galéria megtekintése

Lebilincselő Houdini

Az írás a Népszabadság
2014. 10. 07. számában
jelent meg.


Csákvári Géza
Népszabadság

Két hete mutatták be Amerikában, a múlt héten kezdték vetíteni Angliában a szabadulóművész Houdiniről szóló minisorozatot. Nemcsak az illuzionista volt magyar származású, de az őt alakító Adrian Brody és a sorozat producere, Hámori András is az.

Adrian Brody mint Harry Houdini a most induló televíziós minisorozatban
Adrian Brody mint Harry Houdini a most induló televíziós minisorozatban

Harry Houdini, vagy korábbi nevén Weisz Erik a világ egyik leghíresebb illuzionistája, így mindenkinek van róla egy kialakult képe. A történetet ismét elmesélik: jelesül Uli Edel rendezett kétrészes minisorozatot a nagy szabadulóművészről Adrian Brody címszereplésével, melynek premierje nemrég volt az Egyesült Államokban a History nevű kábeltévé-csatornán.

– Kevés film készült Houdiniről, kettő foglalkozott vele komolyan. Az egyikben Tony Curtis alakította a címszerepet, a másikban Paul Michael Glaser, de mindkettő gyenge volt – mondja Hámori András magyar származású producer, hangsúlyozva: nagyszabású televíziós eseményt akartak kreálni, mert Houdinié univerzális történet. Amikor elkezdték szervezni a forgatási munkálatokat, a producernek egyértelmű volt, hogy ezt a produkciót Budapesten kell leforgatni. Noha csak egyetlen jelenet játszódik itt, a magyar főváros az, mely mindenre képes: itt van harminc színház, és Budapestet át lehet alakítani Berlinné, Párizzsá vagy New Yorkká és Moszkvává. Arról nem is beszélve, hogy Budapesten dolgozni jó érzés, ezt az is bizonyítja, hogy Hámori András hatodik produkcióját hozta ide, többek között azért, mert itt mindenki hajlandó a végletekig elmenni.

 

Azért készített televíziós sorozatot Houdini életéből, mert a nagy mozifilmeket gyártó stúdiók a folytatásokkal és a remake-ekkel vannak elfoglalva, így sok kreatív ember a tévéknél talált magának helyet. Idemenekültek a legjobb írók, a rendezők, és ma már a sztárok is szívesen dolgoznak tévés produkciókban. Egy biztos: manapság már nem lehet kijelenteni a régebben gyakran használt szlogent: „ez csak tévé”. Az amerikai premier után – több mint ötmillióan nézték meg múlt vasárnap – debütált a produkció a brit Channel 4-on, ahol 970 ezren látták.

Alapvető különbség viszont, hogy a tévénél lényegében nem létezik a független – tengerentúli nevén: indie – produkció. Minden producernek első lépése, hogy tervének „otthont”, befogadó tévécsatornát találjon. – Egy tévés produkció kockázatosabb, mint egy filmes – mondja Hámori –, mert ha a legjobb műsorsávra kötelezi el magát az ember egy csatornánál, nem lehet hibázni. Ha meg minden rendben van, a csatornák előszeretettel érzik magukénak a sikeres produkciókat.

Hámori András
Hámori András
M. Schmidt János / Népszabadság

Hámori 1981-ben távozott Magyarországról (bár sosem biztos az évszámban), noha színház- és filmkritikusként dolgozott (ez alapvető tudást adott), illetve a Magyar Televízióban is szerkesztő volt (producer, financiális rizikó nélkül) – de, ahogy fogalmaz, unatkozott. Mindig is filmeket szeretett volna létrehozni producerként. Persze a producer szó még ma is rengeteg mindent jelent, szerinte a legjobb definíció: az az alkotó, aki az ötlettől a vetítőig végigkíséri a film létrejöttét, amire Magyarországon akkor még nem volt meg a lehetőség.

Mindenesetre Hámori András nagy merészségnek tartja akkori lépését, mert hetvenkét dollárral a zsebében vágott neki a nagyvilágnak. Ahogy fogalmaz, azonban szerencsés volt, mert Torontóban összetalálkozott a szintén magyar producerrel, Robert Lantossal, és együtt igazi nagyvállalattá fejlesztették az Alliance Entertainmentet. Hámori és Lantos olyan rendezőkkel dolgoztak együtt, mint David Cronenberg és Atom Egoyan: velük sikerült betörni a világpiacra. Cronenberggel készítették a J. G. Ballard regényéből adaptált Karambolt, amely Angliában egy ideig be is volt tiltva. Hámori nem nagyon szereti a művészfilm kifejezést, de a Karambolra bátran használja. Hozzáteszi: – Amikor kimentem Amerikába, meg kellett tanulnom, hogy a film nem feltétlenül művészet, hanem ipar. Nagyon drága műfaj ez, ha valaki kizárólag önmagát akarja megvalósítani, írjon regényeket!

Több magyar produkciónak is segített az utóbbi években, a közvélemény akkor jegyezhette meg a nevét, amikor a Koltai Lajos rendezte Sorstalanság válságmegoldójaként lépett fel. Először nem szállt be a produkcióba, mert már volt ott négy másik producer. Aztán leállt a forgatás, és a rendező Koltai hívására megvizsgálta a financiális felépítést, átalakította a struktúrát, összhangba hozta az állami és a magánpénzeket, újratárgyalta a külföldi szerződéseket, és sikerült újraindítania a filmet. Még Koltai speciális kívánságát is teljesíteni tudta, hogy mindent kronológiai sorrendben vegyen fel.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.