Pokoli vigasság

Eugene Labiche: Olasz szalmakalap, Weöres Sándor Színház, Szombathely, megyeháza udvara

Réthly Attila rendező Hamvai Kornél fordító segédletével merész játékot űz a szombathelyi nézőkkel. Úgy tesz, mintha a leggátlástalanabbul olcsó szórakozással kínálná őket a nyár végi estéken. Sőt késő délutánokon. Az előadást hat órakor kezdik, hogy sötétedés előtt érjen véget. Spórolnak az árammal? A színészekkel biztosan. Akinek éppen nincs szerepe egy jelenetben, a főszereplőt kergető násznépben és egyéb csoportozatokban tűnik fel. Az úri hölgyek karában fátyol alatt szakállas férfi például. Ám ez nem takarékosság, hanem viccelődés.

Ha nem bukkanna fel a játék elején a süket nagybácsit pompásan elrajzoló Jordán Tamás, hamar hazakívánkoznék, gondolván, a szokásos nyári átverésben lesz részem: a történet bohóságát túlszárnyalni igyekvő izzadságos röhögtetéssel hoznak kínos helyzetbe. Mindenre rátesznek egy lapáttal, duplán csattantják a poénokat, mindenkit tökhülyének ábrázolnak. Ám aztán az olyan rossz, hogy az már jó ismerős érzése fog el.

Hajmási Dávid, Endrődy Krisztián, Horváth Ákos
Hajmási Dávid, Endrődy Krisztián, Horváth Ákos
Mészáros Zsolt

Muszáj röhögni azon, amin a jó ízlés nem engedné. Az előadás lassacskán átvisz a jól kiszámított bohózatból egy másik műfajba, a blődlibe. Az eredetiből csak a hajsza, az üldözés-menekülés marad. A szerző fifikás ötlete, hogy a sóváran űzött létfontosságú kalap egy példánya végig ott lapul a hős lakásán, másrészt az, amelyet megevett a ló, azonos azzal, amelyet pótlásul keresnek, elsikkad. Cserébe viszont a szerző gondoskodik sok apró patronról, amelyek szép sorjában pukkadoznak. A süket nagybácsin kívül van kertész após vidékről, akit szorít a cipő, a menyasszonyt egy tű döfködi a ruhájában, a rabiátus katonatiszt folyamatosan tör-zúz, a kalaposüzlet alkalmazottja átizzadt ingétől szeretne megszabadulni.

Klimó Péter díszletét is a takarékosság szelleme ihlette: a megyeháza udvarán sárga foltos, szimmetrikus kulissza simul a mögüle kilátszó sárga épülethez, funkciója, hogy sugározza a déli napfényt. Mintha az esős Párizsban játszódó és firenzei kalapról szóló történet valahol Dél-Olaszországban, Nápolyban esne meg ezúttal. Müller Péter ismerős dallamokból összeszőtt zenéje is ezt sugallja. Varga Alexandra és Zelenka Nóra ruhái meg a múltat, a darab és történet korát, az eggyel ezelőtti boldog-szomorú századvéget idézik föl.

Jordán Tamásé mellé felsorakozik néhány elragadó színészi alakítás. Mertz Tibor a hirtelen természetű öröm apa, Németh Judit a sznob bárónő, Endrődy Krisztián a féltékeny professzor szerepében csaknem jellemkomédiát formáz, Horváth Ákos monumentálisan tomboló katonatiszt, Fekete Linda előírásosan ájuldozó, csalfa asszony, Sodró Eliza nekitüzesedő, szende menyasszony. A kalaposnő, Edvi Henrietta egyszerűen gyönyörű. Hajmási Dávid a bajba került ficsúr szerepszabványát a földszintes találékonyság izgékony sármjával telíti.

Mikor a vége felé a nagybácsi összefoglalja a nap történetét, úgy vélve, hogy meghalt, a kihallgató rendőrtisztet Szent Péternek nézi, és kész megvallani minden bűnét, pillanatnyi megrendülés suhan át a színen. Aztán marad a pokoli vigasság, a derűs borzongás.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.