galéria megtekintése

Lenyűgöző gépek fogságában

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 09. számában
jelent meg.


Varga G. Gábor
Népszabadság

Regionális szuperprodukcióként debütált tavaly az Index videosorozataként indult Attraktor, amelyet első webes sorozatként a Discovery Channel alkalmazott tévére idehaza, Csehországban és Szlovákiában. Ezzel nemcsak a nézőszám nőtt, hanem a költségek és a befektetett munka is. De a magyar riporterek szerint sokat megér, hogy meghallgathatják a cseh szinkronhangjukat.

Az Attraktor az a produkció, amely lenyomta a híres Top Geart a világ legkeményebb terepjárójáért, a Ghe-O-ért folytatott harcban. Olyan holland katonai eszközökben készült, melyekben előttük még senki más, és forgathattak a nagy széllel, azzal a tankalvázra szerelt repülőgép-hajtóműből készült berendezéssel, amellyel olajkutak tüzét szokták oltani a magyar lánglovagok.

Mesterházi Dávid és Magyarósi Csaba a Gripen-küldetésen
Mesterházi Dávid és Magyarósi Csaba a Gripen-küldetésen
Attraktor

Az egyetlen fatális véletlen az Attraktor csaknem hétéves történetében maga az indulás volt. Amikor Budapesten nagy sajtónyilvánosság előtt landolt a világ egyetlen, 250 tonna terhet szállítani képes, kétszer három hajtóműves teherszállító monstruma, Magyarósi Csaba és Mesterházi Dávid, az Index akkori újságíróiként gondoltak egyet, s nem cikket írtak az eseményről, hanem videót forgattak az ukrán gyártású monstrumról. Óriási siker lett, akkor azt az egy videót csaknem negyvenezren nézték meg. S ami ilyen siker volt egyszer, gondolták, az stabilan is képes jó nézőszámot hozni, ezért elkezdték gyártani az érdekesebb technikai berendezésekről szóló sorozatot. A fogadtatás jobb volt, mint várták.

 

A produkció már az Indexen is nemzetközi volt, annyiban mindenképp, hogy Indiától Amerikáig szinte mindenütt forgattak, ahol találtak valamilyen érdekes gépezetet. Ekkor már 100-150 ezren néztek meg egy részt, de volt háromszázezres epizód is.

Erre figyelhetett fel a Discovery, amely két éve kezdett tárgyalásokat a készítőkkel. Ez volt az első netes produkció, amelyet végül megvásároltak, nem mellesleg a régióban ez a produkció volt a második, amelybe invesztáltak. A budapesti, a lengyel és a brit irodákkal is egész gyorsan jutottak el odáig, hogy elkészülhetett egy próbaadás, és így esett, hogy a világon is ritka esetként egy webes sorozatot alkalmaztak professzionális tévés környezetben. A sorozat gyártója hivatalosan az Index lett.

A tévés környezetre adaptálás nem volt könnyű vállalkozás. Míg korábban Magyarósi Csaba és Mesterházi Dávid egy kétszemélyes stábot alkottak, és időnként velük tartott egy operatőr-hangmérnök-technikus egyszemélyes magánhadsereg, a tévés körülmények között két operatőr, egy hangmérnök, egy rendező, szerkesztő és gyártásvezető is a stáb része lett. Így működik a tévémamut: miközben részükről nagy stáb készíti a produkciókat, annak ellenére, hogy a netes környezetben lehet látni, hogy vannak hatékonyabb modellek is.

Magyarósi Csaba szerint a forgatások költségei akár a százszorosára is növekedhettek a netes időkhöz képest, de hozzáteszi, hogy a csaknem nullát nehéz százzal szorozni, célozgatva arra, hogy az Index.hu Attraktorja sokszor csak az ő fizetésükbe került. A pluszköltség mellett több a munka, és a produktum is hosszabb. Hatpercesről csaknem huszonöt percesre nőtt, sokkal több megtervezett akció, látványelem kellett bele, a korábbinál is igényesebb vágóképekkel. A legfrissebb, ma adásba kerülő epizódban a Die Hard 5 kommandósaival készítettek akciójelenetet a magyar gyártású páncélozott harci járműről (a MRAP-ról), a Komondorról.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.