A film ’56-os történet, bár a filmkezdet 1953-at jelöl. Déry először nem rajongott Makk ötletéért, úgy gondolta, a két novella nem tartozhat össze. A Szerelem már megjelent 1956 júliusában, a Két asszonyt pedig saját, a forradalmat követő börtönéveinek és 1961-es szabadulásának körülményeiről írta. 1964-ben mégis elkészítette az ötvözött változatot, amit a hatalom „nem tartott időszerűnek”, nem is engedélyezte a forgatást. A legendák szerint 1969-ben azért kapott zöld utat, mert úgy hírlett: a ZDF megvette a forgatókönyvet. De a rendező egyik nyilatkozata szerint a filmpolitikai bizottság vezetője, Rényi Péter közölte vele: hiányzik a filmforgatókönyvből az erő és a hit, és ha ezt javítják, elkészülhet a mozi. Állítólag Konrád Györggyel begépeltek néhány áljelenetet a forgatókönyvbe, aminek a nagy része nem készült el, de engedélyezték a forgatást.
A filmben minden főszerepet másnak szánt a rendező. Az öregasszony szerepére Bertolt Brecht özvegyét kérte fel, akinek fényképét az Új Tükör címlapján látta, ám Helene Weigel visszautasította a lehetőséget, Jánosnak Pálos Györgyöt szánta, aki nem sokkal később meghalt, és egy Törőcsik Marival készült interjúból azt is megtudtuk: Lucát korábban Psota Irén játszotta volna, csak elfelejtett neki szólni, úgyhogy végül Törőcsikre osztotta.
A Szerelemből, amelyet az otthon maradók filmjének is nevezett a kritika, Kovács Krisztina készített színpadi adaptációt, amelyet most a Rózsavölgyi Szalonban mutatnak be Léner András rendezésében. A készülő előadást Makk Károly is segítette tanácsaival.
|
Molnár Piroska nem fél a filmmel való összehasonlítástól Reviczky Zsolt / Népszabadság |
Az Öregasszonyt játszó Molnár Piroska – akinek ez a harmadik premierje a Rózsavölgyiben – sejti, hogy a közönség egy része majd összehasonlítja az előadást a filmmel. Sokan nem értik, hogy lehet ezt a szerepet elvállalni Darvas Lili után. Ezzel nincs mit tenni, mondja, már hozzászokott. Ugyanezt megkapta korábban Bors néniként: jaj, hogy merte eljátszani Dajka Margit után, aki 1981-ben a tévéklasszikusban összeforrt Bors néni figurájával? Az előadás több mint két évtizede nagy siker. Erre egyébként azt szokta válaszolni: hogy merte Gábor Miklós eljátszani a Hamletet Laurence Olivier után, vagy Olivier Edmund Kean után?
Amikor felkérte Léner András a mama szerepére, még úgy volt, Pogány Judit játssza majd az öregasszonyt ápoló házvezetőnőt. De a színésznőt nem adta ki az Örkény Színház, mivel rengeteget játszik. Molnár Piroska felvetette, beszéljen Makk Károly Törőcsik Marival: legyen ő a mama, és ő boldogan eljátssza mellette a házvezetőnőt. Úgy érezte, ez inkább Törőcsik szerepe, hiszen 45 éve a filmben ő játszotta Lucát. Nem vállalta, fáradt, üzente, amúgy is próbált a Nemzetiben. Így Molnár Piroska belenyugodott, övé ez a szerep.