Retro helyett remény

Carmen és Viktor egyszerre pakol a kilakoltatás és a nyári tábor miatt, ahonnan nem lesz hová hazamenni. Gergő a pályaválasztásról beszélget Németországban dolgozó szüleivel, amikor megszakad a Skype. A gyerekeket a vasút iránti szenvedély köti össze. Érzelmileg kiszolgáltatott helyzetben lévő kiskamaszokról szól Trencsényi Klára egész estés dokumentumfilmje, amely megkapta a Lipcsei Nemzetközi Dokumentumfilm-fesztivál Arany Galamb díját. A Reményvasút nem egy a szocialista retrohullámot meglovagoló film a Gyermekvasút múltjáról és jelenéről. Az előtérben a vasúton dolgozó gyerekek párhuzamosan futó története áll, a háttérben a múltat felvillantó archív felvételek látszanak.
Gyermekvasút, a kiszolgáltatott gyerekek menedéke
Gyermekvasút, a kiszolgáltatott gyerekek menedéke

A film érzékelteti, hogy a Gyermekvasúton dolgozó gyerekek társadalmi háttere nagyon különböző, de nemigen terheli a nézőt a három szereplőn kívüli történetekkel.

Carment és Viktort édesanyjuk neveli, a film közepén derül ki, hogy költözniük kell lakásukból. A film hiányossága, hogy bár a gyerekek vezetékneve Al Hajjar, a családtörténetükről azonban nem tudunk meg semmit, pedig a nem magyar hangzású név felkelti a néző érdeklődését. Gergő a nagymamájával együtt él vidéken, szülei azt szeretnék, ha Németországban kezdené az iskolát, de ezt ő nem akarja.

A szocialista múlttal megterhelt Gyermekvasút menedéket nyújt a gyerekek számára a mindennapi – a kamaszkorral és a nehéz családi helyzettel – együtt járó problémák elől. (A magyar cím, a Reményvasút ezt jobban kifejezi, mint az angol – Train to Adulthood –, ami a kamaszkor és a felnőtté válás nehézségének jelentését ugyan magában hordozza, a hátrányos helyzetet és a vasút mentőerejét viszont nem.) A filmből nem hiányzik a humor sem: az archív felvételekből bevágott propagandaszövegeket megmosolyogja a néző, de az igazi humort a gyerekek viszik bele.

A Gyermekvasút szocialista idejéből ismerős gyakorlatok, rítusok jelenléte ellenére a filmre nem telepszik rá a szocialista nosztalgia. Olyan erős a három gyerek torokszorító története, hogy képes átírni a hely szimbolikus jelentését. Ami igazán fontos, az a közösség megtartó ereje. És az, hogy ha valaki talál egy ilyen közösséget, az olyan erőt ad, amiből marad későbbre is.

Trencsényi Klára: Reményvasút

Forgalmazó: Éclipse Film Kft.

 

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.