galéria megtekintése

Művészeti botrány lett a másnapos émelygésből

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 18. számában
jelent meg.


Vári György
Népszabadság

Vihart kavart a múlt héten az ismert brit képzőművész, Jake Chapman az Independentnek adott nyilatkozata. Chapman szerint „tökéletes időpocsékolás”, hogy a szülők kisgyerekeiket is magukkal viszik képzőművészeti kiállításokra. A brit művészeti és pedagógiai közvélemény és a lapunk által megkérdezett Munkácsy-díjas képzőművész is másként látja a dolgot.

Jake Chapman „arrogánsnak” tartja azokat a szülőket, akik úgy gondolják, hogy egy gyerek képes megérteni olyan komplex műalkotásokat, mint az amerikai absztrakt expresszionizmus kiemelkedő alakjainak, Mark Rothkónak vagy Jackson Pollocknak a munkái; egyenesen úgy véli, hogy „sértés” Pollockra nézve, ha kicsiknek mutogatják, mintha képei csak gyerekes ostobaságok volnának.

Jackson Pollock: Number 4, 1951
Jackson Pollock: Number 4, 1951
Andy Rain / MTI/EPA

Ebből a megfontolásból kiindulva utasította vissza élesen, hogy a gyermeki spontaneitásnak, romlatlan látásnak bármi köze is lehessen bizonyos képzőművészeti irányzatok törekvéseihez. Mint mondta, másnapos émelygést érez, katzenjammere van attól a picassói elgondolástól, hogy a rajzolás értelme valamilyen gyermeki állapot elérése volna. (Picasso azt mondta egyszer, hogy négy évébe került, amíg megtanult úgy festeni, mint Raffaello, de az egész élete ráment, hogy úgy tudjon festeni, mint egy gyerek. – A szerk.)

 

A Chapman szavai által kiváltott zajos vita legtöbb résztvevője határozottan nem ért egyet ezzel az állásponttal. A legtöbben úgy gondolták, hogy a múzeumlátogatás szélesíti a gyerekek horizontját, növeli fogékonyságukat és fejleszti a kreativitásukat. Volt, aki sznobizmussal, elitizmussal vádolja Chapmant (aki egyébként maga is három gyerek édesapja). – Mégis, hány doktorátusra van szükségünk szerinte, hogy értékelni tudjuk Picassót vagy Pollockot? – tette fel a kérdést a Guardianben egy olyan szervezet vezetője, amelynek egyik kitüntetett célja, hogy minél fiatalabb korban vezesse be a gyerekeket a képzőművészet világába. Ő úgy látta, nem igaz, hogy a kisgyerekek nem reagálnak a művekre, még ha értekezést valóban nem tudnának írni róluk.

– Akadályozz meg minden spontán, örömteli korai találkozást a műalkotásokkal, és egy életre meggyilkoltad a művészet iránti érdeklődést. Hová lennének így a Jake Chapmanhez hasonló művészek? Ki nézné meg, ki vásárolná, amit csinálnak? – kérdezte.

Mark Rothko: Cím nélkül, 1949
Mark Rothko: Cím nélkül, 1949

Megszólalt az ország egyik legjelentősebb szobrásza, Anthony Gormley is, aki saját bevallása szerint nem vált volna művésszé, ha gyerekkorában nem viszik rendszeresen galériákba.

A vita kapcsán megkérdeztük Roskó Gábor Mukácsy Mihály-díjas képzőművészt, grafikust, a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógiai Kara rajz–művészettörténet tanszékének vezetőjét, hogyan lehet elkerülni a kötelező családi kultúrafogyasztással járó unalmat a múzeumokban (vagy a hangversenytermekben és a színházakban). Roskó, mint mondta, ebben az ügyben kivételesen a Chapmant hevesen támadó többséggel ért egyet. Szerinte nem az a lényeg, mikor, hány éves korban kell múzeumba menni, és mit kell megnézni. Minden a közvetítéstől, a műveket értelmező szülő vagy tanár viselkedésétől függ.

– Kerülni kell a normativitást, az örök értékek kijelölését, a művészettörténeti ismeretterjesztést – magyarázta –, helyette le kell fordítani empatikusan a gyerek nyelvére azt, ami előtte van. Nem más a tanárok feladata, mint ez a gyerek nyelvére-érzékeire való fordítás, lényegében ezen múlik minden. Annyi a dolgunk – tette hozzá –, hogy engedjük kibontakozni a gyerek kíváncsiságát, engedjük, segítsük megfogalmazni a kérdéseit. Ha pedig mégis mérlegelni akarja valaki, hogy melyik korban mit érdemes mutatni, Roskó Gábor szerint akkor sem éppen a XX. századiak vagy a kortársak „bonyolultságát” célszerű elkerülni. – Mint a kötelező olvasmányoknál is: Zrínyi Miklós Szigeti veszedelmének problémavilága, kifejezésmódja olyan végtelenül messze van a korszellemtől, hogy semmiképpen sem kell kisiskolások vagy kamaszok kezébe adni. Aztán majd, ha így megjön az étvágy, akkor már mindenhez megjön, idővel a Zrínyiászhoz is. Pollockkal és Rothkóval sincs szerintem másképp, Chapman még ebben is téved.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.