galéria megtekintése

Napszemüveges démonok és japán turisták Dunaújvárosban

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 27. számában
jelent meg.

Rózsa Gyula
Népszabadság

Vakáció és irónia. Mintha ezek volnának a dunaújvárosi kortárs képtár tematikus kiállításának jelszavai. Festők és fotósok nyár, nyaralás, utazás tárgyú képei kerültek egymás mellé, amelyek tapintat és illúzió nélkül ábrázolják tárgyukat.

Az jár a legjobban, aki az alsó teremben Pályi Zsófia Balaton című művével kezdi. A színes fotó, amely egyebet nem, csupán két széttárt lábat, egy víz alatt kézen álló test két papucsos tartozékát ábrázolja, tökéletesen eligazíthatja a látogatót az egész kiállítás szellemiségét illetően.

Nem csak a fejtetőre állítás világszemlélete ügyében. Pályi képe technikailag hiánytalan, a víz gyönyörűen hullámzik-irizál, a lábbeli talpán az élfény diadalmas, rendelkezik mindazokkal a szakmai erényekkel, amelyek láthatóan kívánalmai voltak ennek az alkalmi gyűjteménynek.

 

Dunaújvárosban a vakáció a jelszó, de az irónia a lényeg. Valóban nyári kiállítás: kortárs festők és fotósok nyár, nyaralás, esetleg utazás tárgyú képei kerültek egymás mellé, olyanok, amelyek tapintat és illúzió nélkül ábrázolják ezt a tevékenységet és nem tevékenységet.

Szűcs Attila: Ólomidő, 1991–1993
Szűcs Attila: Ólomidő, 1991–1993

Blahó Borbála gyereküket cibáló anyákat, napszemüveges démonokat egy ceruzarajz-sorozaton, Fehér László galambokat etető japán turistákat a japán turista és a galambetetés közhelyeivel, Pályi további képei az emberábrázoló közelkép és a már-már komikusan távolodó perspektíva Balaton-értelmezéseivel.

És tovább: Kudász Gábor Arion fotói az önként vállalt vezeklést örökítik meg, amelyet a látnivalók előtt sorban álló turistatömegek vállalnak forró főszezonban, Baranyai Levente a Balifüred címet adta képének, és így is ábrázol, Szűcs Attilától meg teljes gyűjteményt lehetett kiállítani, eleve annyi úszógumi-, stég- és nudistakompozíciója van.

Szűcs Attila: Nudisták, 1999
Szűcs Attila: Nudisták, 1999

A festészet nyaralni ment a Vasmű úton, de nem hámból kirúgós, felelőtlen vakációra. Baranyai festéstechnikájában van valami bizarr, groteszk, abszurd. Ha már most ezzel a domború festéssel, ezzel az olajból felrakott relieffel (magyarul: vastag, goromba olajfestékkel) a balatoni üdülőhelyet mutatja felülnézetben, az eredmény a választott cím nélkül is csúfondáros lesz. A képen (domborművön) akkora a fakoronák kiülése, a háztetők úgy dudorodnak szinte maketté, hogy a néző szívesen megsimogatná, azaz játéknak tekinti a teljes hegy- és vízrajzot. Hasonlóképpen talál élményt mediterrán és latin-amerikai felülnézetekben; a nyaralós-utazós tárgy éppoly kevéssé távolítja el eddigi munkásságától – aktív pihenés –, mint Móder Rezsőt vagy Szűcs Attilát.

Czene Márta: Oltár (részlet), 2003
Czene Márta: Oltár (részlet), 2003

Az előbbi képeire ismert, súlyos vasplasztikái térnek vissza festve; a párizsin csak szegélyezve az Eiffel-torony szintén acél szerkezetét, de egyenesen István királyként, és alighanem az ég angyalaiként a szent királyt megidéző vásznon. Szűcs provokációi csendesebbek, iróniájuk kifinomultabb. Sosem lehet eldönteni, hogy az elmosódó és ravasz színhatású Párban, az úszógumikat cipelő két férfi strandjelenetében mennyi az együttérzés, mennyi a nosztalgia és mennyi az irónia (ezt kétségtelenné teszi az a rettenetes lilás reflex, amely az egyik férfi fejét, a zöld füvön haladók lábát körbelengi). Ahogy az értelmetlennek látszó éjszakai világítás, amely végül is kikezdi a Nudisták egyébként hiánytalan anatómiáját és koreográfiáját.

Ami bizonyos, ami tudható, az a fölényes festeni tudással előadott kétértékűség, amely minden Szűcs-képről egyszerre sugároz emberi-festői teljességet és annak kétséges voltát. Lényegét tekintve gyakori magatartás ez, ez rejlik Baranyai hatalmas festékrétegei alatt és Czene Márta látványos, pompás arroganciájában is. Az utóbbi egy tárgya szerint turistát ábrázoló, felirata szerint Oltár (részlet) címet viselő arany hátterű tábla, amelynek a kihívó jellegét fokozza, hogy nem egyszerűen hátizsákos, laticeles fiút állít az ikonfényű háttér elé, de ábrázolja hősét azzal a fontoskodó kényszeredett realizmussal, amelynek rossz igyekezete oly szánalomra méltóvá tette a XIX. század késői ikonjait.

I!

VAKÁCIÓ SZIMULÁTOR

Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros

Megtekinthető július 31-ig.

NOL Piactér
Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.