Később, 1932-ben Festetics Pál javaslatára állítottak új követ a nulla ponton, melynek már a fotóját is ismerjük. Egy viszonylag alacsony, kilométerkő-szerű obeliszken egy finom vonalú Mária-alak állt.
A szobrot Körmendi Frim Jenő faragta, s a Hungária Automobil Klub állíttatta fel. Ez a háború alatt tönkrement. Helyére 1953-ban, szintén kilométerkő alakú talapzaton egy távolba néző munkás (talán autószerelő?) szobra került, Molnár László hamisítatlan szocreál alkotása.
|
A 0-kő nem avul, de ráfért a felújítás |
Nem csoda, hogy ez a hetvenes évekre elavult, így 1974-ben, úgymond a XVII. kerületi tanács kérésére a peremkerületbe helyezték át. Talapzata a Budapesti Történeti Múzeum kiscelli kőlerakatába került, ahol 1996-ban Prohászka László helytörténész, a Szoborhistóriák című kötet szerzője rátalált, s ezután a Közlekedési Múzeum elé vitték át. A Clark Ádám téren pedig 1975-ben Borsos Miklós máig érvényes formavilágú 0-kövét állították fel.
Körülbelül ekkor alakították ki körülötte a kőfalú, medenceszerű virágágyásokkal díszített parkot is a Sikló alatt. Az itt található körforgalom közepében ekkor még vörös csillagot formázott a Fővárosi Kertészeti Vállalat paprikavirágokból.
Mint a most felújított tér pénteki átadásán Nagy Gábor Tamás I. kerületi polgármester elmondta, a terület újjászületése három évtizede váratott magára.
A korábban nem működő, elfalazott Sikló helyreállítását még Ráday Mihály kezdeményezte a nyolcvanas években, akkor induló városvédő tévéműsorában, s szintén neki köszönhető a várfalon elfalazott hatalmas, mozaikból kirakott országcímer felfedezése és kibontatása is a rendszerváltás idején. Azután a kilencvenes évek elején a térről felvezető Hunyadi János úton megmentették Budapest utolsó gázlámpáit. Az utóbbi években lezajlott a Lánchíd-palota, a Fővárosi Közmunkák Tanácsa egykori székhelyének felújítása.
Tavaly mintegy 100 millió forintból rendezték az alagút bejárata fölötti teret, öntöttvas korláttal akadályozva meg, hogy egyesek kiüljenek az alagút szája fölötti mellvédre, ahol korábban tíz halálos baleset történt.
Az utolsó rendeznivaló a tér Fő utcai sarkán lévő háborús foghíjtelek beépítése, amelyre elkészültek a tervek, de a válság egyelőre hátráltatta, hogy a beruházó megkezdje a munkát. Ez a befektető ajánlott fel egyébként 2008-ban 30 millió forintot az önkormányzatnak a tér rendezésére, amelyet most fordítottak a felújításra, az itt elköltött 200 millió forint részeként.
A 0-követ megtisztították, újraalapozták (tövébe hamarosan egy kőlap is kerül, amelyen a magyar világörökségi helyszínek és megyeközpontok nevét, irányát és távolságát jelölik majd), körülötte Csuportné Tátrai Ildikó tervei szerint végezték el az átalakításokat: kockaköveztek, köríves, modern padokat telepítettek, a parkból eltüntették a régi kőágyásokat, és egységes gyepfelületet alakítottak ki, egészen új elemként pedig a Várkert Bazár felől lejövő Öntőház utca torkolati támfalában nyitottak egy új, modern kávézót, a Clark Picnicet.