Öt éve a művészetpártolásért
A Summa Artiumot a Soros Alapítvány hozta létre azért, hogy betöltse a kivonulása után keletkezett űrt. Ezt a célt a szervezetnek nem saját forrásaiból kellett elérnie: a feladatuk az volt, hogy megtalálják azokat a vállalatokat és mecénásokat, akikben megvan a hajlandóság arra, hogy támogassák a kultúrát, de nincs meg a szakértelmük ahhoz, hogy megtalálják maguknak a megfelelő partnereket. A Summa Artiumot a kezdetektől irányító Török Andrást arról kérdeztük, hogy miben változott az üzleti élet részvállalása a művészetek támogatásában.
- Az első évben, amelynek végére elfogyott a Soros Alapítvány által ránk hagyományozott pénz, még a túlélésért küzdöttünk, amellett, hogy a munkánkat sem tudtuk végezni, hiszen nem volt partnerünk. Mára a helyzet sokkal biztatóbb: jelenleg öt nagy cég kultúraszponzorációját koordináljuk, és tucatnyi kisebb cégnek is dolgozunk. Új elem, hogy egyre több a partnereink között a magánszemély. Időközben a helyzet is megváltozott, a Summa Artium tulajdonosa már nem a Soros Alapítvány, hanem egy általunk létrehozott alapítvány - meséli Török András.
Meglátása szerint eddig a kultúra sok cég látókörén kívül esett, mára azonban egyre többen ismerik fel a kultúrában rejlő, üzleti célokra alkalmas lehetőségeket. Sok vállalatnál korábban is megvolt az elhatározás, de úgy gondolták, "hogy a kultúrához, ahogy a focihoz is, mindenki ért". Előfordult, hogy a vezérigazgató egy személyben döntött arról, hogy kit támogassanak.
- Ma már egyre több cégnél érzik, hogy ehhez a feladathoz szakmai felkészültség kell, ezért vagy házon belül alakítanak ki erre a célra egy külön csoportot, illetve ügynökségekre vagy éppen pont ránk bízzák a támogatásra érdemes művészek felkutatását. Fontos megérteni, hogy mi nem a művészeknek keresünk szponzort - ilyesmivel néhány profitorientált ügynökség foglalkozik -, hanem a cégeknek keresünk művészt. Ha kapunk egy megrendelést, akkor a megbízó szempontjai alapján elkezdünk kutatni: megkeressük a terület szakértőit, művészekkel beszélünk, és összeállítunk egy öt-hat ajánlatból álló menüt, amelyből a vállalat kiválaszthatja a neki legjobban tetsző művészt, intézményt vagy projektet - részletezi az alapítvány munkamenetét Török András.
Felmerül persze a kérdés, hogy hazánkban a recesszió hogyan befolyásolja a kultúraszponzoráció területét. - Öt új partnerrel folytattunk tárgyalásokat, ezek most megtorpanni látszanak, sajnos a cégek válság idején a marketingköltségükből faragnak le először. Másrészt viszont a recesszió a versenyt is erősíti, és azok, akik a kultúra támogatását választják, kiemelkedhetnek a mezőnyből; reméljük, ezt a cégek is felismerik - bizakodik a Summa Artium vezetője. A Mecénás Napra mindenesetre meglepetéssel készültek, amelyről előzetesen azonban csak ennyit árult el: - Öt év után bátrabbak lettünk - termékfejlesztésbe fogtunk. Ha minden igaz, épp a Mecénás Napon egy fontos új partnerünk egy jelentős képzőművészeti díj alapítását jelenti be a Műcsarnokkal együtt.