Miért mondott le Fischer Ádám?

Lassan nem telik el hét, hogy ne változna valami az Operaház igazgatásában. A hármas vezetésből már csak Vass Lajos főigazgató maradt a posztján. A művészeti direktor, Kovalik Balázs szerződését nem hosszabbították meg, a fő-zeneigazgatóként dolgozó vezető karmester, Fischer Ádám pedig csütörtökön lemondott. Kinevezték azonban miniszteri biztosnak az énekes Horváth Ádámot, és tényfeltáró átvilágító címére vár Harangozó Gyula.

Fischer Ádám csütörtökön kérte a Nemzeti Erőforrás Minisztériumot, hogy lemondhasson fő-zeneigazgatói funkciókat ellátó vezető karmesteri státuszáról. Réthelyi Miklós miniszter és Horváth Ádám, az Operaház miniszteri biztosa azonban ragaszkodik Fischer művészeti munkájához, ezért tiszteletbeli főzeneigazgatói címet ajánlottak neki. Ő ezt el is fogadta - írta közleményében a tárca.

Fischer Ádám
Fischer Ádám

Megpróbáltuk megkérdezni Fi­scher­­­ Ádámot, miért és miért éppen most mondott le mandátumáról, de a világhírű karmester lapunknak sem adott interjút. Annyit mondott csak: szeretné megtartani produkcióit. Reménykedik, hogy megadják erre a lehetőséget, mindenesetre ígéretet kapott rá. Az egyik ilyen a Wagner-napok a Művészetek Palotájában, a másik a 2011-ben induló, ugyancsak nemzetközi érdeklődésre számot tartó Mozart-hét az Operaházban. (A fesztivált három éven át mindig decemberben rendeznék meg.) Természetesen a megkötött szerződéseket is tartja, azaz készül A bolygó hollandi januári premierjére.

Operaházi forrásokból úgy tudjuk, az utolsó utáni cseppet a pohárban a Heti Válaszban megjelent interjú jelentette. Ebben az opera miniszteri biztosa azt nyilatkozta: „Fischer Ádám emblematikus művésze az Operaháznak. De talán ő is örülne, ha inkább a ház első vendégkarmestere lehetne. ... Megtarthatná az irodáját, s ha idejön, hazajön." Mindazonáltal a biztos azt is megjegyezte, hogy Győriványi Ráth Györgyöt, az előző Fidesz-kormány alatti fő-zeneigazgatót kívánják vissza azok is, akik annak idején kígyót-békát kiabáltak rá. Híreink szerint Fischer ezt úgy értelmezte, az új miniszteri biztos és vele együtt a politika bele fog szólni művészeti kérdésekbe is.

Az utóbbi hetekben a kulturális kormányzaton belüli (a miniszter és a kulturális államtitkár, Szőcs Géza közötti) viszályok folyományaként egymásnak ellentmondó kijelentések kaptak nyilvánosságot, és ellentétes döntések születtek arról, ki lesz az átvilágító miniszteri biztos. (Ahogy erről korábban írtunk: Szőcs a Bécsből visszatért Harangozó Gyulára osztotta volna ezt a posztot, mégis Horváthot nevezte ki a miniszter. Végül Harangozónak is átvilágítói feladatot kínáltak.) A karmester-fő-zeneigazgató nem vette túl jó néven, hogy Horváth kinevezéséről csak az évadnyitó koncerten értesült.

Informátorunk szerint egyébként Horváthnak azt a feladatot adták ki a minisztériumban: legyen nyugalom a dalszínházban az önkormányzati választásokig. Mégis, ez a változás-folyam nehezen nevezhető nyuga-
lomnak.

És hogy még mi állhat Fischer lemondásának hátterében? Ez régebbről eredeztethető. Állítólag a strukturális problémák közé sorolta, hogy a főzeneigazgató definíciója nálunk más, mint külföldön. Olyan elvárásokkal szembesült itthon, amelyekre nem volt felkészülve: például hogy mit kell ellenőriznie, mennyi időt kell a munkahelyén töltenie. Nem véletlen az sem, hogy 2009 nyarán lemondott közalkalmazotti jogviszonyáról. Faramuci helyzetbe is került ezzel, hiszen fő-zeneigazgató csak közalkalmazott lehet. Így kreáltak neki egy posztot, a vezető karmesterit - a korábbi feladatokkal.

Nem kimondottan állt ki Fischer Kovalik Balázs mellett, amikor a júniusban lejáró művészeti igazgatói posztján nem hosszabbították meg. A karmestert jól ismerő másik informátorunk szerint ennek állítólag az az oka, hogy - belső információból - úgy tudta, az volt az elképzelés: marad minden a régiben, maximum Kovalik nem látja el a papírmunkát. Minden szinten azt képviselte a házban, hogy Kovalik rendezzen többet, adminisztráljon kevesebbet. Abban reménykedett, hogy együtt formálják tovább az Opera arculatát, és az új kormány ügyvezető igazgatót nevez ki. De semmi sem úgy alakult, ahogy ezt előre ígérték, és Fischer nem igazán látta át a háttérben zajló folyamatokat.

Mostanra a hármas vezetésből egyedül Vass Lajos maradt posztján. Noha a miniszteri biztos ragaszkodna ahhoz, hogy Fischer kiemelt vendégkarmesterként minél többet vezényeljen a dalszínházban, állítólag ez nem is olyan egyszerű. Mert ő szereti kiválasztani, kivel akar együttdolgozni, maga jelöli meg az énekeseket, zenészeket. És egy új vezetés koncepciójába ez nem biztos, hogy belefér majd.

 

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
A NOL kiadója a Népszabadság zrt. © Minden jog fenntartva.