországon a független értelmiségiként való létezés lassan egyet jelent a hazaárulással, más szemszögből, ami talán még rosszabb, az elkárhozással. A kritikai gondolkodás, a kérdezés, a figyelem a társadalom állapotára, a történelmünkkel való elkerülhetetlen szembenézés, vállalása önmagunknak – mindez keresztényietlen, gyáva, perverz, dekadens, provokáló művészi és értelmiségi, sőt állampolgári viselkedésnek minősül, és ezért inkább csak eltűrhető, de nem elfogadott.”
A szöuli útja után az osztrák St. Pöltenbe megy (nem először), és Molière Tartuffe-jét állítja színpadra, amely az általa vezetett Nemzetiben is sikeres munkája volt. A premier február 27-én lesz. Utána Münchenbe utazik, Britten operáját, az Albert Herringet rendezi a Bayerische Staatsoperben, a bemutatót április 5-re írták ki. Innen Avignonba repül, ahol egy újabb opera vár rá, Eötvös Péter új műve, a Senza Sangue. Ezt először május 15-én lehet megnézni.
|
Alföldi Róbert, a legértékesebb celebünk nem tervezi a „disszidálást” Reviczky Zsolt / Népszabadság |
De ha azt gondolja bárki, Alföldi elhagyja az országot, ő cáfol. Sosem tudna máshol élni, csak Magyarországon, ezt a nyilatkozataiban mindig hangsúlyozza. Persze nem hagy ki lehetőségeket, ha más helyen, más színházban dolgozhat. A Forbes magazin által második éve a legértékesebb celebként rangsorolt Alföldi Róbert (ami az esetében sokkal inkább a legjobban eladható brandet jelenti) színészi szerepben is látható majd, de ekkor már itthon. A My Fair Lady Higgins professzorát játssza júliusban a Keszthelyi Nyári Játékokon.
Osztrák és német elismerések
Alföldi Róbert bécsi rendezése korántsem optimális körülmények között zajlott, ám az osztrák sajtó ünnepelte az előadást. Háy Gyula Tiszazug című darabja megrázóan szép melodráma, ítélte meg a Der Standard napilap. A Die Presse szerint Alföldi legyint a német nyelvterületen általános ridegen távolságtartó rendezésre, és ettől „a színház triumfál”, még a legjobb színészek is túlnőnek magukon a bécsi Volkstheaterben.
Csehov ilyen izgalmas is tud lenni? – kérdezi Alföldi bajorországi Sirály-rendezéséről ámulva a Nachtkritik.de, Németország vezető színházkritikai portálja. Alföldi képes megmutatni az orosz szerző humorát, és kiemelkedőt alkot. Miközben a darab központi alakja megalkuvóként befutott költővé válik, Alföldi sosem simul be – írják elismerően. (G. M.)