Pénz - nem csak papíron
Egyéb kategória: akár kellemetlen kasztot is jelenthet, jellegtelenség miatti besorolhatatlanságot. Nem ez az oka, hogy Magyarország egyik piacvezető befektetési szolgáltatójának, a Concorde Értékpapír Zrt.-nek idén különdíjat nyújt át a Summa Artium Kht. Inkább arról van szó, túl sok projektet futtatnak egyszerre, így nem szoríthatók bele 2008 egyik díjkategóriájába sem.
A vállalat két fő fronton vállal társadalmi szerepet: szociális ügyekben és a kultúrában. A mecénások és szponzorok idei versenyében a Concorde-ot négy projektje miatt jelölték: a Ludwig Múzeum,
a Budapesti Fesztiválzenekar, a WAMP (Wasárnapi Művész Piac) támogatásáért és a Mosoly Otthon Alapítvánnyal közösen indított Fogadj be! nevű programjukért.
Ez utóbbira a legbüszkébbek - állítja a vállalat marketing- és kommunikációs igazgatója, Reigl Beatrix, aki kezdeményezésükben három szektor összedolgozását tartja a leglényegesebbnek. - Az autista fiatalok lakóotthonai által képviselt szociális szektort, a kortárs képzőművészetet meg az üzleti életet egy konkrét feladat kapcsán összehozni, ez fantasztikus munka - meséli Reigl. - Pláne úgy, hogy célunk nem az egyirányú segítségnyújtás volt, hanem az, hogy minden résztvevő adjon valamit a másiknak. Úgy tűnik, ez nem csak a programtervezetben szépen mutató irányelv maradt. A képzőművész Tarr Hajnalka például az egyik otthon autista lakóival élt meg egészen rendkívüli találkozást: a pedagógusok ugyanis elkísérték a fiatalokat Tarr kiállítására.
Hogy jutottak el hozzá? A Fogadj be! projekt lényege egy júniusban tartott aukció volt, amelyre szakmai zsűri - a Műcsarnokot vezető Petrányi Zsolt, a Ludwig élén álló Bencsik Barnabás, a Szépművészetit igazgató Baán László, valamint a dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézet első embere, Zólyom Franciska - válogatta a kortárs képzőművészeti alkotásokat. Az árveréssel a Concorde a támogatók hosszú távú elkötelezettségét ösztönözte. Gyakorlatilag dupla adományozásra kérte őket: az alkotások leütési árának fele a művészeket illeti, a fennmaradó részével pedig támogassák az otthonokat. Ráadásul úgy, hogy ezt a felajánlást még további két évben is megteszik.
Példával előttük jár maga a Concorde, ők ugyanis a Budapesti Fesztiválzenekarnak tavaly vásárolt három Greiner mesterhegedű mellé idén további hármat ajándékoznak. - Persze az összes hegedűsnek nem tudnunk új hangszert vásárolni - magyarázza Reigl Beatrix. - De szerencsére a zenészek csírájában elfojtották egymás között a féltékenységet: kisorsolják a hegedűket.
A Fesztiválzenekarral egyébként az egyik legkedvesebb történetük a tavaly karácsonyi Titok koncert. Fischer Iván zeneigazgató ugyanis együttesével karácsonykor olyan hangversenyeket tart, amelyek programját nem árulja el előre. Javaslatukra tavalyi fellépésükre az értelmi sérült fiatalokból álló Parafónia Zenekart hívták meglepetésvendégnek, hogy Mozart-muzsikát játsszanak együtt. Amikor a hallgatóság állva ünnepelte az előadókat, úgy érezték, egyik céljuk megvalósult. Relativizálni a fogyatékosság fogalmát, vagyis ráébreszteni az embereket, hogy mindannyian hiányosak vagyunk valamiben. A Parafónia zenészei valószínűleg sosem tudnának elvezetni egy vállalatot, az igazgatók többsége azonban képtelen volna valaha Mozartot játszani.
Nyilván ezért is segít a Concorde olyan művészeket, szervezeteket és intézményeket, amelyek valamely kulturális területen jóval többet vállalnak az átlagosnál. A Wasárnapi Művész Piac fiatal, öttagú stábja mögé például 2008-ban főtámogatóként álltak, ezzel lehetővé tették nekik, hogy ne csak az iparművészek legfrissebb munkáinak a bemutatásán, hanem további projekteken is dolgozhassanak. Például a fogyatékkal élőknek és épeknek rendezett, WAMP Másképp nevű programon vagy a hatvani Lesznai Anna Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény falainak kifestésén - csupa vidám állatfigurával.
Ily módon a Concorde Értékpapír Zrt.-nek egyetlen Summa Artium díjra jelölt programja marad bárminemű szociális aspektus nélkül, ez pedig a Ludwig Múzeum hosszított nyitva tartásának támogatása. Az indok rettentő praktikus. A legtöbb fővárosi múzeum az emberek munkaidejének vége előtt bezár. Ám aki esti programként a Művészetek Palotája egyik koncertjét választja, annak - legalábbis a plusznyitvatartási órákat finanszírozó Concorde szerint - vétek lenne kihagynia az ugyanabban az épületben működő Ludwig kiállításait.