galéria megtekintése

Nevetséges délutáni matinévá gyalulták a legendás Ben-Hur filmet

5 komment


Csákvári Géza

A Ben-Hur egybeforrt a grandiőz Holly­wood fogalmával: Lew ­Wallace regényének eddigi mozgóképes adaptációi kivétel nélkül emberfeletti vállalkozások voltak. Legyen szó akár az ­1925-ös vagy a tizenegy Oscart nyerő 1959-es verzióról, olyan vállalkozások voltak, melyekről a mai filmipar álmodni sem mer. Többéves előkészítés, épített gigadíszletek, ­elképesztő mennyiségű statiszta, és az Oscarokat halmozó produkció rendezői széké­ben pedig egy legendásan lassú direktor ült William Wyler személyé­ben, akiről senki sem kérdőjelezte meg, hogy művész. Kérdés volt tehát, hogy 2016-ban, amikor az instant filmek korát éljük, vajon mit jelent majd egy újabb feldolgozás?

A legendás kocsijelenet szinte változatlan
A legendás kocsijelenet szinte változatlan
Forgalmazza: Fórum Hungary

Röviden: megváltoztathatjuk a definíciót, mert Timur Bekmanbetov változatára inkább az olcsó, mintsem a monumentális jelző alkalmazható. Pontosan olyan, mint az orosz-kazah filmrendező korábbi munkái. Sufnituning-akció. Mégis kisülhetett volna belőle valami érdekes. A Ben-Hur cselekménye pedig két olyan nagy szcénát is tartalmaz, ahol a látvány a mérvadó.

 

A gályarabként átélt tengeri csata, illetve természetesen a fogatverseny. Muszáj elismerni: előbbit egészen pazarul oldotta meg Bekmanbetov a kevesebb több elvének alkalmazásával. A nagy tengeri csatákat csak résekből látjuk, szinte kukkolva, csak azt a minimális szintet kapjuk, amit a karakter is lát és megél. Ez a tíz perc valóban lenyűgöző. Viszont a fogatverseny látványban semmi különöset nem kínál, unalmas CGI-torna az egész. Az összképen pedig a színészek sem tudnak segíteni.

Pedig látjuk Morgan Freemant rasztaparókában, illetve a dán Pilou Asbaeket, aki mesterien hozza a flegma római nagyurat – alakítása vígjátékba illene.

De nem is a látványmegoldások és a bizarr színészvezetés a legnagyobb problémái a filmnek. Úgy tűnik, a ­Wyler-verzió körülötti anomália örökletes (annak idején már zajlott a forgatás, amikor bevonták ­Christopher ­Fryt, hogy kezdjen valamit a nevetségesen hangzó dialógusokkal), mivel ez a forgatókönyv is több sebből vérzik. Egyrészt szuperkonzervatív.

A Juda Ben-Hur és Messala közötti viszonyt nyilvánvaló szándékkal érzelmesebbé és ezáltal átélhetőbbé kívánták tenni, ezért a két rivális most osztozik a gyerekkorán: a Hur család örökbe fogadja Messalát. (Wyler verziójában csak barátok voltak, némi homoszexuális utalásokkal – ez akkoriban forradalminak számított.)

Wallace regényének végkifejletét sikerül a nevetségesség szintjére gyalulni, hogy beférjen a kor családi kategóriájának elvárásai közé. De ez így már csak délutáni matinénak jó.

Ben-Hur. Bemutatja a Fórum Hungary

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.