MGP: Norvég népszínmű

A Trafóban komoly drámát játszik - miként manapság önbecézik magukat - a TÁP Varieté és Performance Színház. Egy melodrámát adnak a talányos Roló címmel. Egy népszínművet, természetesen dalokkal. Részint Ravel Bolerójával, részint örökön zöldnek maradt táncdalokkal.

Vinnai András írta a darabot. A színlap óvatosabb. Közli, hogy Vinnai jelenetei alapján játszanak. Vagyis szétrögtönözték a megírtat. Ki-ki beledolgozott a készbe. Tovább klöpfnizték a szerző horgolta kétfedelű mondatokat-helyzeteket. A mű eredetileg 2002-ben Nagyon rossz a memóriám címmel megnyerte a Magyar Rádió hangjátékpályázatát. A hangjátékot színpadi művé őrjítették Vajdai Vilmos vezényletével. A TÁP-osok szemben a főhivatású untató-színházakkal, ahol a rendező Zerkovitz Béla-módra nézi alakuló művét (ideidézendő: „Papír előttem és toll a kezemben/Semmi, de semmi nem jut az eszembe...") itt mindenkinek rengeteg járulékos ötlete van. Elmondja. Kipróbálják. Benne marad az előadásban. Következőleg az a végtelenbe rétestésztázik, és noha lekéssük az utolsó autóbuszt, de még utolérjük a hajnalpírt. Akik később nézik majd a revízió alá vett előadást: jutányosabb idő alatt jutnak a végére.

Vinnai komoly dolognak tartja a tréfát. Nem zsírozza jól csúszóvá. Nem követi a nemzedékek által benevetett komikai kliséket. Gyilkos humorral lyukasztja ki az üres nagyképűséget. Leleplezi a fűzfadrámaírók gyártotta panel-költészetet. A finomkodást. A kimódoltságot. A nyakatekert szépelgést.

Vinnai eredeti vígjátékíró. Hasonlíthatatlan bárkihez is anarchista humora. Bolondos komolysága. Eszement vígságai. Nem látszik oktalanságnak összefoglalni eddigi szorgalmas munkásságát Vinnai és korunk tanulmánycímmel. Nyelve kétértelmű. Kormosan komor az egyik fénytörése, gúnyosan bohóci a másik. Tréfái fájdalmat és reménytelenséget fednek el.

A játékstílust szabatos színészi intelligenciával Stork Natasa találja telibe. Ha kell, vidám revügörl. Szenvelgőre írt szerepét száraz erővel közli, érzelmes elnyafogástól mentesen. Jobbkarját patetikusan lendíti, de csak jelzi a régi nagy tragikai stílust.

Anyaszerepben, a nagy színpadtérben iciri-piciri, mesebeli manónőnek ható Stefanovits Angéla betölti az épületet. Finoman poentíroz. Nem is illene ezt a szakszót használni, annyira természetesen csalafinta. Rezdíthetetlen komolysággal a várhatónál ellentétesebb reakciókkal lepi meg az embert. Még görkorcsolya betétje is van. Komoly bohóc.

Az eredetileg kaposvári Márton Eszter a nézőtér középtáján, sorközépről hiteles botrányt bömböl. Felgyulladnak a nézőtéri lámpák. Egymaga tömegjelenetet hisztériázik. A néző egyáltalán nem lehet biztonságban afelől, hogy az elhagyottságában felpaprikázott Donna Elvira csap nézőtéri patáliát elkóborolt párját dühödten vissza-szipkázandó, vagy megszervezett nézőtéri műbalhét lát.

Gosztonyi Csaba (Carbon Group Communication megoldásszállító ügynökség irányítója) játssza az emlékezetét veszített Lajost. Van színészi múltja: Pálfi György Nem vagyok a barátod munkájában egy könyvelőt alakított. A Filmszemlén az origo neki ítélte a legamatőrebb amatőr színész kitüntetését. TÁP-ék több produkciójában játszott, de kiugró értelmetlenségével most nyerte el színészi fölfedezését. Póker-játékosian mozdulatlan arcú tagbaszakadt Lajosa minden abszurditást rezzenetlenül elvisel. Erős intelligenciával agy-halott bamba. Szemöldöke sem zizzen, amikor dr. Pumánszky Miklós (Terhes Sándor) sarlatán lélekidomár ki-be jár agyából. Színpadi mása Tamási Zoltán (a színlap szerint duplikátuma). Szinte valamennyi alternatív társulatnál megfordult. Janklovics Péter a Plébános. Ő az a színész, aki jó érzékkel kihátrált a Geczi című bélsárral megdobált produkció főszerepből. Előre megérezve a baljós illatot.

Kovács Ádám Liliom utcai norvég népviseletben a falu bikája. Tabeira Iván dublírozza a szerepet. Egyformán öltözöttek. Összehangzón beszélnek. Összekoreografáltan mozognak.

Vadas Zsófia Tamara állította be a különféle, meglepetést meglepetésre halmozó táncbetéteket. Hadi Juli, Arany Virág, Cuhorka Emese, Fülöp László hibátlanul működnek. Ötödik táncosként Újvári Milán (25 éves) tökmag komoly összpontosítással konkrétan eltéved a világban és ártatlanul letér megszabott koreográfiai útjáról.

Tömegek csinálták a díszletet. Főként háttérvetítésből áll a dinamikusan mozgékony színészek mögötti látvány. Fábián Gábor, a videós Juhász András, Kálmán Eszter, Vajdai Vilmos tervező-teamhez hozzá kell venni a színész Dankó István kisfilmjét. Jó munkához sok ember kell.

Keresztes Tamás kiemelkedően jó lehetett az előadásban, kizárólag azt nem tudom, mit játszott. Feje búbjáig Juhász Dóra tervezte bagoly-tollakkal borítottan ő lehetett a baljósan huhogó randa madár, az viszont Schönberger Ádám volt, eltakart arccal. Bagollyá bújva.

Nyitott kérdés: mit játszott Keresztes Tamás?

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.