galéria megtekintése

Roham a Röppentyűben

2 komment


Bárkay Tamás

A Merkur vállalat Röppentyű utcai használtautó-telepén készítette ezt az élettel teli képet egykori kiváló kollégánk, Mikó László.

A távoli háttérben látszó (másoknak: látszódó) Tahi utcai lakótornyok és a tájba simuló magasfeszültségű traverzek azóta is vígan állják a sarat, ez a Gulliver-csatos mokasszin meg a slankított Fékonos nejlondzsörzé pulcsi itt, legelöl azonban már aligha köszön vissza, amiképp a vidéki Magyarország egykorú emblémája, a kissé hátrébb feltűnő háromlyukú műbőr kalap se. 1972 májusát írtuk ekkor.
A felvételen megörökített, összességében eléggé nepperszerű figurák a jelek szerint csak nézelődnek, orientálódnak, a vásárlás maga ugyanis akkortájt egészen másképp zajlott.

A Merkur vállalat Röppentyű utcai használtautó-telepe
A Merkur vállalat Röppentyű utcai használtautó-telepe
Mikó László / Népszabadság/archív

Egy remek poszt szerzője például ekképp emlékezik vissza: „Hát azért a Röpin sem volt egyszerű (használt) autóhoz jutni! Még hogy »kinézett magának az ember egy használt autót és megvette!« A sógorom sztorijából tudom, hogyan jutottak 1979-ben egy Trabant 601-hez. Nyitáskor beözönlött vagy 300 ember a telepre, aznap állt bent mondjuk 80 autó. Ők Trabantra »utaztak«, ezért odavágtattak egy szimpatikus, világoskék színű példányhoz, és – vételi szándékuk jeleként – rátették (sógorom meg a felesége is) a személyi igazolványukat a motorháztetőre. Rajtuk kívül így tett még 9 további potenciális vásárló (nekik is ez a kocsi nyerte meg a tetszésüket). Tíz perc múlva megjelent egy helyi hivatalnok, begyűjtötte a személyiket (11 db), majd a szemük láttára berakott egy sötét vászonzacskóba 10 sárga meg 1 fehér pingponglabdát. Ezután ábécésorrendben járultak a potenciális vásárlók a zacskóhoz, benyúltak, és kihúztak egy labdát. Az első pasas sárgát húzott (tehát »nem nyert«), a második (a sógorom) szintén sárgát, a harmadiknak sorra kerülő sógornőm viszont kihúzta a fehéret – övék lett a Trabant! Szóval a félretett pénzen kívül szerencse is kellett ahhoz, hogy a Röppentyű vagy az Öv utcai telepen valaki használt autót tudjon vásárolni!”

 

Bizonyos civileknek konstans megélhetési forrásként szolgált a piac. Ismerősöm ismerősének például, aki a tárgyidőszakban visszavonult kézilabdabajnokként, a korabeli élmezőny egyik leggyorsabb játékosából lett magánzóként teljesített egyedi megrendeléseket. Páratlan sebességének köszönhetően mindig ő ért oda először a kuncsaftjai által kiszemelt kocsikhoz, hogy az említett módon lefoglalhassa. Rossz nyelvek szerint munkasikereihez nagyban hozzájárult a telep egyik dolgozójával ápolt gyümölcsöző kapcsolata is, aki a rohamok előtt állítólag pontos leírást adott neki a járművek elhelyezkedéséről, de ez persze mit sem von le a futásteljesítményéből.

Először azt hittem, hogy ez a rom itt elöl egy megboldogult Zsiguli, de pótolhatatlan szakújságíró kollégám, Boros Jenő érdeklődésemre tudatta, hogy nagyon nem, mert egy 850-es FIAT, tehát irulva-pirulva, a vesztesek hangján vallom be, hogy a jobb oldali sorban látható három kellemdús Volgán kívül csak két kocsit ismerek fel százszázalékos bizonyossággal. A hosszú Land Rover Defendert a kép felső széle közepén, és a fókuszba helyezett pompás, álló lámpás Mercedest. Utóbbihoz személyes emlék fűz: egy ugyanilyen ütött el egy kicsit gyerekkoromban a kies Szondi és Vörösmarty utca sarkán, amikor a helybeli Közértbe hajtottam saját, húszcollos, szovjet gyártmányú Skolnyik kerékpárommal. 1972 májusát írtuk akkor is.

A Képmentő rovat  2007 márciusa óta jelenik meg a Nolon és a lapban. A képeket Rédei Ferenc válogatja a Népszabadság gazdag fotóarchívumából.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.