Egy kedves admirális
Úgy tudom, az édesapja nagy Star Trek-rajongó volt.
Igen, az eredeti sorozatnak, sokszor együtt néztük Kirk és Spock kalandjait. Világéletében büszke volt arra, hogy én is Star Trek-színésszé váltam. 2001-ben hunyt el, néhány héttel az Enterprise bemutatója előtt, de látott a korábbi szerepeimben. Az első huszonkét éve volt a Star Trek - Az új nemzedékben.
Ön azon kevés színészek egyike, aki három Trek-sorozatban játszott. Mi a véleménye, melyik volt a legjobb?
Szerintem mindegyik Gene Roddenberry filozófiáját követi, azaz a béke, a remény és az egység meséje. Ezáltal sokkal karikaturisztikusabb, mint a többi tévéshow. De ez egy sci-fi esetében szinte kötelező. Nagyon sokan komolyan veszik, de be kell látni, hogy ez szórakoztatás is egyben. Megdöbbentő, hogy sokan szinte vallásként kezelik a Trek-univerzumot. Németországban van egy iskola, amely Roddenberry filozófiája alapján működik. Kicsit megijedtem, amikor saját képemmel is szembesültem az egyik falon. De az is igaz, hogy ezek voltak a legjobban viselkedő tinédzserek, akikkel találkoztam.
És ön hisz ebben a filozófiában?
Muszáj. Ha folytatjuk a háborúkat, akkor a világ előbb vagy utóbb el fog pusztulni. Az olyan szuperhatalmak, mint az Egyesült Államok, hajlamosak azt gondolni, hogy a háború az egyetlen megoldás a válságkezelésre. George Bush komoly válságba sodorta az országot, reménykedem, hogy ez Obamával most meg fog változni. Azaz "beszélni fogunk az ellenségeinkkel". Ha belegondol, ez már tiszta Star Trek. Ha ez a pacifista gondolkodás egyre nagyobb teret kap a televíziókban, akkor talán már a gyerekek másképp fognak gondolkodni.
Star Trek-színészként sokat turnézik?
Hogyne. Kisebb és nagyobb találkozókra is szívesen járok. Ami közös ezekben, hogy a Trek-rajongók a világ legkedvesebb emberei. Hisznek abban, hogy mindenki egyenlő. Kicsit olyan az érzése az embernek, hogy fontosabb nekik, hogy összegyűljenek, mint hogy egy pár színésszel találkozzanak. Többségük nyitott gondolkodású, intelligens ember, rengeteg tudós, tanár vagy akár pszichológus is van a soraikban. Azon persze egy kicsit csodálkoztam, hogy az utóbbi klingonnak volt beöltözve.
Szóval egy tévéshow befolyásolhatja a jövőnket?
Több olyan tudóssal találkoztam, aki azt mondta, hogy konkrét ötleteket kapott a show-ból. Vagy azért léptek tudományos pályára, mert gyerekként hatott rájuk a széria. Találkoztam olyan elismert fizikussal is, aki azt mondta, hogy körülbelül ötven év múlva elképzelhető, hogy megvalósítják az emberek és a tárgyak átsugárzását egy másik helyre. Ha belegondol, ma már képeket és hangokat képesek vagyunk hihetetlen nagy távolságokra elküldeni. Arról nem is beszélve, mennyivel kényelmesebb lenne, ha nem kellett volna tizennyolc órát repülnöm Budapestre Los Angelesből.
Az utolsó sorozat, az Enterprise több ponton is elrugaszkodott a hagyományoktól.
Sokkal többen elfogadták ezeket az újításokat, mint ahányan valójában tényleg elfordultak a sorozattól. Mindent elkövettünk, hogy ne zárjuk ki a sorozat korábbi nézőit és rajongóit, de nem lehet több éven keresztül ugyanazt ismételgetni, muszáj megújulni, új érdeklődőket bevonni. Azért változtattak a formulán, hogy az általánosabb érdeklődésű nézőket is megfogják. Most épp szünetet tartunk, ami tulajdonképpen egészséges. Jövőre jön az új mozifilm, ez majd újra fellobbantja a Star Trek-lázat.
Amikor Manny Coto csatlakozott a stábhoz a harmadik évadnál, az egész átváltozott egyfajta poszt 9/11 sci-fivé. Nem gondolja?
Érdekes elmélet, van benne igazság. Erre az összes kulturális termék reagált az Egyesült Államokban, lényegében Pearl Harbour óta nem ért minket ekkora veszteség. A harmadik évad abban próbált segíteni, hogy a társadalomnak egy olyan sztorit nyújtott, amelynek segítségével a traumát könnyebben fel tudják dolgozni. Ez persze a Star Trek-univerzum keretein belül történt, azaz Archer kapitány nem volt egyenlő Bushsal és a hadjáratával. Már csak azért sem, mert az Archert alakító Scott Bakula igazi pacifista, nem járult volna hozzá, hogy egy erőszakos pasast játsszon el. Vannak kemény döntései, de helyén van a lelkiismerete.
Miért, egy színésznek mekkora befolyása van a cselekményre?
Ha ő a főszereplő, akkor óriási.