galéria megtekintése

Alföldi sosem tudna máshol élni

Az írás a Népszabadság
2015. 10. 24. számában
jelent meg.


Szemere Katalin
Népszabadság

Felkaptuk a fejünket a félreérthető hírre: Alföldi Róbert elhagyja az országot. Aha, szóval már ő is. Ám szerencsére kiderült, erről szó sincs, egymást érik a munkái. Évek óta rendez – szezononként többször is – külföldön, és ez most nyolc hónapig fog tartani. Bernstein Pán Péterével kezd Trierben, és májusban végez Avignonban Eötvös Péter új operájával.

Egy nyitrai Hamlet-rendezése indította el Alföldi Róbert külföldi karrierjét csaknem másfél évtizede. A magyar színházat is jól ismerő színházi menedzser, Philip Arnoult ezután hívta el Amerikába (Portlandbe) rendezni – ahogy akkortájt Eszenyi Enikőt és Szász Jánost is. Nem sokkal később az Armel operafesztivál is jelentős nemzetközi figyelmet hozott az utóbbi időben főként rendezőként dolgozó Alföldinek.

Azóta egyaránt keresik külföldről prózai és zenés előadásokhoz. Alföldit saját elmondása szerint is jó néhány külföldi színházvezető azután hívta meg – szolidaritásból – rendezni, miután nem ő nyerte újra a Nemzeti Színház igazgatói posztját. De az már az elvégzett munkának és az elégedettségnek szól, ha valaki újra vele dolgozna.

Az idei évada alaposan besűrűsödött. Az évad elején még megrendezett két produkciót Budapesten, Ionesco Makbettjét az Átrium Film-Színházban és a Leart a Radnóti Színházban. (Zappe László kritikája Tíz napra két Alföldi címmel olvasható a Nol.hu-n.) A hazai próbafolyamatot megszakítva utazott el Szöulba kiválasztani a művészeket, akikkel együtt dolgozik majd a Koreai Nemzeti Színházban Shakespeare Téli regéjén.

 

Mint Alföldi az RTL Klub Fókusz című műsorában elmondta, izgalmas munka vár rá, a koreai színészek teljesen más stílusban játszanak, mint az európaiak. Koreában január 9-én lesz a premier. Most két hete próbálja Németországban, a trieri színházban Bernstein zenéjére a Pán Pétert Erich Kästner színpadi változata alapján. A színház igazgatója, dr. Karl M. Sibelius már ismerte Alföldi munkáit, Eggenfeldenbe is meghívta korábban. Ott Csehov Sirályát állította színpadra.

A Pán Péter-darab középpontjában a bennünk szunnyadó alkotói szabadság és fantázia áll – mesélte Alföldi a Teatrier nevű német blognak. A művészet, az alkotói szabadság mindig is foglalkoztatta. Két éve, a Burgtheater fennállásának 125. évfordulójára rendezett konferencián is erről tartott előadást. Többek között elmondta:

„Manapság Magyarországon a független értelmiségiként való létezés lassan egyet jelent a hazaárulással, más szemszögből, ami talán még rosszabb, az elkárhozással. A kritikai gondolkodás, a kérdezés, a figyelem a társadalom állapotára, a történelmünkkel való elkerülhetetlen szembenézés, vállalása önmagunknak – mindez keresztényietlen, gyáva, perverz, dekadens, provokáló művészi és értelmiségi, sőt állampolgári viselkedésnek minősül, és ezért inkább csak eltűrhető, de nem elfogadott.”

A szöuli útja után az osztrák St. Pöltenbe megy (nem először), és Molière Tartuffe-jét állítja színpadra, amely az általa vezetett Nemzetiben is sikeres munkája volt. A premier február 27-én lesz. Utána Münchenbe utazik, Britten operáját, az Albert Herringet rendezi a Bayerische Staatsoperben, a bemutatót április 5-re írták ki. Innen Avignonba repül, ahol egy újabb opera vár rá, Eötvös Péter új műve, a Senza Sangue. Ezt először május 15-én lehet megnézni.

Alföldi Róbert, a legértékesebb celebünk nem tervezi a „disszidálást”
Alföldi Róbert, a legértékesebb celebünk nem tervezi a „disszidálást”
Reviczky Zsolt / Népszabadság

De ha azt gondolja bárki, Alföldi elhagyja az országot, ő cáfol. Sosem tudna máshol élni, csak Magyarországon, ezt a nyilatkozataiban mindig hangsúlyozza. Persze nem hagy ki lehetőségeket, ha más helyen, más színházban dolgozhat. A Forbes magazin által második éve a legértékesebb celebként rangsorolt Alföldi Róbert (ami az esetében sokkal inkább a legjobban eladható brandet jelenti) színészi szerepben is látható majd, de ekkor már itthon. A My Fair Lady Higgins professzorát játssza júliusban a Keszthelyi Nyári Játékokon.

Osztrák és német elismerések

Alföldi Róbert bécsi rendezése korántsem optimális körülmények között zajlott, ám az osztrák sajtó ünnepelte az előadást. Háy Gyula Tiszazug című darabja megrázóan szép melodráma, ítélte meg a Der Standard napilap. A Die Presse szerint Alföldi legyint a német nyelvterületen általános ridegen távolságtartó rendezésre, és ettől „a színház triumfál”, még a legjobb színészek is túlnőnek magukon a bécsi Volkstheaterben.

Csehov ilyen izgalmas is tud lenni? – kérdezi Alföldi bajorországi Sirály-rendezéséről ámulva a Nachtkritik.de, Németország vezető színházkritikai portálja. Alföldi képes megmutatni az orosz szerző humorát, és kiemelkedőt alkot. Miközben a darab központi alakja megalkuvóként befutott költővé válik, Alföldi sosem simul be – írják elismerően. (G. M.)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.