galéria megtekintése

Ria, ria

0 komment


Bárkay Tamás

Cowboyos operett stílushű velejárójának képzeltük az első szembesüléskor ezt a cifra felöltőt, már-már láttuk is a jelenetet, ahogy Nebraska Joe, lábán piros csizmával, kitömött bölénnyel a hátterében elénekli benne, hogy „Kis lak áll a nagy Grand Canyonban”, ám ekkor mégse.

 Nincs itt semmi vadnyugat, ezt a zakót a rock and roll egyik legtörzsökösebb honi reprezentánsa, a Hungária együttes gitárosa, Kékes Zoltán viselte volt, egy felejthetetlen apropóból kifolyólag: a zenész ebben kápráztatta el a közönséget a rövid időre visszatérő Hungária együttes híres-nevezetes 1996-os Népstadion-beli koncertjén. A többieknek is ilyenjük volt, csak más-más színben. Értesülésünk szerint Kékesnek főleg azért jutott a kék, mert Kékesnek hívták, ami logikus választás, habár nem teljesen konzekvens, tekintve, hogy Fenyő Miklós például pirosban pompázott aznap este.

Kékes Zoltán a Hungária együttes zenészeként viselte ezt a cifra felöltőt
Kékes Zoltán a Hungária együttes zenészeként viselte ezt a cifra felöltőt
Földi Imre / Népszabadság

Mint Zoltán János gyűjtőtől és rockzenei szakírótól tudjuk, a viselet honi kézmű, egy Ajtósi Dürer sori vállalkozás, a Tavasz Ruha- és Díszletkészítő Kisszövetkezet ügyes kezű foglalkoztatottai varrták, Fejti Zoltán tulajdonos útmutatása alapján. Tagonként öt-öt példány készült belőlük, és egy fillérbe se kerültek a megrendelőknek, Fejti mindössze annyit kért, hogy a koncert összes létező promó­ciós anyagában tüntessék fel, hogy Tavasz Kisszövetkezet. Nem tudjuk, hogy a különös barter mennyit dobott a műhely reputációján, mindenesetre ilyen nevű céget, ilyen profillal nem talál a Google, van is bennünk egy kis szomorúság.

 

Kékes Zoltán 1949-ben született Budapesten. A hatvanas évek elején olyannyira a The Beatles hatása alá került, hogy eladta a biciklijét, és egy gitárt vett az árából (nem drágát). Első zenekarát, a Sinus együttest 1963-ban alapította, tehát a gimná­ziumban; az autodidakta művész a jelek szerint szépen és gyorsan fejlődött, 1967-ben ugyanis már Gyenes Rudolf népszerű Majakovszkij (azelőtt és után Király) utcai tánciskolájában működött közre zeneszolgáltatóként, mások mellett azzal a Szilas Imrével az oldalán, akivel ugyanazon évben saját Beatmisét celebrált a Mátyás-templomban, minden hazai előzmény nélkül. Hősünk 1968-ban az akkor már alaposan befutott Gemini együtteshez csatlakozott, 1971-ben a Ferm nevű formációhoz, amelynek emelkedéséhez az LGT-s Karácsony János is hozzájárult. 1974-ben a Juventusba migrált, majd 1975-ben csatlakozott Fenyő Miklóshoz, Szikora Róberthez és Sipos Péterhez, azaz a Hungá­riához.

Fenyő 1979-ben meggyőzte magát és társait, hogy a rock and rollban van az igazi energia. Az új stílushoz azonban új hang kell – nyugtázták – méghozzá női. Először Zalatnay Sarolta mondott határozott nemet nekik, majd Serfőző Sarolta (Illés). A helyzetet végül az ugyancsak remek Dolly mentette meg, Fenyő egykori iskolatársa, történetünk e pontján a mentők telefonos szolgálattevője, akinek persze tudjuk a polgári nevét, de nem írjuk le, mert nem örülne neki, és az kinek jó. A Hungária 1980-ban, a Műegyetem E klubjában debütált, hangos ünneplés közepette, a nagypapák és nagymamák gardróbjainak setétlő mélyiből válogatott csőnacikban és bokazoknikban. Mint képünkön látható, nagy utat tettek meg.

Kékes a Dolly Rollban folytatta zenészpályafutását, amely a mai napig töretlen: Dollyval alkotott duó­ja mostanság vidéki kultúrközegekben lép fel meglehetős sűrűséggel, estjeik a Felvidéken és Erdélyben is sikeresek.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.