Olyan ikonikus személyiségek portréi jelennek meg mértani módszerrel szerkesztett képei tárgyaiként, mint Salvador Dalí, Lincoln, Mona Lisa vagy Marilyn Monroe. Az utóbbiakról készült Yvaral-művek Pécsre is eljöttek, tulajdonképpen a kiállítás fődarabjai. A Mona Lisa sorozat például a híres Leonardo-kép pixelekre bontásának stációit mutatja be, egészen az absztrakcióig. Több képpel tiszteleg apja emléke előtt is, az ő képalkotási eszközrendszerével jelenítve meg portréját.
|
Pierre Vasarely a pécsi megnyitón |
Jean-Pierre, azaz Yvaral 1934-ben Párizsban született Vasarely második fiaként. Iparművészetet tanult, 1950 és 1953 között elvégezte az École des Arts Appliqués-t, majd reklámstúdiókban dolgozott, s 1958-tól csatlakozott apja és René Denise galériájának művészeihez. Majd 1960-ban, apja ellen is lázadva, megalapította a Group de Recherche d'Art Visuel nevű csoportot, amely elutasította a festészet tárgyi világát, és Yvaral dimenziós hatású plexiből, fémlapokból, gumiszálakból készített optikai reliefeket. Jó néhányat láthatunk közülük Pécsen is. Később visszatért a festészethez, geometrikus struktúrákból építkező képei gyakran antropomorf látványokat, vagy – Victor Vasarely képeihez hasonlóan – kozmikus tájakat jelenítenek meg.
Apja eszméit követte abban is, hogy művészetét gyakran állította az építészet szolgálatába, így a párizsi RTL épület homlokzata, a rue du Louvre-ban található Mona Lisa-oromfal vagy az IBM székházban lévő Blaise Pascal-emlékmű is az ő munkája.
A Renault-emblémára apja kapott megbízást 1971-ben, akinek akkor rengeteg munkája volt, s körülbelül tíz tervet készített, de nem volt elégedett velük – mesélte a tárlat megnyitóján Pierre Vasarely –, ezért azt ajánlotta fiának, dolgozzanak együtt. A tíz tervből négyet-ötöt Yvaral készített, s ezek közül választott ki egyet a Renault, amelyet Vasarely-emblémának hívnak ugyan, de a szerződésben Yvaral neve szerepel. A jelnek egyébként semmi köze a női nemi szervhez, mint azt sokan gondolják. A rombusz alak, vagyis a torzított négyzet Vasarely geometrikus világából vezethető le.
Szóba került Yvaral neve is, amely lényegében a Vasarely név egy anagrammája, kivéve belőle az „s" és az „e" betűt. Első változata Yves Aral volt, tudtuk meg a Vasarely-unokától, Pierre-től.
|
Yvaral és Victor Vasarely a 70-es évek elején |
Yvaral 2002-ben hunyt el Párizsban. Hagyatékát a Vasarely Alapítvány kezeli. Szóba került az alapítvány helyzete is. Mint megtudtuk, Yvaral halála után volt felesége mintegy négyszáz Vasarely-képet szállíttatott el az Aix-en-Provence-i alapítványi központból New Yorkba. Ezeket sikerült ugyan jogilag visszaperelni, de visszakapni egyelőre nem, mert a képek továbbvándoroltak állítólag Costa Ricába.
Szóba került az is, hogy a magyarországi kiállítóhelyek, valamint Pécs városa az alapítvánnyal együtt dolgozik a franciaországi Gordes-ban öt-hat éve bezárt Vasarely-múzeum újranyitásán. Ezenkívül az alapítvány minden harmadik évben támogatja egy köztéri szobor felállítását, s így került Pécs egyik terére a 37 négyzetméter című alkotás is, amely egy lakótelepi kislakás méreteit jeleníti meg.