galéria megtekintése

Mozarttal könnyebb meggyőzni a kicsiket

Az írás a Népszabadság
2015. 02. 06. számában
jelent meg.


Szemere Katalin
Népszabadság

Énekes vagy orvos szeretett volna lenni, ma a Liget és a Szitakötő folyóirat szerkesztője. Fizikusnak indult, majd a doktorálás előtt átnyergelt az operaénekesi pályára. Ma az operaház egyik arca. Horgas Judittal és Cser Krisztiánnal az almás pitéről, a gyerekek figyelméről, a Faust Bálról és a tüntetésekről beszélgettünk.

Fotó: Reviczky Zsolt / Népszabadság

Magazin: Művészcsaládba született. Szülei írók, testvérei: Péter díszlettervező, Eszter fuvolaművész, Ádám pedig rendező-koreográfus. Dafke kerülte az előadóművészetet?

Horgas Judit: Énekelni csak a zuhanyban szoktam, színésznek is rettenetes lennék, mert mindent le lehet olvasni az arcomról. Ily módon a diplomatapályára is eleve alkalmatlan vagyok.

 

Cser Krisztián: Én sem gondoltam, hogy színpadon leszek, de pont az a jó színész, aki erőteljesen kifejezi az arcával is, amit érez.

Horgas Judit: De azt nem tudnám eljátszani, amit nem érzek. Az előadó-művészetet inkább nézőtérről élvezem, és kiskoromban hozzászoktam, mert Eszter nővérem napi hat órát gyakorolt. De ez nem okozott traumát. Két szakma vonzott: az éneklés és az orvoslás. Az egyikhez tehetségem nincs, a másikhoz szorgalmam nem volt. A testvéreimmel rettentő rossz tanulók voltunk, és felnőttként rájöttem: marhaság, hogy nem tanultam. A szüleim azt hajtogatták, nem kell, hogy kitűnő legyél, de legyen valami, ami nagyon érdekel. Szállóigévé vált: az is jó, ha almás pitét sütsz, de akkor a tiéd legyen a legjobb a világon. A saját gyerekeimtől sem várom el, hogy eminensek legyenek. Főleg a mai magyar oktatási rendszerben.

Reviczky Zsolt / Népszabadság

Cser Krisztián: Nálunk a gyereknek az volt a dolga, hogy tanuljon. Azért a kitűnőtől én is messze álltam. Zenei általánosba jártam Szegeden, hogy legyen valami zenei alapom, de inkább a reál tantárgyak érdekeltek. A mutálás után mindenki azzal érvelt: a mély hangommal még ráérek, így volt időm elvégezni a fizikus szakot is. A doktorit mégsem fejeztem be, mert a Zeneakadémia után szép feladatok vártak rám énekesként, a kettő együtt pedig sok lett volna.

Horgas Judit

Született: 1974-ben Budapesten.

Foglalkozása: szerkesztő. Az ELTE BTK angol szakán diplomázott, ugyanitt doktorált. Dolgozott angoltanárként, fordítóként, szótárszerkesztőként; megbízott előadóként tanított az ELTE BTK-n. 1998 óta a Liget olvasószerkesztője, majd szerkesztője. 2008-tól a Szitakötő szerkesztője és az oktatási program vezetője.

Magazin: 2008 óta szerkeszti a gyerekeknek szóló Szitakötőt. Ki olvas ma papíralapú folyóiratot?

Horgas Judit: A Szitakötőre a Liget Műhely Alapítvány 1991-es alapítása óta vágyunk. Az alapító okiratban is szerepelt, de nem volt rá elég energia és pénz. Végül 2007-ben kezdtük az előkészítését, mikor azzal rukkoltam elő: az anyagi problémák áthidalására adjuk ingyen a lapot!

Magazin: Kiváló gazdasági érzék!

Horgas Judit: Ugye? Úgy tudjuk ingyenesen eljuttatni a gyerekekhez, hogy a hozzá tartozó oktatási programra pályázunk és nem a lapra. Nem volt rossz ötlet, mert 2008 óta működik.

Reviczky Zsolt / Népszabadság

Magazin: Krisztián sorra játszotta a gyerekoperák főszerepeit. Nem sértődött meg, hogy nem adtak egy „normális” felnőtt szerepet?

Cser Krisztián: Minden szerep normális. Nem az számít, kinek játszunk, hanem, hogy mit és hogyan. A gyerekközönség külön kihívás: lekötni a figyelmüket, elérni, hogy máskor is eljöjjenek. Ezek pedig jó darabok, jó rendezésben. A Parázsfuvolácska például rövidített verziója a Varázsfuvolának. A rendező Toronykőy Attila cirkuszi térbe helyezte a darabot, ami még közelebb áll a gyerekekhez. Az első két sor karnyújtásnyira ül tőlünk, mivel a fedett zenekari árkon játszunk. Mozart zenéje pedig nagyon is alkalmas arra, hogy a kicsiket is közelebb hozzuk ehhez a műfajhoz. A zsizsegés meg ebben a korban természetes viselkedés. Nem is nagyon hallom, akkora paróka van rajtam.

Magazin: Játszott a középiskolás estéken is, a Hunyadiban meg a Mario és a varázslóban. Ez a közönség már nem olyan „lidérces”, amilyenről annyi anekdota szól?

Cser Krisztián: Van ott is őrjöngés, de szintén az a feladat: olyat adni, ami igaz és nem unalmas. A Hunyadi László is azért jó, mert értik a szöveget, magyarul énekeljük, és a tanórákról ismert a történelmi háttér. A mostani tizen-huszonévesek kicsit furának tűnnek, ahogy én is „ufó” lehettem a szüleim korosztályának. Ma már az internettől, különösen a Facebooktól megváltozott minden, gyorsabb, zaklatottabb lett az élet, amit hatéves lányaim korosztályán is látok. A ikreket szerencsére még jobban érdekli a mesevilág, mint a gépek.

Horgas Judit ajánlja

Színház: Szputnyik Mentőcsónak és a „GYERE” Gyerekesély Egyesület: Szociopoly

Film: Andrej Zvjagincsev - Leviatán

Könyv: Molnos Péter - Scheiber Hugó

Horgas Judit: Ez majd megváltozik, a mai gyerekeknek egyre több ingerre van szükségük. A Szitakötőnél is kérdés, lehet-e értéket átadva megfelelni ennek az elvárásnak. Január 1-jétől a Liget folyóirat is áttért online megjelenésre. Nyitásnak élem ezt meg, mert olyan XXI. századi eszközöket használunk, amelyek segítik a befogadást. Elkezdtük digitalizálni az első 15 év számait is, mert csak 2002-től működik a honlapunk.

Cser Krisztián

Született: 1977-ben Szegeden, muzsikuscsaládban.

Foglalkozása: operaénekes. Tanulmányait a Szegedi Tudományegyetemen és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem opera szakán végezte. Oratórium-szólistaként 1998 óta hallhatjuk. 2004-ben megnyerte a IV. Simándy József Énekversenyt. 2010-ben a Márciusi Ifjak-díjjal, 2013-ban Székely Mihály-emlékplakettel, 2014-ben Magyar Ezüst Érdemkereszttel tüntették ki. Külföldön operaénekesként 2008-ban, Spoletóban debütált. 2008–2010 között az Operaház ösztöndíjasa, azóta tagja.

Magazin: Amikor a Liget elkezdett e-könyveket kiadni, azt mesélte, a szerzők ragaszkodtak a papírverzióhoz.

Reviczky Zsolt / Népszabadság

Horgas Judit: Ráadásul a huszonéves, első kötetes költő-írók mondták: jó-jó, digitális világ, de kell egy kézzel fogható könyv is! Mikor átálltunk az online változatra, tudós szerzőink azt firtatták: hogy lehet majd hivatkozni a cikkre, mit írjanak a publikációs listába? Azzal oldottuk meg, hogy minden hónap végén lesz egy letölthető, oldalszámmal ellátott PDF.

Magazin: Február 14-én tartják a Faust bált, ahol az egyetlen magyar operaénekes, aki felléphet a sztár-vendéggel. Sőt a főszereplője volt a sok díjat elnyert tavalyi operaimázsfilmnek is. Ön az Operaház arca?

Cser Krisztián: Az egyik arc. Remélem, jó arc. Az elmúlt két-három év kampányában részt vettem, és elárulhatom, az ideiben is szerepelek. A Faust Bálon stílusosan Mephisto rondóját éneklem a Gounod-operából. Az est fénypontja a világhírű szoprán, Angela Gheorghiu első magyarországi fellépése lesz. Ugyanekkor utcabált is rendez az Opera, mindkét helyen mentőautóra gyűjtünk.

Cser Krisztián ajánlja

Zene: Faust bál

Film: James Marsh - A mindenség elmélete

Könyv: Buda László - Mit üzen a testünk?

Magazin: Jár bálba?

Horgas Judit: Ha társadalmi eseményre vágyom, tüntetni megyek.

Cser Krisztián: Szükséges kifejezni a véleményünket, de ennek a módját nehéz meghatározni. Én azzal tüntetek, hogy megpróbálok jól dolgozni. Jobban szeretek valami mellé állni, mint valami ellen tüntetni. Az „ellen” magasabb dimenzióban nézve erősíti azt, ami ellen tüntetnek.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.