galéria megtekintése

Leástak a nagyteremig

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 01. számában
jelent meg.


N. Kósa Judit
Népszabadság

A budai Vár megújítását tűzte zászlajára a kormány, amikor meghirdette a palotát bő száz évvel ezelőtt nagyhatalmi jelképpé formáló építészről elnevezett Nemzeti Hauszmann Tervet. A tervbe vett munkálatok részleteiről egyelőre keveset tudni. Sorozatunkban azt igyekszünk bemutatni, milyen volt fénykorában a királyinak szánt palota és szűkebb környezete.

A második világháború után bő másfél évtizedbe telt, hogy végre elkészüljön egy új budapesti útikönyv. Érthető persze, hiszen a korábbi, szolid másolásos módszerrel az ostrom sújtotta városban már nem lehetett dolgozni: szinte minden fejezetet újra kellett írni. Különösen igaz volt ez a budai Várra, amely köszönő viszonyban sem volt a korábbi bedekkerekben bemutatott negyeddel; a palotáról pedig egyelőre nem is volt mit mondani, mert ott a könyv megjelentekor, 1961-ben még gőzerővel folyt a bontás és építés.

A gótikus csarnok a feltárás idején és helyreállítva
A gótikus csarnok a feltárás idején és helyreállítva
Forrás: Gerő László: A helyreállított Budai Vár

Az utazók annyit azért megtudhattak, melyek a fő alapelvek, amelyeket követve a helyreállítás zajlik. Az útikönyv szerzője így fogalmazott: „a háború bombái, lövedékei, robbanásai nemcsak ártottak a Várnak, hanem (ha lehet ezt a szót használni) előnyére is váltak: a megmozdult, összeomló falak feltárták régi, elrejtett titkaikat, lerázták magukról a közbeeső századok átépítéseit, burkát, s a régészek csákányai nyomán egyre tisztábban tárul fel előttünk a régi, a középkori Vár. Barokk cirádák, múlt századi nagyzoló és fellengzős díszvakolások alól régi, nemesebb formák tűnnek elő…”

 

A tíz évvel későbbi Panoráma-útikönyvben viszont már a palota elkészült középkori teremsorát is ismertették. „Az újkori vár középudvarain alapfalak, pincék kerültek felszínre, a mai Vármúzeum épületszárnyának környékén pedig tekintélyes magasságig álló középkori palotarész bontakozott ki az 5-8 méter vastag törmelékréteg alól. Hasonló épségben került felszínre a vár déli erődítése, a Rondella és kaputornya is.”

A korábban az uralkodói lakosztálynak, illetve a krisztinavárosi szárnyba átvezető helyiségeknek otthont adó déli épületrész ekkor már kontúrjaiban is alig emlékeztetett a régi palotára. A helyreállítás fő szempontja a középkor minél teljesebb bemutatása volt: az immár Vármúzeumként meghatározott szárny alatt és körül előkerült Anjou- és Zsigmond-kori tereket rekonstruálták, a látogatók számára bejárhatóvá tették, és mindennek a visszaállított középkori kertrészletekkel teremtettek hiteles környezetet.

E régi-új terek leglátványosabbika kétségkívül az úgynevezett Gótikus nagyterem vagy Lovagterem volt, amely a XV. század elején épült, és Buda visszavívása után a lerombolt maradványait majd háromszáz évig nem láthatta senki. Hauszmann királyi palotájában az itteni feltöltés tetején kapott helyet a pálmaház.

A régészek már a negyvenes évek végén megtalálták azokat a részleteket, amelyek lehetővé tették a helyreállítást, erre azonban csak egy évtizedes kényszerszünet után került sor. A feltárás során kiderült, hogy a gótikus tartópillérek egyikét még a török kiűzése után falazták körbe, a másikat pedig Hauszmann tette láthatatlanná. A maradványok helyenként hét méter magasba nyúltak, s eredeti helyén került elő egy ülőfülkés ablak, akárcsak az a lépcső, amely a terem alatti pinceszintre vezetett.

A bombák inkább az előnyére váltak
A bombák inkább az előnyére váltak
Forrás: Gerő László: A helyreállított Budai Vár

Bár a laikus szem a feltárást dokumentáló felvételeken elsősorban rommezőt lát, az építészek nagy biztonsággal tudták kiszerkeszteni a terem gótikus íveit. Ennek köszönhető, hogy a terem ismét terem lett, és a kor műemlék-helyreállítási gyakorlatának köszönhetően ma is leolvasható róla, mely részletek láthatók eredeti helyükön, melyek a felhasznált középkori építőelemek, és hol kezdődik a modern kiegészítés. Mint Gerő László A helyreállított budai Vár című könyvéből megtudható, a helyreállítás során merült fel az ötlet, hogy az előkerült erkélyelemeket is beépítik a kompozícióba: ennek köszönhető az a jelzésszerű gótikus zárt erkély, amely a nagyterem födéme fölé nyúlik.

A hetvenes években a lovagterem használatára szinte önként adta magát az ötlet, hogy benne helyezzék el a Zolnay László által megtalált gótikus szobrokat. Egy újabb negyedszázad múltán azonban a szoborlelet más, önálló helyet kapott a múzeumban, a nagyterem pedig ma már Budapest egyik legfelkapottabb esküvői helyszíneként szolgál.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.