MGP: Látogatás az öreg Dürrenmattnál

Elvetemedett ötlet Dürrenmatt Fizikusok című bűnügyi- kém-szatíráját felújítani, mint tette Horváth Csaba a Sanyi és Aranka Színház és Opera telefonfülke méretű helyiségében. Békeharcos tendenciája megavasodott. Összegabalyított cselekménye kibogozhatatlanul kimódolt.

Dürrenmatt Bázelben a Cornichon nevű politikai kabaré házi-szerzőjeként keresi pénzét (1948). A cornichon csípős savanyúság. Egy sonkásszendvics ízesítéseként bukott elébük, amikor a Hitler elől Svájcba menekültek (a drámaíró Otto Weissert, a színész, rendező Walter Lesch, a pesti Kasics Tibor zongorista, zeneszerző) éppen kabaréjuk elnevezésén töprengtek. Thomas Mann Erika lánya itt ütötte fel Borstörő kabaréját, sztárjával, a pompás, sokoldalú Therese Giehsével - akinek kedvéért lett Mathilde von Zahn, a púpos, valószínűleg őrült szanatórium igazgatója női szereppé vált A fizikusok-ban. Az Uborkakabarét is német emigránsok alapították (1933-ban) ugyanabban a vendéglőben, ahol Erika Mann társaival Hitleren köszörülte humorát. Célkitűzésükként összetéveszthetetlen svájci kabarét akartak megteremteni, a legkülönbözőbb nyelvjárások, és a régi bázeli farsangi kuplék felhasználásával, rajzolt, szándékoltan primitív díszletek előtt. Az utolsó sorban állandóan ott ült a német nagykövetség tisztviselője és jegyezték a bemondásokat. (Kabarétörténelem forrása: a levéltárban.)

A fizikusok Les Cerisiers magánszanatóriumban játszódik. Egy elmegyógyintézetben. Mindenki más, mint mondja magáról, vagy hiszik róla.

Térey János és Harmath Artemisz fordítása szerint hangzik Dürrenmatt szövege. Kezdetekben hangokra bontva. Szétosztva szótagokra más és más szereplők között. A szavak gesztikus értelmet nyernek. És a mozdulatoknak verbális értelmük van. Milorad Krstic minimál díszlete pokol-piros háttér három hasítékkal (mintha lángnyelvek volnának), a réseken át közlekednek a szereplők, vagy csak félig merülnek beléjük.

Feltehetően a rendező, vagy a dramaturg (Upor László) írta az előadás támogató szövegét, mely szerint a mű üzenete: az egész emberiséget fenyegető atomkatasztrófa elleni tiltakozás, a fizikusok emberfeletti felelőssége. Az előadás folyamán mindez - szerencsére - eszembe sem jutott. Atomfenyegetés elleni színházat nehéz átélni. A színház nem politikai proklamációk helye. Emberi kapcsolatok vizsgálatának helyszíne. Horváth Csaba kifejezési eszköztárként a kabaré, illetve a varieté elemeihez nyúlt. Dürrenmatt a komédiához csatolt figyelmeztetések között mondja: a drámai cselekmény megtestesítői: emberek. Andrássy Máté Richard Voss detektívfelügyelőként felemeli cipőtelen lábát. Mozdulatának semmi helye nem volna egy szalon- detektívdráma előadásában, ahol legyilkolt ápolónők után nyomoznak. Andrássy felemelt talpa azonban elmélyült fejtörést fejez ki meglehetősen groteszkül.

Illusztrációnál több ebben a vélemény, a kritikai ráadás. Földeáki Nóra (mint főápolónő) maszkszerűn zárt arcvonásaival zord börtönfelügyelőnek hat. (A komorságot megtámogatják Benedek Mari vízhatlannak ható búvárruházatú egyen jelmezei.) A többi szereplőnél korosabb Gantner István fodros szoknyásan falzettben beszél. Nem nőimitátor. Bohóctréfa. Horváth Virgil, Kádas József trikós erőművészek. Hol a keresztgerendán függeszkednek. Hol a falburkolatba olvadó ülőpadokra hágva falra mászó artisták. Krisztik Csaba tornamutatványai közben baljósan fenyegető. Az ártatlanképű fiúból moccanatlan arccal is brutális erő árad. A táncosnőből prózai színésznővé átváltó Blaskó Borbála csupa súlyos nyomaték. Egyszerre megmutat és kimond.

Simkó Katalin és Sipos Vera angyalkülsejüket megcáfolva ugyancsak félelmetesek. Magas sarkú cipellőben, szűk fekete kosztümben párizsi divatszalon direktriszéhez hasonlítón von Zahn doktornő ortopéd lelkű alakját Zarnóczai Gizella jegesen ijesztőre formálja. A szerzői előírástól eltér: púpját nem hátán, lelkében viseli.

Az előadás pacifizmus helyett agresszív tömeget mutat. Támadó, személyiségéből egymást kiforgató harcát mindenkinek mindenki ellen. Horváth és mozgásművész színészei új időszerűségét tárták föl Dürrenmatt vad groteszkjének.

Ajánlatos megnézni a Sanyi és Arankában.

Ha beférnek.

 

 

Sipos Vera, Földeáki Nóra és Simkó Katalin a Sanyi és Aranka Színházban.
Budapest, 2009. október 16. Sipos Vera, Földeáki Nóra és Simkó Katalin játszik Friederich Dürrenmatt: A fizikusok című színművének október 15-i próbáján. A darabot Horváth Csaba rendezésében október 16-án mutatják be a Sanyi és Aranka Színházban. MTI Fotó: Kollányi Péter
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.