galéria megtekintése

Nem talált ki semmi újat, mégis megőrjítette a világot

0 komment


Borbély Zsuzsa

Johanna Basford szerint a színezés a gyerekkorba visz vissza. A műfaj sztárja milliós eladások után sem látja színesben a jövőt.

Johanna Basford első felnőtteknek készített színezőkönyve, a Titkos kert 2013-ban jelent meg. Először 13 ezer példányban nyomtatták, és el is adták abban az ütemben, ahogy számítani lehetett rá. Egy évvel később aztán felpörögtek az események, 2015 őszére már 200 ezret vettek meg belőle világszerte. A rajzoló felhívta ügynökét, kérve, hogy értesítse, ha meglesz a 250 ezer, mire az közölte vele: karácsonyra elérik az egymilliót. Az első három könyvéből – Titkos kert, Bűvös erdő, Kincses óceán – 40 országban összesen tízmillió példányt adtak el. Csak Kínában hárommillió fogyott.

Johanna Basford, aki nem talált ki semmi újat, mégis megőrjítette a világot
Johanna Basford, aki nem talált ki semmi újat, mégis megőrjítette a világot
Mediaworks

A 34 éves skót igazi mozgalmat indított el, milliók életébe csempészte vissza a színes ceruzákat. A felnőtt színező műfaja már Johanna Basford előtt is létezett, az ő népszerűsége nyomán pedig számos követője is akadt, sikerét azonban senki sem tudta megismételni. Új könyve, a Mágikus dzsungel augusztus 11-én jelenik meg Magyarországon.

 
– Gyerekkorunkban mindannyian színeztünk: ez a nosztalgia is hozzájárul a sikerhez, tudniillik amikor legutoljára ilyesmit csináltunk, még nem kellett hitelt fizetni, nem ült a nyakunkon a főnök

– említett a Népszabadságnak Johanna Basford a könyvei népszerűségét firtató kérdésre. – Mindenki azokat a pillanatokat keresi színezés közben, amikor újra gyermekien gondtalan lehet. Nyugdíjasok, befektetési bankárok, öregek, fiatalok, nők, férfiak: valamennyiükben ugyanaz a vágyódás él.

Részéről is megvan az érzelmi kötődés és a nosztalgia a gyerekkor – s persze a színezés – iránt. Nagyapja az Arran szigeti Brodick-kastély főkertésze volt. Első két könyve a nagyszüleinél töltött nyarakat idézi. A tavaly megjelent Kincses óceánt pedig tengerbiológus szülei ihlették, akik haltelepet is üzemeltettek.

Textiltervező szakon diplomázott, s munkáit eleinte kényszerből készítette fekete-fehérben. Olcsóbb volt így, mert a szitanyomást színenként kellett fizetni. A színek hiányát rengeteg részlettel pótolta, ami hosszú távon kifizetődött, védjegyévé vált a stílus.

Az egyetem után hat hétig lakott Londonban, de a 2005-ös terrortámadás után összecsomagolt, felszállt az első buszra és hazautazott. – Amúgy sem lehet virágokat, pillangókat és madarakat rajzolni, amikor betonnal és aszfalttal vagy körülvéve – mutat rá. Azóta, ha csak teheti, nem mozdul ki a skó­ciai Aberdeenből.

Hazaköltözését követően – egy eladói és egy pincérnői félállás mellett – kézzel készített egyedi tapétákat gyártott a műhelyében, luxus-szállodáknak és felkapott butikoknak adta el őket tekercsenként 400 fontért. A hitelválság után azonban senki nem vásárolt ilyesmiket, ezért rajzolásra adta a fejét. Jellegzetes rajzai számos márka termékein szerepeltek az Absolut vodka üvegei-től Susan Boyle lemezborítóján át a Brewdog kézműves sörmanufaktúra (a férje cége) címkéjéig. Dolgozott többek között a Body Shopnak, a ­Nike-nak és a Tate Modernnek.

Amikor egy kiadó azzal kereste meg, hogy rajzoljon neki gyerekeknek szóló kifestőkönyvet, azt felelte: felnőtteknek szeretne színezőket készíteni. – Amikor aláírtam a szerződést az első könyvre, a színezés nem volt ennyire felkapott. Igaz, a klienseim azelőtt is sokat vicceltek vele, hogy legszívesebben kiszíneznék a munkáimat – meséli nevetve.

A Titkos kert egymillió példánya óta a skót művész nevét imáikba foglalják a könyvkiadók: színezői lendületet adtak a régóta temetett nyomtatott könyveknek. Basford sztár a maga műfajában. Nemcsak az eddig megjelent négy kötet, de az augusztusban debütáló ötödik is ott tanyázik az Amazon bestsellerlistáján.

A kifestőket rehabilitációs intézményekben és elvonókon terápiás eszközként is használják. Hívei szerint a színezés stresszoldó, szorongáscsökkentő tevékenység, ami alkalmat ad „lekapcsolódni” a netről. Basford is analóg művészként jellemzi magát. Ragaszkodik a tollhoz és a papírhoz, csak az utómunkát végzi számítógéppel.

– Szabad kézzel rajzolok, és csak a végén digitalizálom, hogy kijavítsam a hibákat, eltüntessem a teafoltokat és a csokinyomokat – mondja Basford, aki a legtöbb művésszel ellentétben nem kényes művei sértetlenségére. – A színezést együttműködésnek veszem. Nagyon élvezem, amikor a színezők feltöltik a netre, s elküldik nekem a kész munkáikat. Nincs két egyforma kép, mindenkinek megvan a stílusa, a kedvenc színei, technikája. A színezésben nincs helyes megoldás, nem lehet elrontani a választ. (Ahogy a kétféleképen kiszínezett pávákon látszik – a szerk.)

Munkásságáért 2016-ban a Brit Birodalmi Rend tiszti címével tüntették ki. Jellemző, hogy az eseményen a királyi pálmaház növényei nyűgözték le a leginkább. A munkái alapján elvarázsolt művészléleknek tűnő Basford nagyon is reálisan gondolkodik a karrierjéről; nincsenek illúziói a színezők jövőjéről: – Ez is lecseng majd, én pedig ismét rajzolhatom a tapétáimat…

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.