galéria megtekintése

Mielőtt elfelejtenék a kort

0 komment


Szemere Katalin

Lassan hét éve gyűjt fotókat a színész-rendező Alföldi Róbert, aki – mivel most Dél-Koreában rendez – kérdéseinkre e-mailben válaszolt.

Mint írja, véletlenül került a kezébe Szilágyi Sándor Neoavantgárd tendenciák a magyar fotóművészetben 1965–1984 című könyve. És ez a kötet olyan mély benyomást tett rá, hogy begyújtotta a szenvedélyt, milyen jó lenne felkutatni ezeket a képeket. Alapvetően ebből a korszakból származó alkotásokat gyűjt, de olyan alkotók fotóit is megszerezte, akik fiatalabbak, mint a neoavantgárd művészek. Például az 1972-ben született Czigány Ákos munkáit kimondottan fontosnak tartja. A fotóvásárlásnál főként ösztöneire, zsigeri megérzéseire hallgat, de sokat segített neki Kincses Károly fotótörténész meg a korszakkal foglalkozó galériás barátai.

Azt is kérdeztük Alfölditől: árverésen vagy fotóstól vásárol-e, megbízást ad vagy maga keresi meg a fotókat. Ezek a képek nem jelennek meg árveréseken, a piac most kezdi el újra felfedezni ezt a korszakot – meséli. (Ez alól talán csak a külföldi alkotók munkái kivételek.)

 

A színész-rendező szereti felkutatni a munkákat, és örömmel találkozik a művészekkel is. Került már hozzá kép padlásról, nejlonszatyorból kisimogatva, poros szekrény mögül, és olyan is, ami után évekig nyomozott.

Haris László: Törvénytelen avantgarde
Haris László: Törvénytelen avantgarde

Sok különleges kép gyűlt a kollekciójába, és bízik benne, hogy más is úgy látja majd: az anyag csupa ínyencségből áll. Egy részüket falra akasztotta otthon, jó párat meg speciális helyen tárol.

A Mai Manó Házban január 16-tól látható kiállítás, „A múlt szabadsága – Neoavantgárd fotóművészet Magyarországon az 1960-as évektől napjainkig” anyagát Alföldi a régi barátjával, Kolozsváry Mariannával együtt válogatta . A művészettörténész azt meséli, nem volt köztük vita, Alföldi a gyűjtő, ő tudja, mit tart fontosnak a kollekciójából. A legnagyobb nehézség a kiállítás összeállításában a helyszín mérete volt. Bár a Mai Manó Ház kétemeletnyi kiállítóteret is adott, nem fér el a tárlaton annyi kép, amennyi majd az albumban szerepel. Így is 180 fotót nézhetnek végig a Nagymező utcai kiállítótérbe látogatók.

Fotó: M. Schmidt János / Népszabadság/archív

A művészettörténész folyamatában látta a gyűjtemény alakulását, gyarapodását. Fantasztikusnak tartja a színész-rendező gyűjtési módszerét, megszállottságát, szenvedélyét. A temérdek színházi munkája mellett ennek is óriási figyelmet szentelt, ráadásul rengeteget hozzáolvasott a művekről és művészekről.

– A magyarországi neoavantgárd a fotótörténet izgalmas, de méltatlanul háttérbe tolt időszaka, nagy a szakma restanciája – állítja Kolozsváry Marianna. Mivel Szilágyi Sándor könyvén kívül nem jelent meg róla fontos kötet, ezért elengedhetetlennek tartották, hogy a kiállítás mellé kiadjanak egy albumot magyarul és angolul. A fotókhoz tanulmányokat is társítottak – Kincses Károlytól, Szilágyi Sándortól, Készman Józseftől, Szombathy Bálinttól és Radnóti Sándortól.

akner László: Felveszem a lépcsők formáját
Lakner László: Felveszem a lépcsők formáját

A könyv előszavában mesél is arról Alföldi, mik történtek vele a gyűjtés során, hogyan lelt meg elkallódott képeket. Például olyan disszidált művészekről, akik mielőtt elhagyták az országot, „felcsapták" a képeket egy-egy barátjuk padlására. Már rég elfeledkeztek erről, és most elérzékenyülve hallgatták a gyűjtőt, aki fontosnak tartotta munkáikat. – Gyűjtőszenvedélye rengeteg művet mentett meg a pusztulástól, elkallódástól – jegyzi meg a művészettörténész.

A kiállításon – a sok közül az egyik – érdekesség lesz Haris ­László Törvénytelen avantgarde című alkotása. A fotón egy férfi szájába tömött újságoldalból olvasható ki a kép címe. Az eredeti újságcikk címe az volt: Törvénytelen úton néhány avantgarde. Haris úgy hajtogatta össze a lapot, hogy a középső két szó kimaradjon. Alföldi megszerezte az eredeti cikket, és a fotóval együtt állítják ki a képet, így gyakorlatilag alkotótársa lett a fotóművésznek.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.