A reciti.hu-ra feltöltötték a nyolcvanas években botrányos, mára legendássá vált gimnáziumi irodalmi tankönyveket, amelyeket Bojtár Endre, Horváth Iván, Ritoók Zsigmond, Szegedy-Maszák Mihály, Szörényi László, Veres András és Zemplényi Ferenc jegyzett. Ezzel alternatívát adnak az újra központosított oktatás egyentankönyve mellé.
„Nem mérték fel a veszélyét” – magyarázza Bojtár Endre irodalmár, miként engedhette meg a hetvenes évek oktatási kormányzata, hogy reform-irodalomtankönyvek jelenjenek meg. Veres András a tankönyvek internetes kiadása kapcsán arról a negyven évvel ezelőtti időszakról írt bevezetőt, mikor „...az oktatási kormányzat belátta kompetenciahiányát, és felkérte az Akadémiát, hogy segítsen az iskolát megreformálni”.
Pilinszky János Molnár Edit / MTI |
Az Irodalomtudományi Intézetben heten megalakították a Fiatal Irodalomtörténészek Körét, és kidolgozták a távlati irodalomoktatás törzsanyagát. Szegedy-Maszák Mihály és Veres András pályázatot adott be az új gimnáziumi irodalomtankönyvekre. 1976 végén megnyerték a második és a harmadik osztályos megírását. Az első osztályosba bevonták a klasszika-filológus Ritoók Zsigmondot, a későbbi kötetek munkálataiba pedig Szörényi Lászlót, Horváth Ivánt, Bojtár Endrét és Zemplényi Ferencet. 1982-ig születtek meg a tankönyvek.