galéria megtekintése

Nem hitt a néző a színésznek

0 komment


Szemere Katalin

Tudják, hogyan szerzett színházépületet a kabarénak Gobbi Hilda? Hogy került az Andrássy úti Színház a Paulay Ede utcába? Melyik színdarab fárasztotta el leginkább Darvas Ivánt? És mi emlékeztet ma az egykori Király Színházra? Többek között ezekre a kérdésekre kaphat választ, aki bejárja az Eltűnt vagy csak átalakult? című színházi sétával a budapesti belvárost.

 
Megszűnt, eltűnt, átalakult. Temérdek ilyen színház és mulató akad a pesti Broadwayn meg környékén. Van, amely csak műfajt és nevet váltott, másoknak csak hűlt helyük maradt. Színházi sétán járunk az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet szervezésében.

Az Örkény Színház és a Budapest Bábszínház között kanyargunk, letűnt korok színházneveit és sztorijait morzsolgatjuk, fénykorokról és vészkorszakokról mesél a vezető, Maksai Ági. Arról, hogy Darvas Ivánt megkérdezte egy újságíró, nem fáradt-e bele abba, hogy hatszázszor játszotta az Egy őrült naplóját. De a színészt nem a Gogol-széria nyomasztotta, inkább a Szabad a pálya című előadás az egykori moszkvai színinövendék, Barta Zsuzsa igazgatása alatt a Madáchban. Barta szovjet színházi tapasztalatai­val állított színpadra szocreál alkotásokat. A Szabad a pálya bemutatója botrányba is fulladt.

A zárójelenetben az ifjú komszomolista masiniszta kiváló munkája jutalmául egy karórát kap ajándékba. De a sztahanovista átlát a korrupt főnök taktikáján: meg akarja vesztegetni, nehogy leleplezze népellenes machinációit. Az ünnepség fénypontján az ajándékot öntudatosan visszautasítja. A döbbent nézők nem tapsolták meg, mert 1949-ben nem tudták képzelni, hogy egy szovjet egyenruhába öltöztetett ember – akár vasutasként – egy karórát nem vág azonnal zsebre.

 

A sétán szó esik a színházak vándorlásairól, például a Művész Színházéról, amelyet 1932–1938 között Bárdos Artúr szervezett először a Révay utca 18.-ba, majd két évig a mai operettszínház épületébe. A negyvenes évek második felében Várkonyi Zoltán vezette magánszínházként a Paulay Ede utcában, a mai Újszínház épületében. 1993–1995-ben az Arizona Színház helyén játszott, ­Schwajda György és Törőcsik Mari vezetésével. Ezután újra felvette a Thália nevet, ahogy a hetvenes évektől két évtizedig Kazimir Károly vezetésével működött. (A Tháliát egyébként a hatvanas években a Paulay Ede utcában alapította Kazimir.)

A Paulay Ede utcában volt Blaha Lujza, Művész, Andrássy úti, Úttörő, Ifjúsági, Jókai, Thália, Gyermek-, Arany János, most Újszínház
Teknős Miklós / Népszabadság

Aki arra kíváncsi, milyen színházak játszottak korábban a Tháliában, elég körbejárnia a színház előtti oszlop idődiagramját, máris olvashatja a Renaissance, a Radius Filmszínház, a Víg, az Ifjúsági, a Petőfi, a Nemzeti, a Fővárosi Operett, a Thália, az Arizona, a Művész és megint a Thália nevét.

A Nemzeti hely- és útkeresései alatt nemcsak itt játszott, hanem a város megannyi épületében. Az egyik legkülönösebb fordulata, amikor kamaraszínháza 1937-ben az Andrássy út 69.-be költözött a Paulay Ede utcából, és helyére ment – a nevét megtartva – az Andrássy úti Színház. A nézők meg persze nem tudták, hova is szól a jegyük.

A Radnóti Színház épülete kabaré, faluszínház és irodalmi színpadnak is helyt adott. 1945-ben Gobbi Hilda a művészeti tanács tagjaként tette rá a kezét, így lett belőle négy évre Pódium Kabaré, ahol a második műsort már Kellér Dezső konferálta. Itt dolgozott dramaturgként 1947–1949 között Nóti Károly, akinek megannyi jelenetét mutatták be.

A Király Színházra már csak egy emléktábla utal a Rendőrmúzeum­ és a Zsaru Magazin Király utcai épületében. Beöthy László a lerobbant épületet édesanyja, Rákosi Szidi és családja segítségével vásárolta meg, majd újította fel. Az operettszínházként működő Király Beöthy 1903–1925 közötti igazgatása alatt élte fénykorát, ezt viszont az 1936-ig tartó kudarcok és igazgatók sorozata követte. Homlokzatát 1941-ben lebontották. Az emléktáblával szemközti oldalon egy színészre emlékeztet a felirat: itt lakott Kabos Gyula.

Az udvarhölgy lehet szebb, mint a királyné

Az operaházzal szemben, a Balettintézet lepukkant épülete előtt Maksai Ági Lechner Ödön mottójáról mesélt, aki az 1880-as évek elején kapott megbízást a MÁV Nyugdíjintézet 24 lakásos bérházának tervezésére: „Becsvágyam sarkallt, de vigyáznom kellett, hogy az épületem ne viselkedjék tolakodóan Ybl remekével szemben, mert az udvarhölgy lehet szebb, mint a királyné, de úgy kell, hogy a királyné királyné maradjon.” A háromemeletes palotában a Dreschler kávézó legismertebb asztaltársasága, a Muskátli azért alakult, hogy vendégül lássa az operaház olyan híres vendégeit, mint Mahler, Leoncavallo, Puccini, Ibsen, Goldmark Károly és Mascagni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.