galéria megtekintése

Megint kezdődik

Az írás a Népszabadság
2014. 07. 05. számában
jelent meg.


Pető Péter
Népszabadság

Zavarba ejtő könyv a Szivárványgömb. Nem könnyű elkezdeni az olvasását. Méghozzá azért nem, mert két eleje van.

Amikor egy kötetet először veszünk a kezünkbe, általában megforgatjuk, tapogatjuk, megvizsgáljuk a fedőlapot, aztán a hátsó borítóra tekintünk, hogy információkkal gazdagodjunk. Csakhogy e rutineljárás kevés eredményt hoz a tárgyalt kiadvány esetében. Igaz, a megduplázott fülszöveg még a kudarc elkönyvelése előtt eligazít: a Szivárványgömböt bármelyik elejéről el lehet kezdeni.

Az egyik fél regényben a vidéki színész, a másikban a többi szereplő áll a fókuszban. Fájdalom, a szerző ellentmondásba keveredik, mert első és második szöveget említ, amivel máris orientálja az olvasót, miközben pár szóval odébb még tetszőlegesen fölcserélhetőnek mutatta be a szövegeket. Ettől még nyilván bárhonnan lehet kezdeni, de az említett apróság miatt hamar kiderül, hogy az író honnan indítaná a könyvét.

 

Ugyanakkor e mulasztás csupán furcsaság, ami utána következik, már nagyobb bizalmatlanságot kelt.Merthogy a szerző értelmezési keretet kínál a Szivárványgömbhöz, amennyiben rögzíti: „könnyű olvasmánynak tűnik, ám legmélyén kesernyés társadalmi és erkölcsi tapasztalatok munkálnak”. Mi több, jelzi: a szerelem mindenhatóságába vetett hit bemutatásával némi reményt is hordoz.

A szellemi mankó átadása empátiára vall. Már ha feltételezzük: e segédeszköz nélkül a befogadó összeesne. Ez a fölvetés viszont irodalmi közegben visszatetszésre ad okot, elvégre ez az egész mégiscsak arról szólna, hogy az olvasó halad, értelmez, elgondol, átél, hisz, tud, mer. És tesz még annyi mindent, amire az egymásba fűzött mondatok ráveszik. Más lenne a helyzet, ha az inkriminált etap kiadói gyártmány lenne, ám a hivatkozott szakasz alatt elhelyezett Kelecsényi László aláírás arra enged következtetni, hogy a szerző igyekezett megágyazni a történetnek.

Annak, amelyik a részletezett anomáliák ellenére lehetne jó is. Ám nívója messze elmarad az ötlet és a forma mögött. Merthogy hiába az egyébként valid problémafölvetés, ha a karakterek csapata és a sztori sablonos marad. A fiatal, gyönyörű lány kalandjainak részletezése nem elég kimunkált, olykor már-már közhelyes.

Miközben napjaink legfontosabb, leginkább figyelemre érdemes társadalmi gondja az élethelyzet megváltoztatásának esélyétől való megfosztottság, a fullasztó, ingerszegény környezettel folytatott küzdelem kilátástalansága. Csakhogy Kelecsényi túl könnyedén tereli hősei egyikét az útra, amely logikusan vezet a szexrabszolgaság, a test totális és megalázó kizsákmányolása, a továbbgondolhatatlan kiszolgáltatottság felé. Hiányoznak az apró részletek, a lélektani motívumok, amelyek a visszafordíthatatlanhoz vezetnek.

És nem, egyáltalán nem könnyed olvasmány a Szivárványgömb, mert lehetetlen csak úgy átfutni a teljes megalázottságon. Ahhoz viszont biztosan nem elég mély, hogy katarzist keltsen. Pedig akadt pillanat, amikor mutatkozott sansz minderre. Akkor, amikor – a számomra – második rész elkezdődött. Mert ha már megismertem az írói sorrendet, természetesen a másik verzió mellett döntöttem: az első részben a szexmunkákba sodródó, nyomorulttá tett egykor volt csodás kisvárosi fruskába fülig szerelmes vidéki színész csupán említések erejéig tűnt föl; Kintses Fanny tragikus,

de valamiképp a reménytelenségből fakadóan szükségszerű élete állt a fókuszban. Mind többet tudtam meg róla, családjáról, szexpartnereiről, gyermekkoráról, de nem mindent. Amikor viszont a színész sztorija kezdődik, az olvasó úgy érzi, újraértékelhet mindent, megértheti az egészet, összeállíthatja saját mozaikját, hogy aztán az egyszerre szóljon a sivárságról, az úttalanságról, a semmibe fordulásról, a felszínességről és a teátrumi miliő hazugságairól.

Ám a fény kialszik. A párjával együtt élő, miközben együtt nem élő színész szenvedélye izzónak mutatkozik ugyan, de ez a fél nem emeli egésszé a másik felet. Ami azt jelenti: valamelyik darab nem a megfelelő méretű vagy formájú. Meglehet, ha Kelecsényi László nem szól előre, hogy ha szereplői nem is, az olvasó meglelheti a teljes igazságot, akkor nem keresem oly zaklatottan. Meglehet, akkor nem kutatok a képért, amely talán nálam lehet. Igaz, ha sikerrel jártam volna, akkor is azt gondolnám: ez a regény mindig csak kezdődik.

Kelecsényi László: Szivárványgömb. Kortárs, 246 oldal, 2500 forint

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.