Louis Blériot 1909 nyarán az emberiség történetében elsőként szelte át repülőgéppel a La Manche csatornát Calais és Dover között. Mégpedig az általa kifejlesztett Blériot XI-es monoplánnal, amelyet még az év őszén Budapesten is bemutatott. Két napig látható volt masinája a Vigadóban, majd október 17-én repült is vele néhány kört az Üllői úti gyalogsági gyakorlótéren. Óriási szenzáció volt ez, nagy lökést adott a magyar aviatikának.
Ungár László Földi D. Attila / Népszabadság |
Erről a Blériot-monoplánról szinte tökéletes másolatot készített napjainkban Ungár László, a Magyar Régi Vitorlázórepülők Klubjának elnöke. A gépet a hét végén mutatták be a Vigadóban, ahol százak voltak rá kíváncsiak. Ungár gyerekkora óta a vitorlázórepülés és az aviatika pionír korszakának szerelmese, többévi munkával, a család kitartása mellett készítette el a gép 99,5 százalékig hű mását. Mégpedig úgy, hogy szinte egyetlen bolti alkatrészt sem használt. Mindent maga és a barátai kiviteleztek. Kivéve a kerekek gumiabroncsait: a régi Indian versenymotorgumikat Amerikából rendelte meg. De például a kerekek felnijét már egy barátja, a kerékagyat pedig maga gyártotta. Ahogy a háromhengeres Anzani-motor minden elemét és az összes fém alkatrészt is (igaz, amúgy a fémmegmunkálás a szakmája).