galéria megtekintése

Mosó Masa és Pöttyös Panni történelme

0 komment

Papp István

A történettudomány tudomány jellegére vonatkozó viták egészen a klasszikus ókorig nyúlnak vissza. Az, hogy mi a történetírás tárgya és módszere, az 1980-as évek végének Magyarországán sokkal könnyebben megválaszolható kérdésnek tűnt, mint manapság. A politikai szabadság megszületésével, a tilalomfák fokozatos ledőlésével számos korábban tiltott politikatörténeti téma az érdeklődés középpontjába került és meghatározta a szakmai vizsgálódások irányát. Ám a trend nem tartott igazán sokáig, hiszen az ezredfordulótól kezdve a lassan felnövekvő új nemzedék friss impulzusokat keresett, és a határokon átnyúló szellemi vérkeringésnek köszönhetően a história írása számos társtudomány kelléktárából meríthetett. Az egyik legfontosabb következmény az emlékezet, az emlékezés diadalútja volt, amely fogalom viszont a percepción, vagyis az észlelésen alapul, tehát azon, hogy mit vettünk észre, mit jegyeztünk fel a körülöttünk lévő világból, s ebből mi rögzült emlékezetünk tiszta táblájára.

Mindezt azért bocsátottam előre, mert a bemutatásra kerülő kötet saját emlékeim­mel szembesített, mondjuk úgy, két fordulóban is. Az 1980-as évek közepén, második felében, amikor még létezett a hétfői adásszünet és csupán egyetlen csatorna elégítette ki a nézők kíváncsiságát, anyukám gyakran vetített diafilmeket. Egy jókora dobozra való gyűlt össze az évek folyamán, A Robinson Crusoe-tól az Öreg néne őzikéjén át Az utolsó mohikánig. S ha valaki megkérdezné tőlem, mit is észleltem, tehát mire emlékszem 1987/88 Magyarországából, elég élesen kirajzolódik azon esték képe, amikor a falra eresztett fehér lepedőn ismerős mesehősök tűntek fel a forrósodó diavetítő enyhe berregése közepette. Akkoriban nem igen érdekelt, ki írta és rajzolta e bájos meséket. Ám amikor egy-két évvel ezelőtt nagyobbik lányomnak újra elővettük a meséket, szemem a szakmai kíváncsiság miatt az alkotókra tévedt, s Hófehérke történeténél azt olvastam: rajzolta F. Györffy Anna.

 

Vajon hányan élhettek át hasonló élményeket, amikor a nevezetes Pöttyös Panni-vagy Mosó Masa-történetekből tanultak olvasni, esetleg az 50-es, 60-as években a Kisdobos vagy a Dörmögő Dömötör lapjait forgatták? Hiszen e korszak egyik legkomolyabb ellentmondása, hogy a politikai diktatúra éveiben kiemelten fontosnak tartották a kultúrát, természetesen a rendszer ízlésének megfelelőt, s ezért egyre táguló helyet biztosítottak a minőségi művelődésnek. A különös folyamat egyik, elsősorban tündéri, kedves rajzai, illusztrációi, s kevésbé a neve után ismert szereplője volt Farkas Ferencné Györffy Anna.

Emlékére születésének centenáriumán a Petőfi Irodalmi Múzeum igényes kiállítással tisztelgett, melynek szemgyönyörködtető katalógusát unokája, Farkas Judit állította össze. A kötet nem csupán Györffy Panni (az egyik legkiválóbb népi író, Kovács Imre nevezte őt így, férjéről, a derék mecénásról és a Parasztpárt politikusáról írott nekrológjában) számtalan rajzáról, ruhatervéről, plakátjáról, könyvborítójáról és személyes tárgyairól közöl szép fotókat, hanem egy hosszabb tanulmány keretében bemutatja e tehetséges asszony tanulságos pályafutását is.

Neves értelmiségi családból származott, édesapja Györffy István néprajzkutató volt, egyik fiútestvére pedig Györffy György történész. Élettörténete nem csupán az alkotó művészé, hanem – s ezt tartom a kötet egyik legkomolyabb erényének – egy nő mindennapjainak, szerepeinek, mozgásterének krónikája is. Gyermekkorában sok időt töltött erdélyi falusi környezetben nagyszüleinél, s a paraszti hagyományok, a népi tradíció, a természet világa élete végéig bőséges ihletforrást jelentett számára. Ám bármilyen korán megmutatkozott rajztehetsége, édesapja nem engedte, hogy a képzőművészeti főiskolára jelentkezzen. Így többszöri kitérővel, az iparművészet és a divattervezés világából érkezett el a művészi könyvillusztrációkhoz. Kenyerét 1945-ig az óbudai Goldberger Textilgyárban kereste, oda a háború évei alatt Szentendréről járt be, két fiút is nevelt, de csak néhány hónapot töltött a kicsik mellett, mert dolgoznia kellett.

A háborút követően a művészi könyv­kiadás terén komoly érdemekkel bíró férje, B. Farkas Ferenc révén végül a könyvek, elsősorban mesekönyvek díszítésével teljesíthette ki pályáját. Az 1950-es években a Kisbobos című lapnál a háttérbe szorított magyar irodalom olyan csillagainak me­séit és verseit illusztrálta, mint Pilinszky János, Szabó Lőrinc, Weöres Sándor vagy Mészöly Miklós, de jó barátságot ápolt Illyés Gyulával, Lengyel Balázzsal, Nagy Lászlóval és Zelk Zoltánnal is, röviden szólva mindenkivel, aki számított a virágkorát élő magyar gyermekirodalomban. Bizony-bizony, akinek van kiskorú gyermeke, az tudja, hogy még manapság is milyen sokat meríthetünk ebből a kincsesbányából.

Farkas Judit forrásokat, elsősorban leveleket is közöl, amelyekből kiderül, hogy F. Györffy Anna szabadúszó grafikusként gyakran került nehéz helyzetbe, szorította az idő, a szerkesztők türelmetlensége, az elszámolás lassúsága. Ezzel együtt teljes életet élt, ahogyan arról az unokáknak írott rajzos képeslapok is árulkodnak. E kötet összességében új látószöget, kicsit új értelmezési lehetőséget is kínál a mögöttünk hagyott évtizedekhez: ez is hozzátartozott egy nehéz korban élő, mégis maradandót alkotó nemzedék históriájához.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.