galéria megtekintése

Nem elég a vörös szőnyeges bemutató

0 komment


Csákvári Géza

Számos sikeres mozifilm után tévésorozattal jelentkezik Kovács ­Gábor. A Válótársak a producer szerint ízlésformáló funkcióval készült. A széria mellett többek között a kritikusok felelősségéről és a Magyar Filmakadémiáról is beszélgettünk.

– Sikeres mozifilmek után miért vágott bele tévésorozat gyártásába? Megirigyelte Kálomista Gábor sikereit?

– Nem irigyelek tőle semmit! Ugyanakkor nem ez az első tévés produkcióm: az első magyar reality­show-t a Viasatnak Bár címmel még 2001-ben készítettük. A Válótársak ötletével körülbelül egy éve keresett meg az RTL Klub, ami megtisztelő volt, ugyanakkor meglepő. Szakmailag izgalmas kihívásként tekintettem rá, annál is inkább, mert biztosították a feltételeket, hogy remek színészekkel és kvalitásos alkotókkal ­dolgozhassunk. A Válótársak a magyar kereskedelmi tévézés szintjéhez képest szokatlan minőséget képvisel.

– Pedig jól mennek, hovatovább nagy hagyományuk van az olyan amatőr szereplőkkel készülő szériáknak, mint a Barátok közt.

– Így van, de nagyon izgat az a világtendencia, hogy ma már szinte játékfilmek születnek, kitűnő színészekkel, televíziós sorozat néven. Kipróbáljuk, hogy hazai körülmények között is működőképes-e ez a trend.

– Mik az elvárások? Minőséggel próbálkozni kockázatos.

 

– Remélhetőleg a Válótársaknak ízlésformáló funkciója is lesz. A kereskedelmi tévéknek is a minőség irányába kell mozdulni – ez a jövő. Az RTL korábban sokat segített nekünk a Fehér Isten kapcsán is.

„A nehezebb témájú műveket be kell építeni a mozinézők lelkébe és agyába
„A nehezebb témájú műveket be kell építeni a mozinézők lelkébe és agyába”
Móricz-Sabján Simon

– Ha már szóba hozta Mundruczó Kornél filmjét: nemrég az Origo közölt egy toplistát a Vajna-korszakban készült nagyjátékfilmekről, és, mint a leggyengébbet, az utolsó helyre rakta a Fehér Istent.

– Ez szakmailag minősíthetetlen hozzáállás, színtiszta trollkodás.

– Ön hányadik helyre sorolta volna a listán a Fehér Istent?

– Az első ötben biztos, hogy benne lenne. Teszem hozzá: a másik filmünket, a Hajdu Szabolcs rendezte Délibábot is idesorolnám.

– A nézők messzire elkerülték a Délibábot.

– A karrierem legfájdalmasabb pontja. A Délibáb nehéz film, ugyanakkor Hajdu Szabolcsnak van Magyarországon rajongóbázisa, és ők sem nézték meg a filmet. Nem tudom, miért, tisztességes kampánya volt a filmnek.

– Nagyobb kampánya volt, mint a nemrég szintén nagyot bukó Veszetteknek?

– Nagyobb és látványosabb. A Veszettek nézőszáma egyértelműen a rossz és amatőr forgalmazásról szól. Együttérzek az alkotókkal, elképesztően sok munkájuk van a filmben.

– A komédiákon kívül minden zsánerfilm megbukott az utóbbi három évben.

– Nem kétséges: nagy nézőszámot csak vígjátékokkal lehet elérni. Mindazonáltal át kell gondolni a magyar filmek forgalmazását. Manapság már nem elég szervezni egy vörös szőnyeges bemutatót, és elengedni a filmet a mozikban. Ez csak az Üvegtigris és a Valami Amerika folytatásai esetében működne – ez pedig szomorú. A nehezebb témájú műveket be kell építeni a mozinézők lelkébe és agyába.

– Több fórumon állította: tényleg azt gondolja, hogy a kritikusok felelőssége az alacsony nézőszám?

– Határozotton így gondolom. A cinephile-ek is a kritika alapján döntik el, hogy épp melyik filmet nézik meg az adott héten ebben a túlkínálatban. Most nem a több százezer nézőt vonzó alkotásokra gondolok, hanem a kisebb, delikát művekre. Bizonyos körökben igenis véleményformáló a magyar újságírás.

– Tagja a Magyar Filmakadémiának?

– Nem, és nem is leszek soha. Ugyanolyan rossz felütéssel alakult meg, mint annak idején a Magyar Nemzeti Filmalap. Utóbbit a szakma lenyelte, teszem hozzá, joggal, mert működik és jól végzi a dolgát. A filmakadémia elkövette a tipikus szelekciós hibát, hogy első körben csak bizonyos embereket hívott meg – pedig ez egy vissza nem térő lehetőség lett volna a szakma egyesítésére.

Névjegy

Kovács Gábor Balázs Béla-díjas filmproducer, 1955. március 24-én született Budapesten. Hozzá köthető többek között Rudolf Péter és Kapitány Iván Üvegtigris-trilógiája, Hajdu Szabolcs sokszorosan díjazott Bibliotheque Pascal és Mundruczó Kornél szintén többszörösen kitüntetett Fehér Isten című filmje.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.