Megspórolva a zene

Kero (Kerényi Miklós Gábor) nagyon büszke rá, hogy megint van prózai előadás a Dóm téren. Lehetne is, ha lenne. De a Tévedések vígjátéka, ahogy ott most eljátsszák, prózának éppen mondható, de előadásnak alig. Legalábbis egy Shakespeare-vígjáték előadásának semmiképpen. Ettől még a maga alpári módján is lehetne jó, izgalmas, hatásos. Mutathatna valamilyen stílust, még ha az szórakoztatóipari szintű volna is.

Az a zűrzavar azonban, amely a szegedi deszkákra került, semmi ilyesmivel nem szolgál. Pedig van ott minden: teve is és motorbicikli is, politikai mondandó is, viccelődés is, tánc is és rappelés is, bohóckodás és verekedés is. Hogy emberközeli, elgondolkodtató vagy megindító pillanat nemigen akad, azt még csak nem is hánytorgatnám fel. Jól működő ökörködések a nélkül is megélnek olykor, főképp nyári estéken, irreális méretű játéktereken képtelen számú néző jelenlétében. Kerónak azonban kivételes érzéke van a stílustalansághoz, az ívek beomlasztásához, a hangulatok megtöréséhez.

Kérdés lehet az is, hogy pont egy Shakespeare-komédia, ráadásul éppen a Tévedések vígjátéka való-e a mai világban a Dóm térre. De ha azon kezdenénk keseregni, hogy mennyi mély gondolat és finom érzés vész el szükségképpen a hatalmas térben, akkor bizonyára minden valamire való művészi értéket eltanácsolnánk onnan. Inkább higgyünk abban, hogy harsányan és elnagyoltan, nagy gesztusokkal és látványos tömegjelenetekkel is lehetne stílusegységet teremteni és emberi érzelmeket kelteni, nem pusztán fizikai ingerületeket kiváltani. A mai zenés színpad ettől elszokott, megteszi ott a magáét a hangerő és a ritmus puszta idegborzolása. Prózát játszani, már ha a shakespeare-i álomvilág költészetét annak nevezzük, viszont csak akkor érdemes, ha ennél több jön ki a játékból.

Pálmai Anna, Szinetár Dóra és Molnár Áron
Pálmai Anna, Szinetár Dóra és Molnár Áron
Kelemen Zoltán Gergely / MTI

Most valójában még ennyi sem jön ki belőle, szaladgálással, tarka jelmezekkel, imitált szenvedélyekkel nem pótolható a zenei effektek agyzsibbasztó hatása.

Más célja viszont nemigen érezhető annak a közel-keleti kavalkádnak, amit Kero a színpadra erőszakolt. Zsibvásár, annak minden bája és humora, elsöprő lendülete és rettentő sodrása nélkül. Füzér Anni jelmezeiben arab világ veszi körül az egymással folyton összetévesztett ikerpárok tragikusan mulatságos történetét francia idegenlégiósnak látszó rendőrrel, a herceget ütemesen éltető tömeggel. Néha táncra perdülnek Duda Éva nem különösebben találékony koreográfiája szerint.

A jellemek nemcsak elnagyoltak, ami elkerülhetetlen, de néha eltévesztettek is. Adorjáni Bálint a helybeli efezusi úri iker randalírozó krakélernek még elfogadható, jámbor testvéreként viszont Telekes Péter inkább együgyűnek, mintsem emelkedettebb léleknek hat. Még kínosabb azonban, hogy Szinetár Dóra az intelligens, művelt, kékharisnyának megírt sógornőt éppolyan vaskos, brutális délszaki nőszemélynek játssza, mint testvérét Pálmai Anna. Igaz, ennek felismerhető oka van. Kell ahhoz a gusztustalanra kiagyalt jelenethez, amikor a két nő vízbe ugorva tépázza egymást. Az már részletkérdés, hogy még ez sincs legalább a maga ocsmány nemében rendesen, mulatságosra kidolgozva. A két Dromió, a szolgaikrek szerepében Klemm Viktor és Molnár Áron gyakran csak a szöveg alapján különíthető el.

Nádasdy Ádám fordításának humora viszont olykor még ezen az esztelen ribillión is átjön, és Molnár Piroska is képes szinte csak a hangjával emberszerűre formálni a darab legkevésbé plasztikusan megírt szerepét, az apátnőét, akiről persze kiderül, hogy az ikrek anyja.

Csuja Imre mint belátásra hajlamos efezusi herceg levonja az igaz közhelytanulságot: minek gyűlölködjenek az efezusiak és a szirakúzaiak, ha ilyen könnyen összetéveszthetők. Az előadás ezt nemigen bizonyítja. Inkább azt, hogy prózában is lehet semmit mondani. S még a zene is megspórolható.

SHAKESPEARE: TÉVEDÉSEK VÍGJÁTÉKA Szegedi Szabadtéri Játékok

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.