Miért nincs lába a kurtizánnak?

A tökéletes báb mindent tud, amit elvárnak tőle, de annál egy cseppet sem többet - magyarázza a hazai bábkészítők do­yenje, Lellei Pál, aki a képzőművész-grafikus-tervező Balla Margittal arról is beszélt, hogyan állítják be a bábok férfiasságát.

Johannes Kepler koponyája úgy esett szét három darabra, hogy azzal a lendülettel ki is pattant belőle a francia forradalom. Legalábbis az azt megtestesítő Georges Jacques Danton, merthogy Kepler figurája óriásbáb volt a Budapest Bábszínház 1999-es bemutatójában, Az ember tragédiájában, Dantoné meg kicsi. - Ezer olyan látomás beteljesedhet a bábszínpadon, amit élő színházban sohasem lehetne kivitelezni. Elég csak a klasszikus vásári bábjátékok karaktereire gondolni. Mondjuk a Széteső Halálra: a csontvázra, amelyik darabjaira hullik, majd újraépíti önmagát. A Léghajósra, vagyis a krinolinszoknyás hölgyre, akinek fölkapott szoknyája léggömbbé alakul, vagy ott a Zsonglőr, aki a saját fejével labdázik - meséli az Andrássy úti színház raktárában a képzőművész-grafikus-tervező Balla Margit, a Tragédia díszlet- és bábtervezője.

- Azt például hogyan mutatná meg egy színházrendező, ahogy Isten a kezébe veszi Ádámot meg Évát? Nálunk ez is megtörténhetett, csak mert itt máshogy működik a fizika. Míg az élő színházban sehogy sem úszhatja meg egy színész, hogy átgyalogoljon a színpadon, addig egy bábszereplőt minden további nélkül átrepíthetünk rajta.

Ezzel együtt a bábszínházban semmi sem lehet öncélú. - A tökéletes báb mindent tud, amit elvárnak tőle, de annál egy cseppet sem többet - magyarázza a hazai bábkészítők do­yenje, az Andrássy úti bábszínházból nyugdíjba ment Lellei Pál. - Nézze csak ezt a figurát - mutat egy ledér öltözetű kesztyűsbábot Balla Margit. - Ez egy kurtizán Az ember tragédiájából. Fontos volt, hogy a piros tüllszoknyából folyton elővillanjon hosszú bal combja. De a jobb lábának nincs szerepe. Ezért nincs is neki. Egy-egy előadásban játszanak alakok, akik csak kinéznek az ablakon. Nincs testük, mert fölösleges volna. Aztán itt van Angela a Szarvaskirály című produkcióból. Ennek a darabnak az eredetijét az itáliai vásári komédia, a commedia dell'arte utolsó nagy alakja, Carlo Gozzi írta, így a bájos Angelát a műfaj egyik jellemző karaktere után terveztem. Áttetsző fátylat kapott, amit viszont le kellett varrni kétoldalt, hogy a színész be tudjon nyúlni a hátán lévő lukba, ahonnan mozgatja. Lényeges, hogy a lány lábai szépek és hajlíthatók legyenek, de nézze, feneke már nincs. Az nem látszik, nincs jelentősége.

- Egyébként bábra nem úgy készítünk jelmezt, hogy megcsináljuk, aztán ráadjuk. Nálunk magán a figurán kell megvarrni azt. Ha pedig egy szereplő többször „átöltözik" egy darabban, akkor nem cibáljuk le róla a ruháját, hanem annyi bábot csinálunk, ahányféle ruha kell. Sokszor meg épp az okoz gondot, hogy nincs rajta ruha - mosolyog Lellei Pál.

- A Garas Dezső rendezte Tragédiában, ugye, meztelenül lép színre Ádám és Éva - veszi át a szót Balla Margit. - Ádámnak nyilván jelezni kellett valahogyan a férfiasságát. Még azt is megbeszéltük, hogy az óramutató járása szerint merre állítsuk be. Úgyhogy az Ádámé végül egy olyan fél ötös lett. De emlékszem Jankovics Marcell Babiloni Biblia-rendezésére is, ahol meg maga az ördög csinált nemi szervet Ádáméknak. Egyszer pedig ajándékba kaptam egy ritka gyönyörű indiai marionettet. - Behoztam a színházba, mert annyiféleképpen lehetett mozgatni, hogy a komplett mechanikaműhelynek feladta a leckét. Már odahaza gyönyörködtem benne, amikor felfedeztem egy addig észrevétlen zsinórt. Elképesztő méretű pénisz emelkedett ki a ruha redői közül!

Meglepetések tehát a legdörzsöltebb bábtervezőt is érhetik, de legalább ekkorákat okozhat ő is a közönségének. Hogy kezdhet el például énekelni valaki, akit lenyakaztak? Balla Margit egy Judit és Holofernész-előadásba olyan koponyát tervezett, amelyet belülről két kapoccsal mozgathatott a bábos, így a vérbe fagyott fej pislogott és énekelt egyszerre. De mutat a raktárban falanszter-jelenetből való óriás legóbábot, szemforgató-szájharapdáló pópát, kalapácsfejű munkást, párnarojthajú lányt, rugdosó szarvast, bólogató buldogot és hős királyfit - mint az összes bábnak, az utóbbinak is az orra kopott meg először. Lellei Pál mindegyikükre emlékszik, de mindnél jobban emlékszik Pinokkióra. Sok évtizedes pályafutásának csúcsa volt az a pillanat, amikor a gyaluasztalról leemelt fabábu Gepetto kezébe kapaszkodva élete első sétájára indult, s egyszer csak felpillantott az apjára. A nézőtéren megbabonázva ültek az emberek, pedig a „csoda" technikailag pofonegyszerű volt. Pinokkio fejét ferde tengelyben helyezte a nyakára Lellei, így amikor a Gepettót játszó színész megnyomta a fabábu tenyerébe rejtett gombot, egészen úgy tűnt, mintha az alulról sandítana fel rá. Más szempontból viszont az efféle pillanatokra mondják a bábosok, hogy a fa, a textil meg a drót közé végre befészkelte magát a báblélek.

A bábszínpad pikantériája
Bábok tömegével legközelebb a Marczibányi téren május 2-án kezdődő gyerekszínházi szemlén találkozhatunk: meghívták a Stúdió K és a Tintaló Társulás mellett többek között a Ciróka, a Vojtina, a Vaskakas és a Kabóca Bábszínházakat. A jegyek jó része már elkelt, úgyhogy várhatóan tömött sorokban hömpölyögnek majd a szülők által kísért gyerekek a Marczibányi térre május elején - és ezzel meg is rajzolják a hazai bábszínházi közönség tipikus képét. A magyar fejekben ugyanis ez egyelőre gyerekműfaj.
Annak ellenére, hogy az elmúlt években nagy port kavart néhány felnőtt előadás, így Alföldi Róbert perverz bábjátéka, a Sade márki 120 napja, Balázs Zoltán báboperettje, a Mikádó vagy szintén Balázstól a ­2009-es Faust. A magyar felnőttek mégsem rajonganak a bábokért - állítja a szakma egyik guruja, Lellei Pál, és a cseheket hozza ellenpéldának. A prágai Nemzeti Marionett Színház például már több mint 4500-szor játszotta Don Giovanni előadását, és a produkcióra 2011 decemberéig minden jegy elfogyott!
A kritikus Sándor L. István szerint a magyar felnőttek pont ugyanígy szeretik a bábszínházat, csakhogy nekünk a hagyományainktól és az elvárásainktól is viszonylag távol áll ez a műfaj. - Az egyik sztereotípiánk, hogy a báb valami infantilis dolog. Pedig a szülők is élvezik az előadásokat, ahogy a meséket is szeretik, csak nem hirdetik. Ráadásul jó néhány utazótársulat készít már afféle családi produkciókat, ahol a poénok egy része a gyerekeknek, a másik a felnőtteknek szól. Másrészt egyre több prózai színpadon bukkannak föl bábok, és ez jó jel. (D. V. G.)

Lellei Pál és Balla Margit
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.